Fernando Alonsón már a sajtótájékoztatón is látszott a zavar, könnyen lehet, hogy valamit eltitkolt
Fernando Alonsón már a sajtótájékoztatón is látszott a zavar, könnyen lehet, hogy valamit eltitkolt
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) háromtagú versenyfelügyelői testülete nem fogadta el sem Fernando Alonso, sem a McLaren-Mercedes magyarázatát arra a botrányt kiváltó esetre, amely a Magyar Nagydíj szombati időmérő edzésének utolsó előtti percében történt a wokingiak depójában.
Mint ismert, Alonso és a vb-pontversenyben vezető csapattársa, Lewis Hamilton szinte egy időben állt ki az utolsó kerékcserére, hogy mindketten még egy gyors kört fussanak a pályán.
A kétszeres világbajnok spanyol a felvételek tanúsága szerint még 10 másodpercig vesztegelt, miután a „nyalókás ember” már engedélyt adott neki a kihajtásra, így Hamilton végül nem tudta elkezdeni az utolsó gyors körét.
A kockás zászlóval leintett Alonso 1:19,674 perces kört autózott, és ezzel átvette az első helyet az addigi éllovas csapattársától.
Az FIA „mindenható” versenyfelügyelői – a háromtagú testületnek tagja volt a magyar Herczeg Lajos is – mindkét pilótát, valamint az istálló vezetőit – Ron Dennis csapatfőnököt és Dave Ryan csapatmenedzsert– is beidézték, és a meghallgatás után két döntést hoztak.
Egyrészt Alonsót megfosztották az egyes rajtkockától, és a hatodik helyre „dobták vissza” a rajtrácson, másrészt arról rendelkeztek, hogy a McLaren-Mercedes nem kaphat pontokat a gyártók világbajnokságában a pilótái által elért eredmények után.
A versenyfelügyelők részletes indoklásukban megállapították: először Hamilton nem tartotta be a csapat utasítását, mert bár a „benzinégetős” szakasz elején Alonsónak kellett volna először a pályára hajtania a két McLaren-pilóta közül, a fiatal brit a rádión adott utasítások ellenére sem engedte el a kétszeres világbajnok spanyolt.
A rádióbeszélgetések alapján megállapították továbbá, hogy Hamiltont 14:56:44 perckor, azaz három perc 16 mp-cel a kvalifikáció vége előtt hívták ki utoljára a depóba, de aztán 32 másodperccel később már azt mondták neki: „Egy kicsit csökkentsd a tempót, dobj el néhány másodpercet, mert Fernando előtted jön ki a boxba”.
További 18 másodperc múlva, 14:57:34 perckor Alonsót értesítették arról: „Húsz másodpercre állítunk meg”.
A világbajnok McLarenje két perc 14 másodperccel a leintés előtt érkezett meg a garázs elé, és hat másodperc alatt végeztek a kerékcserével a szerelők.
A „nyalókás ember” pontosan 20 másodperccel később, 14:58:12-kor emelte fel a táblát, szabad utat adva a pilótának, aki azonban – állapította meg a tényt a versenyfelügyelőség – további 10 másodpercig maradt állva.
A határozatban leírják: Hamilton emiatt nem tudta időben megkezdeni az utolsó gyors körét.
Tony Scott Andrews, Derek Ledger és Herczeg Lajos a csapattól azt kérdezte, miért hívták ki úgy a két autót, hogy először Hamiltonnak, majd utána gyorsan Alonsónak szóltak, aki előrébb járt a pályán.
FISICHELLÁT IS MEGBÜNTETTÉK
Giancarlo Fisichellát (Renault) is öt hellyel hátrébb sorolták a versenyfelügyelők a rajtrácson a 22. Formula–1-es Magyar Nagydíjon, mert úgy ítélték meg, hogy szükségtelenül tartotta fel a japán Jamamoto Szakont (Skyper-Ferrari) az időmérő edzésen.
Az olasz pilóta eredetileg a nyolcadik kockából startolt volna, így azonban csak a 13. helyről vághat majd neki a 70 körös viadalnak.
Fisichella a célegyenes előtti hajtűkanyarban akadályozta Jamamotót, azért lassított le, hogy jobban sikerüljön a kigyorsítása.
Alonsót természetesen arról faggatták, miért vesztegelt 10 másodpercig a szabad jelzésnél. Ő azt válaszolta: arról érdeklődött ez idő alatt, vajon megfelelő gumikészletet raktak-e fel az autójára.
Amikor azt kérdezték tőle, miért nem az előző húsz másodpercben próbált erről meggyőződni, azt mondta, azért, mert ez lehetetlen volt, ugyanis visszaszámláltak a fülére.
A triumvirátus határozatában azt is megállapította: a McLaren-Mercedes szükségtelenül tartotta bent 20 mp-ig Alonsót, ezt ugyanis a forgalom nem indokolta. A wokingiak magyarázatát nem fogadták el, és kimondták az ítéletet: a brit-német csapat nem kaphat konstruktőr-világbajnoki pontokat a Magyar Nagydíjon.
A rövid indoklásban azt írják, hogy az incidens rossz fényt vet a sportágra, és általában sérti az autósport érdekeit.
A világbajnok válaszát sem fogadták el, úgy ítélték meg, hogy szükségtelenül tartóztatta fel Hamiltont. Ezért öt hellyel hátrébb sorolta a rajtrácson.
22. MAGYAR NAGYDÍJ, A VB-SOROZAT 11. FUTAMA (HUNGARORING, MOGYORÓD)
A MÓDOSÍTOTT RAJTSORREND: 1. | L. Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:19.781 |
2. | N. Heidfeld | német | BMW-Sauber | 1:20.259 |
3. | K. Räikkönen | finn | Ferrari | 1:20.410 |
4. | N. Rosberg | német | Williams-Toyota | 1:20.632 |
5. | R. Schumacher | német | Toyota | 1:20.714 |
6. | F. Alonso* | spanyol | McLaren-Mercedes | 1:19.674 |
7. | R. Kubica | lengyel | BMW-Sauber | 1:20.876 |
8. | J. Trulli | olasz | Toyota | 1:21.206 |
9. | M. Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:21.256 |
10. | D. Coulthard | brit | Red Bull-Renault | 1:20.718 |
11. | H. Kovalainen | finn | Renault | 1:20.779 |
12. | A. Wurz | osztrák | Williams-Toyota | 1:20.865 |
13. | G. Fisichella* | olasz | Renault | 1:21.079 |
14. | F. Massa | brazil | Ferrari | 1:21.021 |
15. | A. Davidson | brit | Super Aguri-Honda | 1:21.127 |
16. | V. Liuzzi | olasz | Toro Rosso-Ferrari | 1:21.993 |
17. | J. Button | brit | Honda | 1:21.737 |
18. | R. Barrichello | brazil | Honda | 1:21.877 |
19. | T. Szato | japán | Super Aguri-Honda | 1:22.143 |
20. | S. Vettel | német | Toro Rosso-Ferrari | 1:22.177 |
21. | A. Sutil | német | Spyker Ferrari | 1:22.737 |
22. | Sz. Jamamoto | japán | Spyker Ferrari | 1:23.774 |
- * = Fernando Alonsót és Giancarlo Fisichellát öt hellyel visszasorolták a rajtrácson.