Öt verseny, hét halott, női pontszerző a „feles” futamok mérlege

Vágólapra másolva!
2009.04.07. 10:37
Címkék
Az elmúlt hétvégén nem mindennapi Formula–1-es futamot rendeztek Malajziában: a brit Jenson Button nyerte a versenyt Nick Heidfeld és Timo Glock előtt, ám az első nyolc a szokásos 10, 8, 6, 5 stb. rendszer helyett csak a pontok felét kapta. Az ok prózai: a 31. kör végén érvényes állást hirdették ki végeredményként a leszakadó eső miatt, tehát a pilóták nem teljesítették a 310.408 kilométeres versenytáv 75 százalékát. Az F1 történelmében ötödik alkalommal felezték el a pontokat, utánanéztünk a korábbi négy hasonló versenynek.
Malajziában így ért véget a futam
Fotók: Action Images
Malajziában így ért véget a futam
Malajziában így ért véget a futam
Fotók: Action Images
Malajziában így ért véget a futam

1991 AUSZTRÁLIA

Legutóbb 1991-ben Ausztráliában kellett elfelezni a pontokat, akkor a mostanihoz hasonló monszunszerű eső zúdult az adelaide-i utcai pályára. Ez volt minden idők legrövidebb Formula–1-es futama: a versenybírók a 16. körben mutatták be a piros zászlót, és a 14. kör végén érvényben lévő sorrendet jelölték ki végeredménynek.

Berger a harmadik lett a vizes pokolban
Berger a harmadik lett a vizes pokolban
A versenyt így Ayrton Senna nyerte meg Nigel Mansell előtt, aki azonban nem állhatott fel a dobogóra, miután a 15. körben baleset szenvedett, és kórházi ápolásra szorult. A harmadik helyen Gerhard Berger végzett.

A futamot szakadó esőben indították útjára, és a versenyzők az első néhány körben valóban óvatosan haladtak a vizes pályán, ekkor nem is történt baleset.

Az ötödik körtől azonban szinte a teljes pályán sárga zászlókkal hívták fel a pályamunkások a pilóták figyelmét az úton heverő leszakadt alkatrészekre, megpördült, kicsúszott autókra. Gyakorlatilag alig akadt olyan része a 3.78 kilométer hosszú aszfaltcsíknak, ahol teljes gázzal lehetett volna versenyezni.

A 8. körben aztán „felült a vízre” Pierluigi Martini Minardija, mert a korábbinál még jobban rákezdett az eső. Miután egy körön belül megpördült vagy kiesett a versenyből Stefano Modena, Nigel Mansell, Riccardo Patrese és Gerhard Berger is, végül előkerült a piros zászló.

Ayrton Senna egyébként már korábban, integetve próbálta a versenybírákat jobb belátásra bírni. „Ez nem autóverseny, egyetlen célunk az volt, hogy a pályán maradjunk” – mondta a futam után a brazil legenda. A pontokat elfelezték, a Senna, Berger páros által a McLaren-Hondának gyűjtött hét pont azonban így is elég volt a konstruktőri vb-cím megszerzéséhez.

1991 AUSZTRÁLIA



1984 MONACO

Senna nevét második helye után megjegyezték
Senna nevét második helye után megjegyezték
Az évad egyik legellentmondásosabb versenye volt a ’84-es monacói, amely több világbajnok kezdeti tündöklésének első lépéseit hozta: Alain Prost a négyből első monacói győzelmét aratta, Ayrton Senna az egyáltalán nem versenyképes Tolemannal a második helyen zárt, Nigel Mansell először vezetett futamon.

A start 45 percet csúszott a hatalmas esőzés miatt, és rögtön az indulásnál René Arnoux, Derek Warwick és Patrick Tremblay balesete okozott fennakadást. A rajt után sokat enyhülő esőben zajlott a körözés, amikor a 32. körben Jacky Ickx, a pálya főbírája meglepetésre piros zászlóval leállította a futamot.

Senna a célvonal előtt még megelőzte Prostot, ám a szabályok értelmében a 31. körben érvényes sorrend lett a hivatalos végeredmény. A balhé abból származott, hogy a francia Professzor McLarenjének motorját akkoriban a Porsche tervezte – Ickx pedig a Le Mans-i 24 órás viadalon Porschéval indult. A sors igazságot szolgáltatott: az év végén a vb-címről Prost éppen fél ponttal maradt le Niki Lauda mögött.

1984 MONACO



1975 AUSZTRIA

Brambilla egyetlen győzelmét aratta
Brambilla egyetlen győzelmét aratta
Már az edzések is drámaian zajlottak: Wilson Fittipaldi két csontot is eltört a kézfejében, amikor kicsúszott, és még tragikusabb fejleményekkel járt a második gyakorlás. Az amerikai Mark Donohue egy gyors kanyarban megcsúszott, March-Fordjával a kerítés felé tartott, amelyen a kocsi a levegőbe emelkedett, és egy reklámtáblának csapódott.

Két pályamunkás a helyszínen életét vesztette, míg Donohue, aki eszméleténél volt a baleset után, látszólag komolyabb sérülés nélkül megúszta. Az elszenvedett agyi károsodások miatt azonban három nap múlva életét vesztette.

A verseny aztán már baj nélkül zárult, igaz, rövidre sikerült. A rajtrácsra felsorakozó pilóták esőfelhőkről kaptak jelentést, ezért, amíg esős gumikra szereltek át, elcsúsztatták a rajtot. A verseny így esőben indult, és egyre rosszabbodtak a körülmények.

Aztán, amikor a második helyen haladó James Hunt két körön át képtelen volt lekörözni a nála lassúbb csapattársát, Ronnie Peterson a jobb látási viszonyok érdekében új ellenzőért állt ki a boxba, és rövid idő alatt kiesett a tizedik versenyző is, a versenybírák a futam leintése mellett döntöttek.

Amikor az egyetlen futamgyőzelmét ekkor arató 37 éves Vittorio Brambilla meglátta a kockás zászlót, meglepetésében elvesztette az uralmát autója fölött, és kicsúszott. A pilóták összesen 29 kört teljesítettek, így ez alkalommal is felezett pontokat kaptak.

1975 AUSZTRIA



1975 SPANYOLORSZÁG

Stommelen túlélte a balesetet
Stommelen túlélte a balesetet
Az egyetlen alkalom, amikor baleset miatt szakítottak félbe futamot, és osztottak felezett pontokat, szintén 1975-ben történt: a Spanyol Nagydíj előtti napokban a pilóták szakszervezete (GPDA) jelezte, hogy a pályát szegélyező korlát nincs megfelelően összeszerelve.

A reklamálás sztrájkig fajult, a szakszervezet tagjai nem gyakoroltak, ám néhány kívülálló pilóta – többek között a fentebb már emlegetett Jacky Ickx – részt vett az edzésen. A kerítést másnapra kijavították, a GPDA pedig némi fenyegetés hatására lemondott a sztrájkról.

A világbajnoki címvédő Emerson Fittipaldi nem nyugodott bele a döntésbe, és haza is utazott az időmérő után. A verseny aztán számtalan karambolt hozott: az első körben Brambilla hátulról beleszállt Mario Andretti autójába, aki kiütötte a ferraris Niki Laudát, az osztrák pedig csapattársát, Clay Raggazzonit likvidálta.

A futamon 26 pilóta állt rajthoz, és mindössze 8 ért célba a megtett 29 kör alatt. A tragédiához vezető baleset a 25. körben történt: Rolf Stommelen Lola-Fordjának hátsó szárnya leszakadt az aszfaltcsík egy szűk szakaszán.

A német azonnal elvesztette uralmát autója fölött, a korlátnak csapódott, majd keresztbevágódott a pályán, és átrepülve a túloldali korlát fölött a nézők közé zuhant. Noha Stommelen viszonylag olcsón, csukló-, láb- és bordatöréssel megúszta, autója és a leszakadó darabok szörnyű pusztítást végeztek: egy pályabíró, egy fotós és két néző is életét vesztette.

A futamot négy kör múlva leintették, győztesnek pedig Jochen Masst hirdették ki, aki pályafutása egyetlen F1-es győzelmét aratta. Ez volt az egyetlen alkalom, hogy az F1 történetében női pontszerzőt regisztrálhattunk: Lella Lombardi 6. lett, amiért fél pontot kapott, és gyaníthatóan örök időkre kibérelte magának az F1 történelmének legkevesebb pontját szerző versenyzőjének titulusát.

1975 SPANYOLORSZÁG



A FELEZETT PONTOKKAL DÍJAZOTT FUTAMOK

ÉV NAGYDÍJ GYŐZTES FÉLBESZAKÍTÁS OKA MEGTETT KÖRÖK
2009 Malajzia Jenson Button Heves esőzés 31
1991 Ausztrália Ayrton Senna Heves esőzés 14
1984 Monaco Alain Prost Heves esőzés 31
1975 Ausztria Vittorio Brambilla Heves esőzés 29
1975 Spanyolország Jochen Mass Baleset 29
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik