Fotó: Imago
A Force Indiából Adrian Sutil került a legközelebb 2008-ban a pontszerzéshez
Fotó: Imago
A Force Indiából Adrian Sutil került a legközelebb 2008-ban a pontszerzéshez
A silverstone-i kiscsapat egymás után a negyedik idényét kezdte meg különböző néven, a Jordanből kialakuló orosz Midland, majd a holland Spyker után azonban a Force India valóban komoly befektetőnek tűnt. Vijay Mallya India egyik legtehetősebb vállalkozójaként új színt hozott a Formula–1-be, amelynek minden pillanatát élvezte, még ebben az első idényben is, amely pedig nem sok sikert hozott csapata számára.
Az esztendő elején a team legfontosabb célja az volt, hogy a Super Agurit rendszeresen legyőzze és elkerüljön az utolsó helyről, de miután a japán kiscsapat a negyedik verseny után visszalépett, a feladat egyik része semmissé, a másik pedig sokkal nehezebbé vált.
Többször is alapvető módosításokat hajtottak végre az autó szerkezetén és aerodinamikáján, idény közben pedig bevetették azt a váltórendszert (a motornyomaték a váltásokkor nem változott, így a kigyorsítás tökéletesen ment), amellyel a többi csapat már eleve rendelkezett, ám a riválisok így is folyamatosan a Force India előtt maradtak, és a gárda egyetlen pontot sem szerzett a 2008-as szezonban.
Kevés megvillanás akadt, amelyre büszkék lehettek Indiában (már amennyire az ottaniak azonosulni tudtak egy Nagy-Britanniában futó projekttel, amely egyelőre csupán nevében és tulajdonosában hordozza magában az ország jegyeit), de az egyik ilyen a Monacói Nagydíj volt.
Adrian Sutil előbb a szombati, vizes pályás szabadedzés legjobb köridejével villant, majd a szintén esős versenyen zárkózott fel a negyedik helyre, és még tíz körrel a leintés előtt is ebben a pozícióban haladt. A monte-carlói pálya adottságait ismerve még a teljesen felszáradt aszfalton is jó esélye lett volna a jó helyezés megtartására, de Kimi Räikkönen megcsúszott mögötte, és kilökte a németet.
Öt pont úszott el abban a pillanatban, Sutil előtt azonban sokan fejet hajtottak, és a csapat vezetőit is megnyugtatta: jó döntés volt megtartani a 2008-as idényre.
Giancarlo Fisichellának efféle nagy pillanata nem akadt. Szingapúrban ugyan 11 kört töltött a harmadik helyen, de csak egy jó időben bekövetkező biztonsági időszaknak köszönhette, hogy odakerült, és a végén utolsóként is ért célba. Brazíliában korán végrehajtott kerékcseréje miatt került kis időre a vb-címért hajtó Lewis Hamilton elé, ám a csapat elszúrta a későbbi boxkiállásait, így ezúttal is utolsó lett.
Amire az olasz a legbüszkébb lehet, az a monzai időmérő: a szakadó esőben Fisico a 12. rajtkockát szerezte meg, és nem sokon múlt, hogy bejusson a legjobb tíz közé.
Mallya az idény során rájött, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetben istállója halálos ítéletével egyenlő, ha továbbra is kitart amellett, hogy a Force India független kiscsapatként folytassa. Tárgyalásokat kezdett a McLarennel és a Mercedesszel, és meg is állapodott velük a széleskörű együttműködésről.
A gárda vezetőségéből Colin Kolles csapatfőnök és Mike Gascoyne technikai igazgató munkáját is megköszönte. Az indiai üzletember a saját kezébe vette a napi ügyek intézését, és hisz benne, hogy a Force India ezzel a középcsapatok szintjére emelkedik majd.
2009-ben még az ideivel is összehasonlíthatatlan, nagy csalódás lenne, ha nem szerezne pontot a Force India-Mercedesek valamelyike.
A KÉT PILÓTA
Giancarlo Fisichella | Adrian Sutil |
olasz, 35 éves | német, 25 éves |
0 pont, 19. a vb-n | 0 pont, 20. a vb-n |
A 2008-as versenyek
| Fisichella | Sutil |
Ausztrál GP | ütközés (16.) | hidraulika (22.) |
Malajziai GP | 12. (17.) | hidraulika (20.) |
Bahreini GP | 12. (18.) | 19. (20.) |
Spanyol GP | 10. (19.) | ütközés (20.) |
Török GP | ütközés (20.) | 16. (19.) |
Monacói GP | váltóhiba (20.) | ütközés (18.) |
Kanadai GP | kicsúszás (17.) | váltóhiba (16.) |
Francia GP | 18. (17.) | 19. (18.) |
Brit GP | kicsúszás (19.) | kicsúszás (18.) |
Német GP | 16. (20.) | 15. (19.) |
Magyar GP | 15. (18.) | defekt (20.) |
Európai GP | 14. (18.) | kicsúszás (20.) |
Belga GP | 17. (20.) | 13. (18.) |
Olasz GP | ütközés (12.) | 19. (20.) |
Szingapúri GP | 14. (20.) | kicsúszás (19.) |
Japán GP | váltóhiba (20.) | defekt (19.) |
Kínai GP | 17. (20.) | váltóhiba (19.) |
Brazil GP | 18. (19.) | 16. (20.) |
- Zárójelbe a rajthelyeket írtuk, a legjobb eredményeket és rajthelyeket vastag betűvel jelöltük.
Megtett körök pozíciónként
Helyezés | Fisichella | Sutil |
| 810 kör | 687 kör |
1. | – | – |
2. | – | – |
3. | 11 | – |
4. | 1 | 17 |
5. | 6 | 23 |
6. | 1 | 11 |
7. | 12 | 3 |
8. | 23 | – |
9. | 6 | – |
10. | 22 | 6 |
11. | 39 | 12 |
12. | 41 | 11 |
13. | 58 | 19 |
14. | 91 | 19 |
15. | 116 | 37 |
16. | 116 | 162 |
17. | 64 | 70 |
18. | 104 | 104 |
19. | 54 | 121 |
20. | 48 | 54 |
21. | – | 18 |