Fotó: Action Images (archív)
Nico Rosberg (sárga sisakban) és Nakadzsima Kazuki
Fotó: Action Images (archív)
Nico Rosberg (sárga sisakban) és Nakadzsima Kazuki
Tovább tart a Williams-istálló történetének leghosszabb hullámvölgye: a grove-i csapat sorozatban négy szezonon át 72 versenyt teljesített anélkül, hogy egyet is megnyert volna. A 2006-os mélyponthoz – amely 11 vb-pontot jelentett – képest még így is sikeres volt ezúttal a gárda, hiszen Nico Rosberg elért egy-egy második és harmadik helyet, igaz, ennek ellenére ugyanúgy nyolcadik lett a team a konstruktőri vb-ben, mint két évvel ezelőtt.
A Toyotával együttműködő Williams az évadot felvezető teszteléseken biztató teljesítményt nyújtott, Rosberg és Nakadzsima Kazuki is gyors volt a gyakorlásokon. Az ausztráliai nyitányon elért harmadik és hatodik helyezéshez ennek ellenére jókora szerencse kellett, és a csapatnál is tudták, hogy nem lesz ez mindig így.
Az autógyárak vagy nagyvállalatok által működtetett alakulatok folyamatosan növekvő erejével szemben utolsó klasszikus istállóként próbálkozik a Williams, amelynek erőfeszítéseit sokan szentimentális együttérzéssel figyelik, mások viszont szánakozással lesik, ahogy az egykor rettegett csapat lassan a megsemmisülés felé sodródik.
Ha a szép múltra és a kétségkívül máig meglévő szaktudásra hivatkozva meggyőzött szponzoroktól összejövő pénzből még remek alapkonstrukció is készül egy-egy év elején, a fejlesztések terén a Williams már képtelen tartani a lépést a nagyokkal.
Ezt tapasztalhattuk 2008-ban is: Rosberg az esztendő elején az időmérőkön még jól ment, de később visszaesett, és csak a nyári szünet után, a Williams utolsó idei fejlesztéseit kihasználva idézte a korábbi formáját, ám ez az időszak sem tartott tovább négy versenynél.
Szingapúrban szerencse is kellett a második helyéhez, de ettől függetlenül furcsa kettősség van a német pilóta és a csapat viszonyában: az egyik vélemény szerint Rosberg kinőtte a Williamst, és tovább kell állnia, ha eredményeket akar, míg a másik szerint a grove-iak csak akkor tudnak visszakapaszkodni, ha megtartják az 1982-es világbajnok Keke Rosberg fiát. Az istálló jól halad a 2009-es autójával, az elsők között teszteli az új légterelőit, ám továbbra is kérdéses, mi lesz az évközi fejlesztésekkel?
A Rosberghez hasonlóan jövőre is megtartott Nakadzsima a Toyotának köszönheti az állását, egyértelműen elmarad Rosbergtől, de legalább megbízható, csak két futamot adott fel – igaz, mindkettőt ütközés miatt.
Első teljes idényében kilenc pontot szerzett, kettővel többet, mint apja, Szatoru a Lotusnál 1987-ben.
Érdekes párhuzam, hogy mindketten nagy múltú csapatnál kezdték F1-es karrierjüket, és bár a Williams anyagi nehézségek elé néz a következő években, remélhetőleg nem jár úgy, mint az 1995-ös idény előtt csődbe jutó Lotus.
A KÉT PILÓTA
Nico Rosberg | Nakadzsima Kazuki |
német, 23 éves | japán, 23 éves |
17 pont, 13. a vb-n | 9 pont, 15. a vb-n |
A 2008-AS VERSENYEK
Verseny | Rosberg | Nakadzsima |
Ausztrál GP | 3. (7.) | 6. (13.) |
Malajziai GP | 14. (16.) | 17. (22.) |
Bahreini GP | 8. (8.) | 14. (16.) |
Spanyol GP | motorhiba (15.) | 7. (12.) |
Török GP | 8. (11.) | ütközés (16.) |
Monacói GP | kicsúszás (6.) | 7. (13.) |
Kanadai GP | 10. (5.) | ütközés (12.) |
Francia GP | 16. (19.) | 15. (15.) |
Brit GP | 9. (20.) | 8. (15.) |
Német GP | 10. (13.) | 14. (16.) |
Magyar GP | 14. (14.) | 13. (16.) |
Európai GP | 8. (9.) | 15. (11.) |
Belga GP | 12. (15.) | 14. (19.) |
Olasz GP | 14. (5.) | 12. (18.) |
Szingapúri GP | 2. (8.) | 8. (10.) |
Japán GP | 11. (15.) | 15. (14.) |
Kínai GP | 15. (14.) | 12. (17.) |
Brazil GP | 12. (18.) | 17. (16.) |
- Zárójelbe a rajthelyeket írtuk, a legjobb eredményeket és rajthelyeket vastag betűvel jelöltük.
Megtett körök pozíciónként
Helyezés | Rosberg | Nakadzsima |
| 1068 kör | 1024 kör |
1. | 11 | – |
2. | 25 | 4 |
3. | 26 | 10 |
4. | 61 | – |
5. | 21 | 4 |
6. | 7 | 1 |
7. | 39 | 43 |
8. | 102 | 48 |
9. | 71 | 90 |
10. | 97 | 56 |
11. | 65 | 33 |
12. | 65 | 46 |
13. | 74 | 97 |
14. | 51 | 122 |
15. | 83 | 159 |
16. | 91 | 76 |
17. | 109 | 92 |
18. | 27 | 108 |
19. | 39 | 35 |
20. | 4 | – |