Karambol, halál, özönvíz - az Ausztrál GP története

M. K. G.M. K. G.
Vágólapra másolva!
2010.03.25. 12:00
null
Hill (balra) és Schumacher 1994-es összeütközése (Fotó: f1newstoday.com)
Vasárnap az Ausztrál Nagydíjjal folytatódik a 2010-es Formula–1-es világbajnokság, ennek alkalmából szemezgettünk a futam történetének legemlékezetesebb pillanatai közül.

Az Ausztrál Nagydíj 1985 óta szerepel a Formula–1-es világbajnokság versenynaptárában. 1995-ig Adelaide adott otthont a versenynek, amelyet 1996 óta a melbourne-i Albert Parkban rendeznek meg. Az adelaide-i évek alatt hagyományosan Ausztráliában rendezték a szezon utolsó versenyét, míg a melbourne-i korszakban általában az évad első versenye volt az ausztrál GP.

A nagydíj történetének legeredményesebb pilótája a hétszeres világbajnok Michael Schumacher, aki négyszer (2000, 2001, 2002, 2004) nyerte meg a futamot. Idén a világbajnokság második futamának ad otthont az Albert Park, a hétvégi verseny alkalmából szemezgettünk a nagydíj történetének legemlékezetesebb pillanatai közül.

KATTINTSON A 2010-ES
ADATBANK MEGTEKINTÉSÉHEZ!

1985

Az első Ausztrál Nagydíjon Ayrton Senna indult az első rajtkockából, míg a dobogó legmagasabb fokára Keke Rosberg állt fel (érdekesség, hogy mindössze nyolc pilóta fejezte be a versenyt).

A jelenlegi mezőnyben a tragikusan elhunyt brazil legenda unokaöccse, Bruno, és a finn pilóta fia, Nico is ott van. A Mercedesszel versenyző német akár meg is ismételheti édesapja bravúrját, ellenben meg lennénk lepve, ha a második F1-es futamára készülő brazil tehetség emlékezeteset alkotna a Hispaniával.

1986

A GP történetének második éve igazán emlékezetes versenyt hozott, ugyanis Nigel Mansell, Alain Prost és Nelson Piquet a világbajnoki címért csatázott. A szezonzáró futam előtt Mansell előnye hat pont volt Prosttal, hét Piquet-vel szemben, ráadásul az időmérő edzésen a pole pozíciót is megszerezte. A vb-címet azonban nem: a 63. körben defektet kapott a Williams-Honda bal hátsó kereke, és Mansell kiesett a versenyből. A Williamsnél attól tartottak, hogy ugyanez a hiba Piquet-nél is megismétlődik, ezért kihívták a brazilt a boxutcába. Prost ennek köszönhetően az élre állt, majd a versenyt és a világbajnokságot is megnyerte.

MANSELL DEFEKTET KAP
 

1991

Az 1991-es Ausztrál Nagydíj a mai napig szerepel a rekordok könyvében, mint a száguldó cirkusz történetének legrövidebb versenye. A hatalmas felhőszakadás miatt 14 kör után félbeszakították a futamot, és az első rajtkockából induló Ayrton Sennát nyilvánították győztesnek.

RAJT AZ ITÉLETIDŐBEN
 

1994

1994-ben ismét Ausztráliában dőlt el a világbajnoki cím sorsa: a Benetton-Forddal versenyző Michael Schumacher és a Williams-Renaultban szereplő Damon Hill vívott nagy csatát a végső győzelemért. A német pilóta egypontos előnnyel várhatta a szezonzáró futamot, az időmérő edzésen a második helyet szerezte meg, míg angol riválisa a harmadik helyről kezdte a futamot.

A versenyen Schumacher egy vezetési hiba miatt elhagyta a pályát, és nekiment a betonfalnak. Hill megpróbálta kihasználni riválisa megingását: elment a pályára visszatérő német mellett, de a következő kanyarban összeütköztek. Schumacher azonnal kiesett, Hill továbbment, de hamarosan a boxutcába hajtott. Itt kiderült, hogy autóján eltörött a bal első kerékfelfüggesztés, és nem tudta folytatni a versenyt. A futamot Nigel Mansell nyerte meg, a világbajnoki cím pedig Schumacheré lett: a német pilóta első vb-elsőségét szerezte meg.

Sokáig ez volt a legendás Lotus utolsó versenye a Formula–1-ben, de az istálló az idén ismét ott lesz a rajtrácson. (Vannak, akik szerint a mostani csapatnak szinte semmi köze sincs az igazi Lotushoz, azonban a Nemzeti Sport a legendás istálló utódjának tekinti a csapatot, így ha az újonc futamot nyerne, az istálló történetének nyolcvanadik diadalaként könyvelnénk el.)

 SCHUMACHER ÉS HILL ÜTKÖZÉSE
 

1995

Az egy évvel későbbi futam elsősorban Mika Häkkinen szörnyű balesetéről marad emlékezetes: a finn pilóta a péntek délutáni szabadedzésen szenvedett súlyos balesetet, miután McLaren-Mercedesével egy defekt miatt a gumifalba vágódott. Häkkinen életét a felkészült orvosi stáb mentette meg, a pilótát a pálya szélén újraélesztették, és gégemetszést is végrehajtottak rajta. A finn túlélte a balesetet, és később (1998-ban és 1999-ben) világbajnoki címet nyert.

Ez volt az utolsó Ausztrál Nagydíj, amelyet Adelaide-ben rendeztek meg, pedig a pálya a pilóták és a szurkolók körében is népszerű volt. 1996-tól napjainkig a melbourne-i Albert Park ad otthont a versenynek.

HÄKKINEN SÚLYOS BALESETE
 

1996

Hatalmas meglepetésre az élete első futamán induló Jacques Villeneuve szerezte meg az első rajtkockát az időmérő edzésen, és az újonc a futam nagy részében is vezetett. Végül a Williams-Renaultjában fellépő olajszivárgás miatt nem nyerte meg a versenyt, mivel csapattársa, Damon Hill megelőzte. Ha sikerült volna neki, Giancarlo Baghetti óta ő lett volna az első újonc, aki megnyeri első F1-es versenyét (az olasz pilóta 1961-ben nyerte meg a Francia Nagydíjat).

2001

A futam történetének talán legsötétebb pillanata: Jacques Villeneuve BAR-Hondájáról leszakadt az egyik hátsó kerék, és a védőhálón hagyott keskeny résen keresztül kirepülve Graham Beveridge önkéntes tűzoltó halálát okozta. Villeneuve az előtte haladó Ralf Schumacherbe rohant bele, mindkét pilóta sértetlenül megúszta a karambolt.

TRAGÉDIA A PÁLYA SZÉLÉN
 

2009

A Brawn GP jött, látott és győzött. A szezon előtt a Honda romjain létrehozott istálló kettős győzelmet aratott első versenyén, Jenson Button az első, Rubens Barrichello a második helyen zárt. (Button és a Brawn istálló az év végén a világbajnoki címet is megszerezte.) A futam után kiderült, hogy Lewis Hamilton szándékosan kényszerítette szabálytalanságra Jarno Trullit, ráadásul később hazudott a sportfelügyelőknek is.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik