Radikális aerodinamikai változások: miért várhatunk több előzést?

JANECSKÓ ADRIÁNJANECSKÓ ADRIÁN
Vágólapra másolva!
2008.11.24. 12:14
Címkék
A radikális változások éve lesz 2009 a Formula–1-ben – legalábbis a külcsínt tekintve. A kollektív barcelonai teszten már a jövő évi aerodinamikai csomaggal körözött Robert Kubica, így az új BMW keltette (nem meglepő módon) a legnagyobb érdeklődést a rajongók között. A szabálymódosításokkal már korábban foglalkoztunk, most pedig részletesebben is megnézzük, milyen következményei lehetnek az aerodinamikai változtatásoknak.
Kubica és a 2009-es aerodinamikai elemek
Fotó: Reuters
Kubica és a 2009-es aerodinamikai elemek
Kubica és a 2009-es aerodinamikai elemek
Fotó: Reuters
Kubica és a 2009-es aerodinamikai elemek

Az autók küllemét jelentősen átalakító új aerodinamikai szabályok az előzések megkönnyítését kívánják elősegíteni, egészen pontosan azt, hogy közelebbről tudják követni egymást a versenygépek, különösen a kanyarokban. Ha azokban közelebb képes maradni riválisához a hátul haladó, úgy közelebbről indíthat támadást az egyenesben – és annak végén lehetősége nyílik a másik kifékezésére.

A követési távolság csökkentésére vonatkozó változások a következők. Egyrészt lehetővé teszik hogy a hátul haladó autó első szárnyán – annak alacsonyabbra helyezésével, szélesebb kialakításával és menet közbeni állításával – kevésbé csökkenjen a leszorító erő. Másrészt az elöl száguldó kocsi több levegőt (keskenyebb hátsó szárny) és kedvezőbb légáramlatokat (toldalékszárnyak betiltva, diffúzor módosítva) hagy a hátul haladó autó első szárnyának.

A változások következtében a leszorító erő csökkenni fog, de az ebből származó időveszteséget a slick gumikkal kívánják visszanyerni. Pedro de la Rosa szerint az autók a nagyobb tapadási felületet biztosító gumik miatt a lassú kanyarokban gyorsabbak lesznek majd, míg a gyors kanyarokban várhatóan alacsonyabb sebességgel mehetnek a leszorító erő csökkenése folytán.

1. Első szárny

Alacsonyabb elhelyezés

Az elöl haladó autó szélárnyékában csökken a hátul őt üldöző jármű légellenállása. Ez egyenesben hasznos, kanyarban viszont káros a hátul haladó szempontjából, mert ilyenkor a csökkenő leszorító erő miatt nehezebb követni az elöl száguldót. Bebizonyosodott, hogy minél magasabbra helyezik az első szárnyat, a gép annál vezethetetlenebbé válik szélárnyékban a csökkenő leszorító erő miatt. Emiatt az új szabályok értelmében alacsonyabban helyezkedik majd el az első szárny.

Szélesebb első szárny

Az első szárny szélesebb kialakítást kap, kétoldalt túlnyúlik a hátsó szárnyon. Ennek oka, hogy szélárnyékban haladva a hátsó szárny mögött a széleken elcsípjen némi levegőt, ezáltal leszorító erőt termelve. Még jobban segíti ezt, hogy a dönthető rész nyúlik ki.

Állítható első szárny

Az első szárny két szélén a széles terelőlapok menet közben állíthatók, vagyis dönthetőek lesznek, mégpedig körönként kétszer, maximum hat fokban. Ezzel is a hátsó autó szélárnyékban csökkenő leszorító erejéből kívánnak visszanyerni. Ez, mint az előző két változtatás is, szintén azt segíti elő, hogy a hátsó autó kanyarban se maradjon le az elsőtől. A két leghosszabb egyenesben fogják a minimumra állítani a szárnyat a versenyzők, de az egyenesekben történő előzésben a szárnynak nem lesz szerepe, mert csak igen kis mértékben függ tőle a végsebesség.

2. Hátsó szárny

Magasabb elhelyezés
A szélárnyék az elöl haladó autó hátsó szárnya mögötti légüres (légszegény) tér. A hátul haladó autónak ilyenkor csökken a légellenállása, emiatt pedig nagyobb végsebességet érhet el. Amikor szélárnyékba kerül, olyan, mintha az elöl haladó vonzaná, mintha vákuumban autózna. Minél magasabb a hátsó szárny, annál nagyobb, hosszabb az autó mögötti légüres tér. Ez a jelenség egyenesben hasznos, segíti a hátul haladót a felzárkózásban. Emiatt „született meg” a magasabb kialakítású hátsó szárny. Hosszabb lesz a szélárnyék, így a hátul haladó autó messzebbről kezdheti meg a felzárkózást az egyenesben.

Keskenyebb kialakítás

Az elöl haladó autó szélárnyékában ritkább a levegő, csökken a hátul haladóra jutó légellenállás, és csökken annak leszorító ereje – különösen az első szárnyon, amitől az autó alulkormányzottá válik, és lassul a kanyarokban. Ezért nehéz egy másik gépet kanyarban követni. A hátsó szárny keskenyebb lesz, mint az első, amiatt, hogy a hátul haladó autó első szárnyára is jusson elég levegő, így tudjon némi leszorító erőt termelni, ezáltal pedig a kanyarokban se maradjon le.

3. Eltűnnek a toldalékszárnyak

A toldalékszárnyak vagy kiegészítő szárnyak betiltásával azt kívánják elősegíteni, hogy az autókról tisztább légáramlatok váljanak le, kevesebb káros légáramlatot keltsenek, így kevésbé zavarják a hátsó jármű egyensúlyát.

4. Módosított diffúzor

Az első szárny akkor működik a leghatékonyabban, ha a talajjal párhuzamosan áramló levegővel találkozik. Az autó padlólemezének módosításával a szívóhatás növekedését, az autó alja által keltett leszorító erőt kívánják fokozni. Ezzel a légáramlat laposabb szögben érkezik a hátul haladó autó első szárnyára, növelve annak hatékonyságát.
Legfrissebb hírek

A Ferrari jelentős fejlesztési csomaggal készül Imolára

F1
3 órája

Ocon elégedett a Formula–1 történetének első női versenymérnökével

F1
4 órája

F1: „Két első számú pilótánk van” – Zak Brown

F1
7 órája

Ezt már fújhatja: lemaradt Max Verstappenről apja legnagyobb szponzora

F1
9 órája

Pérez a visszatérés kapujában – ő a jövőre bemutatkozó Cadillac első számú jelöltje

F1
10 órája

Az FIA enyhíthet a versenyzők által sokat kritizált szabályon

F1
12 órája

A Honda bízik benne, hogy a jövőben még együtt dolgozhat Verstappennel

F1
Tegnap, 16:11

„Nem szabadna feladnunk" – Leclerc még nem mondott le a bajnoki címről

F1
2025.04.27. 13:27
Ezek is érdekelhetik