MotoGP: váratlan eső, buta bukások és új főnök a láthatáron

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2021.11.13. 10:00
null
Jack Millernek mozgalmas volt a péntek: bukás után elsőként zárta a napot (Fotó: Ducati Motor)
Miközben a depóban szinte minden Valentino Rossiról szól a hétvégén, megkezdődtek a szabadedzések, amelyekre szintén érdemes odafigyelni, elvégre versenyezni jött a mezőny Valenciába. Ugyan a legfontosabb (MotoGP) és a legkisebb (Moto3) kategória vb-címének sorsa már eldőlt, a Moto2-eseknél csak most vasárnap lesz bajnokavatás.

 

Semmilyen oldal vagy applikáció nem jelezte előre, mégis leszakadt az ég péntek reggel, épp a MotoGP első szabadedzésének kezdetekor. A Moto3-asok gyakorlásának végén még csak csepegett, és úgy tűnt, ennyivel megússzuk a dolgot (épp annyival, ami már feláztatta a pályát), de nem így lett, a hűvös idő mellé jelentős csapadék érkezett.

A szerelők rohamtempóban próbálták vizesre hangolni a motorokat, miközben a versenyzők megkezdték az edzést, ők a kettes számú motorokon kezdtek dolgozni – volt kapkodás rendesen.

Az esős FP1-et Iker Lecuona zárta az élen Jack Miller és Miguel Oliveira előtt, de valószínűleg ez a tapasztalatszerzés és eredmény nem lesz hasznos a hétvége további részében.

A délutáni második szabadedzés már sokkal kellemesebb körülmények között zajlott, igaz a pálya nem száradt még fel teljesen, főleg a célegyenesben és az első kanyarban maradtak vizes foltok. 2016-ban a pályának épp ezt a szakaszát aszfaltozták újra, és úgy tűnik, hogy bár a tapadás jó lett, a vizet lassabban nyeli el.

Világbajnok a pácban

Fabio Quartararo teljes letargiában és kérdésekkel tele zárta a napot. Vízen 15-ik, szárazon 11-ik lett, és bármilyen furcsán is hangzik, igazából egyik sem meglepő. Más-más okból, persze. Esős és felemás körülmények között egész évben nem ment a franciának, Valenciát pedig tavaly is rossz élményekkel hagyta el. Délután a kettes kanyarban bukott is, ott, ahol Pecco Bagnaia reggel esett.

„Teljesen el voltam ma veszve. El is estem, de nem tudom, hogy miért. És ez a legrosszabb, ami történhet: hogy elesel, és nem tudod az okát. Olyan agresszíven ment el a motor eleje, hogy nem is értem. Nagyon agresszív volt a motor, és nem tudtam úgy menni vele, ahogy az év során végig. Valamit találnunk kell, mert nagyon lassú voltam. Nem tudom, mi történik, de egyáltalán nem érzem a motor elejét. Ma reggel nem számítottunk az esőre, így a motort sem tudtuk teljesen beállítani. Annyira nem éreztem rosszul magam a motoron, a délután viszont szörnyű volt. Ugyanúgy motorozok, mint egész évben Katartól Portimaóig, de most teljesen el vagyok veszve” – mondta Quartararo.

Meglepetésre a legjobb yamahásként Andrea Dovizioso zárt a kilencedik helyen, aki még mindig azt tanulja, hogy ne akarjon túl agresszíven menni ezzel a motorral, mert az bizony visszafele sül el. „Lágyan kell menni vele, ha gyors akarsz lenni. Egyébként furcsák voltak ma a körülmények, nem mindenki ment száz százalékon, szóval a holnap biztosan nehezebb lesz.”

Buta hibák

De nézzük a mezőny elejét! A nap végén az első hármat mindössze 68 ezred másodperc választotta el egymástól Jack Miller, Pol Espargaró és Pecco Bagnaia sorrendben.

Az FP2 utolsó pillanataiban a hondás bukott, ami miatt nagyon dühös volt magára.

„Ami a napot illeti, boldog vagyok. A reggel trükkös volt, szóval nem kockáztattam sokat. De délután bizonyítani akartam, hogy kezemben tudom tartani a dolgokat. Az eredmény jó is volt, az egyedüli gond az volt, hogy túlerőltettem a dolgot. Tudtam, hogy néhány kanyarban gondom van a motor elejével, mégis túlvállaltam magam és elestem. Dühös voltam, de csakis magamra. Elkerülhető lett volna az esés, teljesen értelmetlen volt” – így Espargaró.

Millernek épp fordítva alakult a napja, a nehézség és egy suta esés neki az FP1-re jutott. „Esélyem se volt, túl gyorsan érkeztem a kanyarba. Azt hittem, hogy kiengedem a motort, és ennyi, megyek majd tovább. Nem akartam erőltetni a dolgot, nehogy elessek. Rámentem a festésre és...amit hozzáértem, mintha csak jégen mentem volna. Talán az álló víz és a festék kombója okozta, nem tudom. De legalább a délutánt sikerült pozitív mérlegbe fordítanom.”

Bagnaia is azon pilóták közé tartozik, akik inkább szenvedős emlékeket őriznek a Ricardo Tormo pályáról, mint szépeket, de ez idén átfordulhat. „Azt hiszem ez volt az eddigi legjobb péntekem Valenciában. Nagyon élveztem a mai napot.”

Nehéz koncentrálni

Bár Valentino Rossi többször elmondta, hogy szeretne utolsó MotoGP-s hétvégéjén is csak a versenyzésre koncentrálni, valószínűleg még neki is nehéz megtartani a fókuszt, annyi minden történik körülötte minden egyes pillanatban. Ez persze teljesen érthető, és még inkább elnézhető neki. Ami biztos, hogy a pénteki nap biztosan nem az elképzelései szerint alakult.

Az esős FP1 nagy részét a bokszban töltötte, kiment két gyors körre, de aztán vissza is tért a száraz menedékbe.

„Nehéz nap volt, nehezek voltak a körülmények reggel. Sok volt a víz és nagyon hideg volt” – nyilatkozta a klasszis.

Délutánra kicsit javultak a dolgok, de 1.3 másodperces lemaradással végezni napjaink MotoGP-jében, az utolsó helyet ér csak.

„Valencia mindig nehéz pálya a vonalvezetés és a tapadás miatt. Ma nem voltam elég gyors, de azt hiszem, hogy jobb körülmények között holnap több lehet bennünk.”

Új főnök a láthatáron

A gyári csapatok vezetőinek évértékelője. Első sor balról jobbra: Lin Jarvis, Paolo Ciabatti, Szahara Sinicsi. Hátsó sor balról jobbra: Mike Leitner, Alberto Puig, Massimo Rivola (Fotó: Kovács Nikolett)
A gyári csapatok vezetőinek évértékelője. Első sor balról jobbra: Lin Jarvis, Paolo Ciabatti, Szahara Sinicsi. Hátsó sor balról jobbra: Mike Leitner, Alberto Puig, Massimo Rivola (Fotó: Kovács Nikolett)

Péntek délben megtartották a csapatfőnökök éves értékelő sajtótájékoztatóját, amin a gyári alakulatok vezetői a főszereplők.

Az egyik legfontosabb információ a Suzuki MotoGP-s projektvezetőjétől, Szahara Sinicsitől érkezett, aki megerősítette, hogy megtalálták Davide Brivio utódját, és végső fázisban vannak a tárgyalások. Joan Mir és Álex Rins az év során rengeteget beszélt arról, hogy nagyon hiányzik egy csapatfőnök a bokszból, mert bár Szahara-szan remek munkát végez, de két ekkora szerepkörben lehetetlen helytállni, neki pedig a motorfejlesztésre kéne koncentrálnia. A japán vezető megerősítette, hogy ha Brivio valaha vissza is tér hozzájuk, az nem jövőre lesz.

Bár mindkét pilóta elmondta a véleményét arról, hogy milyen főnököt képzelnek el, péntek délutáni nyilatkozataikban kifejtették, hogy ők sem tudják, kire esett végül a választás.

Az NSO forrásai szerint nagyon tapasztalt szakemberről van szó, aki jelenleg is a depóban dolgozik, és Carmelo Ezpeleta bizalmát is élvezi.

Kérdés, hogy mikor hullik le a lepel a kilétéről, és ami ennél sokkal fontosabb, hogy már az öt nap múlva esedékes jerezi teszten is ott lesz-e a csapattal, vagy 2022-ben csöppen majd bele a dolgok közepébe.

Az új csapatfőnök személye, tudása, karaktere sok mindent befolyásol majd, többek között Mir azon döntésében is fontos szerepet játszhat, hogy hol folytassa MotoGP-s karrierjét 2023-tól.

A pénteki nap eredménye itt található.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik