A kezelhetetlen Brabham-BMW okozta a 28 éves pilóta vesztét Franciaországban
A kezelhetetlen Brabham-BMW okozta a 28 éves pilóta vesztét Franciaországban
Fotó: Action Images
Elio de Angelist tartják a Formula–1-es sorozat utolsó úriemberének
Elio de Angelis rendkívüli tehetséggel megáldott fiatalember volt, és mivel tehetős római családból származott, több terülketen is kipróbálhatta magát. Teniszben és síelésben is láttak benne fantáziát a szakemberek, de 14 éves korában a gokartozás mellett döntött.
Három éven belül a csúcs közelébe ért, 1975-ben világbajnoki második, 1976-ban Európa-bajnok lett a gokartosok mezőnyében. Mivel élvezte apja – aki üzletember és hobbi motorcsónak-versenyző volt – anyagi támogatását, megtehette, hogy egyből a Formula–3-ba lépett előre. Nem volt rossz húzás, élete első versenyét ugyanis megnyerte, és a bajnokságot is győztesként zárta. A következő évben, húszévesen a Formula–2-ben próbált szerencsét, de sikertelensége miatt visszament az F3-ba, és a még hiányzó trófeát, a monacóit begyűjtve F1-es szerződést kapott.
A Tyrrell és a Shadow közül utóbbit választotta, az első évében apja pénzének köszönhetően a fizető, nem pedig a fizetett pilóták közé tartozott. Tehetségére felfigyelt a Lotus vezetősége, és 1980-ban szerződtette. A Mario Andrettivel fennállása utolsó vb-címét szerző istálló már elkezdte hanyatlását, De Angelis azonban még képes volt néhány jó eredményre. A legendás csapatnál eltöltött öt idénye alatt két futamgyőzelmet aratott, és képes volt olyan csapattársait elverni, mint Andretti és Nigel Mansell.
1985-ben Ayrton Sennával is tartotta a lépést, csak öt ponttal kapott ki a Formula–1 új sztárjától. Senna nem érezte kényelmesnek a helyzetét a csapatnál, ezért azt kérte, nyilvánítsák első számú pilótának, azaz garantálják neki, hogy mindig De Angelis előtt végez. Az olasz nem ment bele ebbe a szerepbe, ezért Nelson Piquet helyét elfoglalva a Brabhamhez szerződött.
A rendkívül lapos, gördeszkának csúfolt BT55-ös sokkal kezelhetetlenebb volt a Lotusnál, nem igazán fért meg a bivalyerős BMW turbomotorral. A probléma megoldása rengeteg teszteléssel lett volna kezelhető, és az egyik ilyen gyakorlás lett De Angelis veszte.
1986 májusában a Paul Ricard-on az autó hátsó légterelője lerepült az autóról, De Angelis kicsúszott, a korlátnak ütközve autója kigyulladt. Mivel nem volt kiszolgáló személyzet a pályán, késve érkezett a segítség, és fél órába telt, mire a versenyzőt helikopterrel elvitték a pályáról. De Angelis kulcscsonttöréssel megúszta volna a balesetet, ám a belélegzett füst miatt a kórházba szállítás másnapján fulladás miatt elhunyt.
A Formula–1 utolsó gentlemanjének tartott, versenytársai körében rendkívül népszerű De Angelis óta csak két pilóta halt meg F1-es autóban elszenvedett balesetben, Roland Ratzenberger és Ayrton Senna 1994-ben a San Marinó-i Nagydíjon hunyt el. Mindhárom pilóta tragédiája nagyfokú biztonsági fejlesztéseket vont maga után, nagyrészt az ő tragédiájuk következtében vált a Formula–1 az egyik legbiztonságosabb sportággá.
NÉZZE MEG AZ ELIO DE ANGELISRE EMLÉKEZŐ ÖSSZEÁLLÍTÁST!