Fotó: Action Images (archív)
Mindent a költségcsökkentésért: a FOTA nyilvánosságra hozta reformterveit
Fotó: Action Images (archív)
Mindent a költségcsökkentésért: a FOTA nyilvánosságra hozta reformterveit
A LEGÉGETŐBB IGÉNYEK
A FOTA 17 országban, a Formula–1-rajongók körében elvégzett közvélemény-kutatása alapján öt főbb megállapítást tett.
- A versenyrendszer alapvetően jó, nem érdemes teljesen újszerű ötletekkel (handicap-rendszer, sprintversenyek, stb.) előállni.
- A sportágnak sokkal jobban „felhasználóbarátabbnak” kellene lennie. Nagyobb hangsúlyt kell fektetni arra, hogy internetes, illetve mobiltelefonos alkalmazásokkal minél többen követhessék a versenyeket.
- Nem sürgős a kvalifikációs rendszer módosítása, de kisebb változtatások szükségesek.
- Át kell alakítani a pontrendszert, hogy a GP-győzelem nagyobb súllyal essen latba.
- A szurkolókat sokkal jobban érdekli a boxkiállások során a kerékcsere, mint az újratöltés.
Genfi konferenciáján ismertette a Formula–1-es csapatok szövetsége a 2009–10-es „útitervét” a sportág megreformálására. A jelszó: költségcsökkentés minden vonalon.
A költséghatékonyság érdekében tovább csökkentenék a csapatok a tesztek számát, kevesebb lenne a szélcsatornás tesztelési lehetőség is. A 2010-re tervbe vett változtatások között szerepel az egységesített KERS bevezetése (1-2 millió euró/csapat/év), olcsóbb motorok (5 millió/csapat/év a jelenlegi 8 millió helyett) és váltók (1.5 millió/csapat/év) fejlesztése.
Korlátoznák a különlegesen drága alkatrészeket, egységesítenék mind a telemetriát, mind a rádiós összeköttetési rendszereket.
Sportszempontból az egyik legérdekesebb változtatási javaslat a pontozásra vonatkozik: a jelenlegi helyett egy 12-9-7-5-4-3-2-1 pontos szisztémát látnának szívesebben a csapatok, mondván, ez igazságosabban jutalmazza a nagydíjak győzteseit.
2010-re új kvalifikációs rendszert kell javasolniuk az istállóknak, és újfajta pluszpontozást is bevezetnének: az egyik javaslat szerint például a leggyorsabb boxkiállásért egy extra pontot kapna a „villámkezű” csapat, és ez csak a konstruktőri versenybe számítana be.
Ha sikerül a reklámjogok tulajdonosaival megegyezni, rövidítenék a nagydíjak hosszát, méghozzá 250 kilométer versenytávra, illetve 1 óra 40 percre. Az autók feltankoltságát, a gumik típusát és a tankolások mennyiségét nyilvánosságra kell hozni.
„Egyedülálló pillanat ez a Formula–1 történetében. A csapatok egységesen foglaltak állást a költségvetés és a reformok mellett. Célunk, hogy az egészséges versengés fenntartása mellett megőrizzük a sportág stabilitását” – nyilatkozta a ferraris Luca di Montezemolo, a FOTA első embere.