A jelenlévőket Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár köszöntötte, aki beszédében hangsúlyozta, hogy a sportirányításban kiemelten foglalkoznak az edzőkkel. „A sportolók mellett az őket felkészítő szakemberek elismerésére, megbecsülésére és szakmai támogatására egyaránt nagy hangsúlyt helyezünk. Hiszen, ha Önök, edzők nem teszik vonzóvá a sportot, nem szerettetik meg a mozgást a gyerekekkel, és nem nevelik, nem terelgetik őket megfelelően, akkor nincs jövőnk. Remélem, hogy ezzel a programmal egy új hagyományt teremtünk és valódi segítséget tudunk nyújtani a magyar sportért végzett szolgálatukban” – fogalmazott a sportállamtitkár.
Gergely István kétszeres olimpiai bajnok elárulta, hogy fiatalon többször is be akarta fejezni a sportolást. „Nagyon sokat küzdöttem azért, hogy ne hagyjam abba a sportot. Egy időben mindent elkövettem, hogy ne kelljen lemennem az uszodába. Édesanyám és a tanáraim kulcsszerepet játszottak abban, hogy folytassam az edzéseket és ne adjam fel a vízilabdát.”
Kende-Hofherr Krisztina, aki kommunikációs szakemberként több sportolóval dolgozott már együtt, a motiváció fontosságát emelte ki. „Még mindig nagyobb a hangsúly azon, hogy miben kellene fejlődnie a sportolónak, miben nem elég jó, ahelyett, hogy az erősségeit emelnék ki és azokat kihasználva segítenék az egyént csúcssportolóvá válni.”
Kozák Luca Európa-bajnok ezüstérmes gátfutó bevallotta, számára ijesztő a gondolat, hogy egyszer abba kell hagynia az élsportot, éppen ezért is volt számára fontos a továbbtanulás kérdése.
„Az edzések és a versenyzés mellett nappali tagozaton tanultam az egyetemen, vegyész szakon szereztem diplomát. A továbbtanulás terén a legnagyobb példaképem Baji Balázs volt, aki állatorvosként végzett. Az edzőtáborokban mindig láttam, hogy milyen keményen készül a vizsgáira, miközben a világ legjobb gátfutói között versenyez. Ez engem is nagyon motivált.”
Dr. Csernus Imre pszichiáter az őszinte kommunikáció fontosságát hangsúlyozta Edzőnek lenni vagy látszani? című interaktív előadásában. A közönséget bevonva a hiteles edzők ismérveit, az érzelmi felelősségvállalás jelentőségét és a konfliktuskezelés fejlesztését boncolgatta. „Ha az edzők kendőzetlenül mernek beszélni a pozitív dolgok mellett a hiányosságokról és a szakmát foglalkoztató problémákról is, azzal nagyon sokat tehetnek a lemorzsolódás ellen.”
A szervezők célja a szakmai nap megrendezésével az volt, hogy átfogó módon közelítsék meg az utánpótlássport témakörét, elsősorban az egyénre, a versenyzőkre és az edzőkre fókuszálva. Továbbá az is, hogy közösen megvizsgálják, mit lehet tenni annak érdekében, hogy a gyerekek örömmel és motiváltan sportoljanak egészen felnőtt korukig, közösségi sportot űzve pedig akár életük végéig.