Amikor Simon Béla tavaly kitalálta, hogy új számban, kormányos kettesben versenyezne Juhász Adriánnal, éppen kormányosra volt szükségük. Választásuk szinte azonnal Kolláth Vandára esett, aki amellett, hogy rutinos evezős, Simon barátnője is – de nem csak ezért ülhetett ő a hajó orrába, hanem azért is, mert a kormányos számokban a súlykorlátozás miatt problémás 55-60 kilós férfit találni a feladatra.
„A Nemzetközi Evezősszövetség ettől az évtől lehetővé tette, hogy a férfimezőnyben női kormányosok is szerepeljenek, és nem is gondolkodtunk sokat, ki üljön be elém” – beszélt Simon Béla a páros egyedülálló trióvá alakulásának (ők voltak a mezőnyben az egyetlenek, akik női kormányossal hajtottak) körülményeiről. A csapat tehát megalakult, de hogy lett ebből olyan döntős futam, amelyet azóta is magyarok százai osztanak meg a Facebookon, köztük olyanok is, akik kis túlzással még a sportág létezéséről sem nagyon tudtak?
Arany: Haller Ákos, Pető Tibor kétpár (2001, 2002), Varga Tamás, Hirling Zsolt könnyűsúlyú kétpár (2005) Ezüst: Ambrus Mariann egypár (1975), Galambos Péter könnyűsúlyú egypár (2012, 2016) Bronz: Ambrus Mariann egypár (1977, 1978), Sarlós Katalin egypár (1989), Kokas Gergely könnyűsúlyú egypár (1999), Galambos Péter könnyűsúlyú egypár (2010, 2013) |
„Hihetetlen volt, mi nem nagyon nézelődtünk oldalra, ám Vanda tudta mondani, hogyan állunk, és ezerkétszáz méter körül közölte, hogy az élen álló ausztrálok ellőtték az összes patronjukat. Még éreztem, hogy tele vagyunk energiával, és valahol tudtam, hogy minden ki is fog jönni belőlünk. Belülről nem is érzékeltük, hogy mennyivel vezettek" – folytatta Simon.
Pedig 1500-nál az ausztrálok még harminc méterrel és öt másodperccel hajtottak előttük, ami evezésben fényévnyi távolság. Simonék a hajrában mindig is jól voltak, ám a sarasotai 2000 méter utolsó negyedén életük eddigi legjobbját nyújtották, és majdnem két másodperc előnnyel értek célba! Senki sem volt képes olyan félelmetes utolsó 200 méterre, mint ők, már 100 méterrel a vége előtt az élre álltak, ami még a worldrowing.com helyszíni kommentátorait is megdöbbentette.
„Még visszanézni is félelmetes volt, hidegrázós élmény, jó értelemben persze, mert tényleg minden tökéletesen összejött a hajrára. A döntő előtt teljesen új hajót tudtunk szerezni, és nem az addig bérelt, harmincéves ócskával kellett mennünk, ami a hangulatunkon is nagyon sokat dobott. Ha a franciák nem esnek ki, és nem adják oda a hajójukat, semmi közünk nem lett volna a futamhoz” – vallotta be őszintén Simon. Állítása szerint Sarasotában még a rajtjuk is jobban sikerült a szokásosnál, és az is sokat jelentett, hogy az ausztrálokat üldöző másik három hajóval sokáig együtt tudtak haladni.
A győzelmet érő hajrá
Magyarosan, egy floridai magyar házaspár éttermében hajnali fél háromig ünnepelték a történelmi győzelmet, de Simonnak és Juhásznak máris a következő feladat, a 2020-as tokiói olimpia lebeg a szeme előtt. Mivel a kormányos kettes nem olimpiai szám, visszatérnek a kormányos nélküli ketteshez, amelyben 2016-ban Európa-bajnokok, a riói olimpián pedig kilencedikek lettek.
„Rio után kellett valami, amivel kicsit felfrissítjük magunkat, mert elég régóta csináltuk ugyanazt – folytatta Simon. – Melós volt ez az év is, de a kormányos kettes felkészülésnek is kiváló, hiszen nehezebb a hajó, plusz ott a kormányos súlya is, tehát fizikailag is sokat lehet tőle erősödni. A következő években ez a pluszterhelés nagyon sokat fog jelenteni.”
A világbajnokság előtt a szakma a könnyűsúlyú egypárban induló Galambos Pétertől várt érmet, Simonék azonban nem csak magukat frissítették fel a szereplésükkel.