„Csak az ösztöneimet követem” – mondta még csütörtökön Márquez, amikor a sajtótájékoztató végén a FIM MiniGP Japán egyik 10 éves japán versenyzője arról kérdezte a jelenlévő Marc Márquezt, Enea Bastianinit és Nakagami Takaakit, hogy mi a titok, hogyan kell gyorsan menni esőben. „Ez a kérdés engem is érdekelni, hogy Marc hogyan csinálja, mert mindig nagyon gyors vízen” – reflektált Taka.
A nyolcszoros világbajnok a Japán Nagydíj második napján bizonyította, hogy ez a képessége semmit sem kopott az elmúlt két és fél évben sérülés és műtétek ide vagy oda. A péntek este megérkező csapadék egész szombaton a pálya felett maradt, hogy nagyobb, hol kisebb intenzitással. Sokszor a látási viszonyok is igen limitáltak voltak, de a legnagyobb gondot a pálya bizonyos szakaszain kialakuló tócsák és vízátfolyások okozták, amiktől már pénteken előre féltek a versenyzők. Összesen 31 bukást láthattunk szombaton és számos pályaelhagyást, amelyek, a pálya legkritikusabb pontjának pedig a 3-as és az 5-ös kanyarok bizonyultak.
A Moto3-asok időmérője alatt egészen normalizálódni kezdtek a körülmények, de a Moto2-esek Q2-jének elején annyira, hogy meg kellett szakítani az edzést.Több mint másfél óra várakozás után tudták csak újra indítani az edzést, ez idő alatt pedig az is eldőlt, hogy a MotoGP-sek harmadik szabadedzését beáldozzák (azaz törlik), hogy még sötétedés előtt meg tudják rendezni a nagyon időmérőjét.
Már a reggeli edzésen is Marc Márquez volt a leggyorsabb, aki ezek után az időmérőn is az egyik legnagyobb, ha nem a legnagyobb esélyesnek számított. Végül még a vizes menőnek számító Jack Miller és Brad Binder sem tudta őt megközelíteni, ahogy a Q1-ből érkező Johann Zarco és Jorge Martin sem, pedig nekik negyedórával több tapasztalatuk volt a pálya állapotáról. Marc utolsó pole pozícióját szintén Motegiben szerezte még 2019-ben, egész pontosan 1071 nappal ezelőtt.
Ami a bajnoki esélyeseket illeti, nekik nem sok jót tartogatott a mai nap. A top3-ból a legelőkelőbb helyet Aleix Espargarónak sikerült megszereznie, aki második sor végéről rajtolhat majd. Fabio Quartararo a harmadik, míg Pecco Bagnaia a negyedik sorba kvalifikált. Utóbbinak nagyon, de nagyon nem állt össze a vízen való motorozás, ami a szezon utolsó futamain még komoly hátrányt jelenthet a számára. De valószínűleg nem holnap, mert vasárnapra ismét száraz és napos időt ígérnek.
Az előző futam győztese Enea Bastinanini még az imént említett triónál is nehezebb helyzetben lesz holnap. Bár pénteken nagyon jó volt a tempója, az FP1 utolsó perceiben bukott az 5-ös kanyarban, így nem sikerült bekerülnie egyenes ágon a Q2-be. A Q1 végén szintén bukott (megint az 5-ös fordulóban), így a 15-ik helyről kellene majd átverekednie magát a mezőnyön.
A verseny persze nagyon más tészta lesz, ha helyesnek bizonyulnak az időjárás előrejelzések. A fizikálisan még alapesetben is nagyon megterhelő pályán extra nehéz lesz Marc Márquez helyzete, aki valószínűleg az első körökben, a futam első felében is akár ott lehet az elejében, de valószínűleg nem fogja végig bírni a maximális terhelést, így várhatóan vissza kell majd vennie a tempóból.
Amúgy is nagyon szoros, kiélezett és gyors versenyre számíthatunk. Utoljára három éve járt itt a mezőny, amikor még csak a Ducatinak volt menet közbeni futómű összehúzó eszköze, ami azóta már minden motoron alapfelszereltségnek számít. Ennek köszönhetően bizonyos kigyorsításokon még nagyobb intenzitással tudnak kilőni, ezen a pályán egész pontosan öt alkalommal. Mindez még gyorsabbá tette, az amúgy sem nyugdíjas tempót.
Az időmérő végeredménye ide kattintva tekinthető meg.