Senna a második, Schumacher a harmadik legjobb F1-es versenyző

Vágólapra másolva!
2009.03.26. 23:40
Címkék
Napról napra közelebb a 60. Formula–1-es szezon rajtja, az idény beharangozásaként bemutattuk, bemutatjuk, hogy a tíz résztvevő csapat mivel foglalatoskodott a téli szünetben, valamint visszaemlékeztünk az utolsó slick, azaz teljesen sima felületű abroncsokon rendezett versenyre, ám nem szóltunk eddig az igazi főszereplőkről, a pilótákról. Az angol Times napilap segítségével most a sportág történelmének legjobbjait mutatnánk be.
Balról jobbra: Hill (30.), Senna (2.), Schumacher (3.) a 1993-as Brazil Nagydíj dobogóján
Fotók: Action Images (archív)
Balról jobbra: Hill (30.), Senna (2.), Schumacher (3.) a 1993-as Brazil Nagydíj dobogóján
Balról jobbra: Hill (30.), Senna (2.), Schumacher (3.) a 1993-as Brazil Nagydíj dobogóján
Fotók: Action Images (archív)
Balról jobbra: Hill (30.), Senna (2.), Schumacher (3.) a 1993-as Brazil Nagydíj dobogóján

Az újság a világ ötven legjobb F1-es pilótájáról készített összeállítást, amelyben – nem meglepő módon – túlsúlyban vannak a britek, például a ma is aktív versenyzők közül Jenson Button (41.), David Coulthard (32.), Lewis Hamilton (20.) is ott van a listán.

Szóval a rangsor meglehetősen szubjektívre sikerült, de hát ez az efféle összeállítások sajátja. A második tízesben szerepel Hamilton mellett többek között a két háromszoros világbajnok Nelson Piquet (15.) és Niki Lauda (14.), akiket éppen megelőz a 2007-es bajnok finn Kimi Räikkönen, miközben a mindössze 32 futamon induló, ám így is kétszeres világbajnok Alberto Ascari a 11.

Az első tízben is jól észrevehető a britek szubjektivitása, a Top 10 utolsó helyezettje például a finnek kétszeres világbajnoka, Mika Häkkinen, akinél eredményesebb és színesebb egyéniséget mögötte is találhatunk. Majdnem ugyanez igaz Nigel Mansellre is, aki legalább egyéniségnek nevezhető – a hallgatag finnhez képest mindenképpen, ki ne emlékezne a ’92-es világbajnok védjeggyé vált bajszára.

Nyolcadik helyre Fernando Alonsót rangsorolta a lap, és ebbe valóban nem lehet belekötni: a spanyol a maga idejében minden idők legifjabb edzéselsője, versenyek leggyorsabb körének tulajdonosa, futamot legalább egy körig vezető pilótája, dobogósa, futamgyőztese, világbajnoka és kétszeres világbajnoka lett.

A hetedik a száguldó cirkusz „majdnemembere”, Sir Stirling Moss, aki 1955-től hét szezonon keresztül folyamatosan ott volt a csúcs közelében, ám egyszer sem ért fel oda: négy vb-2. és három vb-3. helyet gyűjtött be. Egyértelműen ő a világ legjobbja azok közül, akik sohasem nyertek világbajnoki címet.

A Times a hatodik helyre rangsorolja a sportág első ötszörös világbajnokát, a hőskorszak klasszisát, az argentin Juan Manuel Fangiót, az ötödikre pedig a skótok háromszoros bajnokát, Jackie Stewartot teszi.

A lap szerint a negyedik helyet az egyetlen francia világbajnok foglalja el: a négyszeres bajnok Alain Prost. A francia kockázatokat kerülő stílusa nem volt ugyan látványos, viszont annál inkább eredményes. Róla mondta egy tapasztalt F1-es tv-kommentátor: „Minél gyorsabban ment, annál lassabbnak látszott.”

Minden idők dobogójának legalsó fokára a sportág történetének legeredményesebbjét sorolta az újság. Persze már az is kész csoda, hogy Michael Schumacher egyáltalán dobogóra került a brit újság szerint – hiszen Schumi német…

A Times három üggyel indokolta helyezését: Damon Hillt klilökte ’94-ben, aki így nem kétszeres világbajnok, három év múlva Jacques Villeneuve-vel ütközött, ám a rövidebbet húzta, és kizárták a pontversenyből, míg utolsó monacói versenyén Alonsót gátolta meg a jó eredmény elérésében, amikor a Rascasse-kanyarban leállította Ferrariját.

A második fokra az immár 15 éve elhunyt Ayrton Sennát állította a lap: a háromszoros világbajnok brazil már életében legendává vált, és a ’94-es imolai futamon bekövetkezett tragédia után az egész világ gyászolta.

Pályája végén megmérkőzött az F1-be éppen berobbanó Schumacherrel, közepén Prosttal, elején Piquet-vel csatázott nagyokat.

A lap szerint Jim Clark volt minden idők legjobb Formula–1-es pilótája, amivel megint csak érdemes vitába szállni.

A kétszeres világbajnok brit kétségtelenül a száguldó cirkusz legendás alakja, ugyanolyan tragikus hirtelenséggel hunyt el, mint Senna – 1968 áprilisában egy Formula–2-es versenyen lesodródott a pályáról, és autója a fák között rommá tört.

Az is kétségtelen, hogy a csöndes skót szélvészgyors volt, ráadásul 8 F1-es idénye során mindössze háromszor szenvedett balesetet, szóval kivételesen precíz is volt. Ez elegendő volt számára, hogy minden brit pilóta közül épp őt válasszák a Times szerkesztői minden idők legjobbjának.

A LISTA

NÉV VB-CÍMEK
1. Jim Clark (brit) 2
2. Ayrton Senna (brazil) 3
3. Michael Schumacher (német) 7
4. Alain Prost (francia) 4
5. Jackie Stewart (brit) 3
6. Juan Manuel Fangio (argentin) 5
7. Sir Stirling Moss (brit)
8. Fernando Alonso (spanyol) 2
9. Nigel Mansell (brit) 1
10. Mika Häkkinen (finn) 2
11. Alberto Ascari (olasz) 2
12. Graham Hill (brit) 2
13. Kimi Räikkönen (finn) 1
14. Niki Lauda (osztrák) 3
15. Nelson Piquet (brazil) 3
16. James Hunt (brit) 1
17. Jochen Rindt (osztrák) 1
18. Gilles Villeneuve (kanadai)
19. Sir Jack Brabham (ausztrál) 3
20. Lewis Hamilton (brit) 1
21. Emerson Fittipaldi (brazil) 2
22. Alan Jones (ausztrál) 1
23. Keke Rosberg (finn) 1
24. Jacques Villeneuve (kanadai) 1
25. Mike Hawthorn (brit) 1
26. Mario Andretti (amerikai) 1
27. Bruce McLaren (új-zélandi)
28. John Surtees (brit) 1
29. Juan Pablo Montoya (kolumbiai)
30. Damon Hill (brit) 1
31. Denny Hulme (új-zélandi) 1
32. David Coulthard (brit)
33. Didier Pironi (francia)
34. Ronnie Peterson (svéd)
35. Felipe Massa (brazil)
36. Jody Scheckter (dél-afrikai) 1
37. Rubens Barrichello (brazil)
38. Jackie Ickx (belga)
39. Carlos Reutemann (argentin)
40. Tony Brooks (brit)
41. Jenson Button (brit)
42. Phil Hill (amerikai) 1
43. Giuseppe Farina (olasz) 1
44. Jo Siffert (svájci)
45. Lorenzo Baldini (olasz)
46. Gerhard Berger (osztrák)
47. Dan Guerney (amerikai)
48. Clay Regazzoni (svájci)
49. Peter Collins (brit)
50. Michele Alboreto (olasz)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik