MotoGP: idei és tavalyi Ducati az első sorban Losailban

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.03.05. 18:43
null
A tavalyi Dohai Nagydíj után Martin ismét a pole-ban Katarban (Fotó: motogp.com)
Erre vártunk négy hónapja. Az izgalomra, amit egy MotoGP-hétvége hoz az életünkbe. És ez még csak a kvalifikációs nap volt. Hatalmas pozitív és negatív meglepetésekkel, valamint új rajtelsőkkel.

 

A negatív meglepetések sorát Fabio Quartararo kezdte, aki MotoGP-karrierje során csupán negyedszer a Q1-ben találta magát, miután mégsem volt lehetetlen az FP3 alatt gyorsabb köridőt futni, mint péntek este.

Fabio így a nyolcadik helyről a tizenegyedikre esett vissza a szabadedzések kombinált sorrendjében. A franciát voltaképp Enea Bastianini ütötte el az automatikus Q2-be kerüléstől, aki beváltotta péntek esti kijelentését, miszerint simán tud jobbat menni, mint az első nap. Bastia a harmadik szabadedzés alatt a hétvége addigi leggyorsabb körét is megfutotta, de azt elvették tőle pályaelhagyás miatt. Végül sikerült még egy jó időt összeraknia, így a Q2-ben folytathatta a napot.

Az időmérő első szakaszából Brad Binder és Fabio Quartararo jutottak tovább, de a regnáló világbajnoknak ehhez szerencsére is szüksége volt, mert a legjobb kört, amit Johann Zarco futott, sárga zászló miatt törölték.

Ezután következett a nap legfontosabb edzése, ahol az első roham után kisebb meglepetésre Jack Miller vezette a listát.

Marc Márquez már az első napon előszedte a taktikázás kártyát. Először Joan Mir mögött futott gyors kört, majd a második kimentenél Francesco Bagnaiát vette célba. Egyrészt bízott a tempójában, másrészt tudta, hogy az olasznak is javítani kell. Javított is, de csak ezred másodpercekig ugrott az élre, pont addig, amíg Márquez át nem haladt a célvonalon mögötte.

A szélárnyék keresése, egy másik pilóta referenciaként való használata (amit tőle is láthattunk ma) egyébként nem újdonság, főleg, amikor olyan szembeszél van, mint amivel szombaton találkozott a mezőny Losailban.

A végeredménytől ekkor azonban még mindig messze voltunk, jött ugyanis az egy körön mindig gyors, a tavalyi Dohai Nagydíjon első pole-ját megszerző Jorge Martin, aki megfutotta a hétvége leggyorsabb körét Pol Espargaró szélárnyékát kihasználva a célegyenesben.

Meglepetés az utolsó pillanatokra is maradt, amikor Bastianini beszáguldott a második helyre, így Márquez végül a harmadik helyre esett vissza.

A mezőny élén tehát egy 2022-es Ducati, majd egy 2021-es, míg a hibrid motort és blokkot használó gyári versenyzők a negyedik és a kilencedik helyről várják a futamot.

A nagy kérdés már csak az, hogy milyen versenyre számíthatunk, és hogy mire számítanak maguk a versenyzők.

Martinnak saját bevallása szerint egy-két tized még hiányzik a vasárnapi boldogsághoz, de bizakodásra adhat okot, hogy tavaly minden pole-ja után felállhatott a dobogóra.

Bastianini viszont késznek érzi magát, hogy a pódiumért harcoljon. Eneának, aki a tavalyi év legnagyobb felzárkózója (vagy fogalmazhatunk úgy, hogy legeredményesebb vasárnapi menője volt – ő javította a legtöbbet a szezon során rajthelyéhez képest) ez az első első soros indulása a MotoGP-ben, és úgy tűnik, nagyon fekszik neki a GP21, amiről persze már tavaly is bebizonyosodott, hogy mennyire jó motor.

Márquez kapcsán sohasem tudhatja az ember, hogy mire számítson, de gyanítható, hogy a győzelemért nem lesz harcban holnap. A legnagyobb kérdés az esetében az, hogy tud-e majd féktávon előzni, mert egyelőre nagyon nem érzi az új motor elejét, ami a biztonságos pozíciónyeréshez elengedhetetlen.

Hogy mennyire szoros a mezőny, azt a Q2 is jól mutatja, a harmadik és a tizedik helyezettet csupán 198 ezred másodperc választotta el.

A Suzukisok valószínűleg jobb szombatra számítottak, Joan Mir csak a nyolcadik, Álex Rins pedig csak a tizedik helyen végzett az időmérőn, és az FP4-en sem domináltak. Még ha jó is a versenytempójuk (valószínűleg az egyébként) a harmadik és a negyedik sorból nem lesz egyszerű dolguk.

Aleix Espargaró az ötödik helyre hozta be ma az Apriliát, a legjobb KTM-es pedig Brad Binder lett. Quartararónak a 11. pozícióból kell mentenie, csapattársával, Franco Morbidellivel az oldalán.

A gumiválasztás és az üzemanyag-fogyasztás szintén befolyással lesz majd a verseny menetére, így az utolsó 6-7 körben számíthatunk majd nagy tűzijátékra.

A MotoGP-időmérő végeredményét ide kattintva tekintheti meg.

Először a pole-ban

Mindkét kisebb kategóriában új rajtelsőt avattuk, teljesen más körülmények között.

A Moto3-asoknál már meg sem lepődünk azon, hogy a versenyzők egymásra várnak a kimenetnél és a pályán is. Az utolsó hajrában egy tucat pilóta haladt egy kupacban a pálya két széle között cikázva, hogy megakadályozzák a hátul haladókat a szélárnyék használatában. A legokosabban Izan Guevara taktikázott, akinek első pole pozíciója újabb mérföldkő a spanyol motorsport történetében, hiszen ez lett a hispánok 600. rajtelsősége a világbajnokságban. Az előző kerek számot, azaz az 500-ikat 2017-ben ünnepelhették Misanóban Maverick Vinales révén.

A másodikként záró Sasaki Ayumu, aki idén már Max Biaggi csapatának versenyzője, hétvégéje igen döcögősen kezdődött. Pénteken technikai gondok hátráltattál, szombat reggel pedig a meleg körülményekkel nem tudott mit kezdeni, így a Q1-ből kellett feltornáznia magát, ami egészen jól sikerült.

Jaume Masia maga sem számított első soros rajtolásra, de hogy mindez mennyit ér, azt csak holnap tudjuk meg.

A második sorból induló Andrea Migno és Dennis Foggia is biztos esélyese a holnapi futamnak.

A Moto3-as időmérő végeredményét ide kattintva tekintheti meg.

A középső kategória leintésekor még úgy tűnt, hogy kisebb csodára Sam Lowes indulhat majd az első rajtkockából vasárnap. Persze nem a múltját tekintve lett volna csoda (hiszen tavaly mind a két katari futamot a pole-ból rajtolva nyerte meg), hanem jelenlegi fizikai állapota okán. A britnek a két héttel ezelőtti portugál teszt utolsó napját ki kellett hagynia íngyulladás miatt, ami egyik pillanatról a másikra jelent meg bal csuklójában és azóta is hátráltatja. Leggyorsabb körét végül pályaelhagyás miatt elvették, így be kell érnie a harmadik hellyel.

A helyzet győztese az utolsó pillanatokban remek kört futó Celestino Vietti, aki maga is nagyon meglepődött, hogy ilyen időt sikerült futnia.

Másodikként Tony Arbolino zárt, így két MarcVDS-est is láthatunk majd az első sorban. Arbolinónak ez a második szezonja a Moto2-ben és az első első soros időmérő-eredménye.

Filip Salac kategóriaújoncként a negyedik időt futotta meg.

A nap vesztesei Aki Ajo pilótái voltak. Augusto Fernández csak a hatodik rajthelyet szerezte meg azok után, hogy az FP1-et és az FP2-t is megnyerte, míg az FP3-on második lett.

Csapattársa, a tavalyi Moto3-as világbajnok még nála is rosszabbul zárt miután második bukását is elszenvedte a hétvégén az időmérő második szakaszában. Az esés pillanatában még hetedik volt, de végül a tizedik helyig csúszott vissza.

A Moto2-es időmérő végeredményét ide kattintva tekintheti meg.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik