MotoGP: Bastianini győzelemre vitte a Gresini-csapatot, bárcsak Fausto is megélhette volna

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.03.06. 18:30
null
Az idény első dobogója (Fotó: Getty Images)
Ducati-győzelem Katarban, de nem a gyári csapattól, és még csak nem is egy idei motoron. A bolognaiak drámaian rossz napot zártak, de Enea Bastinaini sikere az ő csalódottságukra is szépségtapasz. A MotoGP-éra legszorosabb top4-es befutóját hozta a 2022-es szezonnyitó.

De nézzük, hogyan is jutottunk el oda, hogy az alig több mint egy éve elhunyt Fausto Gresini által megálmodott MotoGP-be való független csapatként való visszatérés egy ilyen sikerrel vette kezdetét.

A rajtot a két gyári hondás, Brad Binder és Bastianini kapta el a legjobban, míg a pole-ból induló Jorge Martin pillanatok alatt a nyolcadik helyen találta magát. Marc Márquez próbálta megszerezni a vezetést, de Pol Espargaró nem hagyta magát.

A futam első pár körében nem volt túl sok akció, a rajt után nem sokkal kialakult sorrendben megindult a vonatozás. Bastia próbált erőből elmenni a célegyenesben Joan Mir melett, de a Suzukik tényleg sokat gyorsultak.

A hatodik kör elején aztán beindult a mozgolódás, Marc Márquez hibáját kihasználva az egyes kanyar féktávján, Brad Binder ölébe hullott a második hely, míg a negyedik pozíciót Bestia vette át Mirtől. Egy körrel később Enea Márquezt is megelőzte, Mir pedig még egy helyet veszített Aleix Espargaróval szemben.

A Ducatisok mélyrepülése is ekkor kezdődött, Jack Miller technikai hiba miatt (az első hírek szerint elektronikai meghibásodás) feladni kényszerült a futamot.

Öt körrel később jött a következő dráma, Pecco Bagnaia épp Martint akarta megelőzni az egyes kanyarban, amikor elment alóla a motor eleje, és egy hatalmas esés után mindketten a kavicságyban végezték. Pecco azonnal odament elnézést kérni a spanyoltól, akin nyilván ez már nem sokat segít. Persze hibák és versenybalesetek előfordulnak, de házon belül ez mindig extrán kínos és fájdalmas.

Bastianini a 13. körben Brad Binderen is átrágta magát, így már csak egy ember maradt előtte, az akkor egy másodperccel vezető Pol Espargaró.

Ahogy azonban arra számítani lehetett, az utolsó körök meghatározóak voltak a gumik szempontjából. Ugyan a hondások nagyon jól tudtak vigyázni a puha hátsó keverékre, de ez sem volt elég ma Bestia ellen, aki csapatával együtt a rajtrácson döntött úgy, hogy mégis a közepes hátsóval szállnak harcba.

Öt kör alatt le is dolgozta a hátrányát, majd négy körrel a vége előtt a célegyenesben erőből elment a HRC-s mellett, aki ráadásul ki is sodródott az egyes kanyarban, így további egy pozíciót veszítve a harmadik helyen tudott visszatérni.

Bastianini azonnal egy másodperces előnybe került, ami az utolsó körben elolvadt ugyan, de Binder már nem került támadási pozícióba. Nagy elégtétel ez a KTM-nek is, akik a tavalyi év második felében csalódást csalódásra halmoztak, és teljesen elvesztették a fonalat, többek között a hátsó tapadás kapcsán.

Nem sokon múlt, hogy az utolsó dobogós helyért kialakuljon egy testvérharc a végén Aleix Espargaró fantasztikus futamának és utolsó köreinek köszönhetően. Ehhez a 17-ik körben persze Marc Márquezt is maga mögé kellett utasítania.

A Suzukisok hétvégi berobbanása egy hatodik és egy hetedik helyre volt végül elég Joan Mir és Álex Rins sorrendben. A címvédő Fabio Quartararo végül kilencedik lett, miután a célvonal előtt honfitársa, Johann Zarco még erőből megelőzte.

Fausto Gresini évek óta dolgozott azon, hogy ismét a saját neve alatt szerepelhessen csapata a királykategóriában, ami 2015 és 2021 között az Apriliával közösen működött. Az alakulatot most felesége, két fia és évtizedes üzlettársa irányítja, akik utoljára 2006-ban élhették át, hogy milyen érzés a legfontosabb géposztályban versenyt nyerni.

GYORSASÁGIMOTOROS-VB, KATARI NAGYDÍJ
MOTOGP (22 kör, 118.4 km)

1. Enea Bastianini (olasz, Ducati) 42:13.1980 perc
2. Brad Binder (dél-afrikai, KTM) 0.346 másodperc hátrány
3. Pol Espargaro (spanyol, Honda) 1.351 mp h.

Első alkalommal a dobogón, és rögtön győztesként

Legalábbis a Moto2-ben, hiszen a mai futamgyőztes Celestino Viettinek tavalyi bemutatkozó évében két negyedik hely volt a legjobb eredménye. Valentino Rossi pilótájával nem sokan foglalkoztak a szezon előtt, már a kvalifikációs teljesítménye is meglepetés volt, de ezt ma sikerült egy hibátlan motorozással megfejelnie.

Tökéletes rajt és első körök után azonnal kicsekkolt a versenyből, a többiek még a nyomát sem nagyon láthatták. A húsz körös futamot 6,1 másodperces előnnyel húzta be.

Érdekes lesz megfigyelni, hogy a szezon további részében hogyan teljesít majd.

A második helyért szintén nem volt nagy harc, a csapatot és motort váltó (Aspar Teamtől Pons Racing, Boscoscuróról Kalex) Aron Canet szintén hamar ellépett a többiektől, de Vietti tempója neki is sok volt.

Így továbbra is várnunk kell, hogy megismerjük a nyakában feltűnő parafa csokornyakkendő történetét, amit csak egy futamgyőzelem során leplez majd le.

A dobogó legalsó fokáért Ogura Ai, Sam Lowes, Augusto Fernandez és Tony Arbolino maradtak versenyben, bár Arbolino hibája után a kilencedik körben, amikor majdnem telibe találta Ogurát a hatos kanyar bejáratánál, nagyjából ki is írta őt a versenyből. A döntés az utolsó körre, sőt az utolsó kanyarra maradt.

Fernandez a kör elején megelőzte Ogurát, így úgy tűnt, övé lesz a harmadik hely. A japán alatt azonban elment a motor eleje, gyakorlatilag el is esett, de végül mégsem. Miközben tehetetlenül csúszni kezdett a földön, eltalálta az ideális ívről lesodródó Fernandezt, aki gyakorlatilag a motoron tartotta ezzel Ogurát, miközben ő nyilván ritmust és tempót vesztett, sőt majdnem el is esett.

Ez a megtorpanás bőven elég volt Sam Lowes-nek, hogy végül ő állhasson fel a dobogóra tavalyi csapattársa előtt.

A tesztek után nagy esélyesnek kikiáltott Pedro Acosta versenye már az első körben elúszott. Jake Dixon hibája Fermín Aldeguert is reagálásra késztette, ami a mellette motorozó Acostát is hatalmas hátrányba hozta. A mezőny végéről, egész pontosan a 26-ik helyről végül a 13-ik helyig tudott visszajönni.

MOTO2 (20 kör, 107.6 km)
1. Celestino Vietti (olasz, Kalex) 39:53.637 perc
2. Aron Canet (spanyol, Kalex) 6.154 mp h.
3. Sam Lowes (brit, Kalex) 10.181 mp h.

Büntetések, mennyből a pokolba, győzelem közel öt év után

Nincs Moto3-as futam, amit ne előzne meg néhány büntetés. Ezúttal a pole pozíciót megszerző, Izan Guevara, a bajnoki esélyes Dennis Foggia és egyik lehetséges kihívója, egyben csapattársa, Suzuki Tatsuki időmérős munkája veszett kárba. Veszélyes bokszutca elhagyásért mindhármukat a rajtrács végére sorolták, plusz egy-egy hosszú körös büntetést is teljesíteniük kellett, míg Foggia egy további hosszú körös büntetést kapott, amiért keresztbe motorozott a célegyenesben szombaton.

Guevara csapatfőnöke, Jorge Aspar Martinez meglehetősen kiakadt a büntetést miatt, de nem azért, amit elsőre gondolnánk. Nem vitatta, hogy pilótája megmozdulása nem volt a legszerencsésebb, de szerinte a mezőny nagy része büntethető lett volna a kvalifikáció utolsó perceiben. Logikátlannak és kiszámíthatatlannak érzi a döntéseket, és szerinte toppilótákkal akartak ma példát statuálni... Nos, nem ez az első (és biztosan nem is az utolsó) alkalom, amikor ehhez hasonló kritikát hallunk a MotoGP-felügyelők munkája kapcsán.

Annyira nem az utolsó, hogy Aspar a verseny után megint a plafonon volt, de ne szaladjunk ennyire előre.

A pole pozíciót Sasaki Ayumu örökölte meg, aki kilőtt a rajtnál, és úgy tűnt simán bezsebeli a győzelmet. A harmadik kör végén már közel egy másodperccel vezetett, amit a hatodik körre megduplázott, újabb három kör alatt pedig már három másodperc felett volt az előnye. A tizenegyedik körben azonban jött a dráma, a 6-os kanyarban majdnem dobott egy high side-ot. Ugyan motoron maradt, de az idom félig letört a motorról, ami láthatóan motorozhatóvá vált. Hogy a gumija ment-e szét, vagy más technikai hiba okozta a dolgot, azt egyelőre nem tudni, de a japán első győzelmének ünneplése helyett a futam feladására kényszerült.



Az első helyet Andrea Migno örökölte meg, aki egyedüli hondásként tartotta magát a KTM-Husquarna-GASGAS armadával szemben. Az utolsó körben a mögötte haladó Sergio Garcia, Toba Kaito és Deniz Öncü trió addig gyepálta egymást, hogy lélegzetvételnyi előnyhöz juttatták ezzel az olaszt, de Garciának sikerült ismét utolérnie. A célegyenesben végül a motorerők csaptak össze, Mignónak pedig sikerült centiméterekkel Garcia előtt maradnia, és a 2017-es mugellói futam után újra győznie.

Garcia a futam elején kapott egy hosszúkörös büntetést, amiért összeért Carlos Tatay-al, aki emiatt elesett, és ez volt az újabb eset, amin Aspar kiakadt. Ismét nem azért, mert jogtalannal érezte a döntést, hanem mert a harmadik helyen célba érő Toba Kaito nem kapott büntetést egy nagyon hasonló eset után, aminek Jaume Masia lett az áldozata.

A büntisek közül Dennis Foggia mentette a legnagyobbat, aki végül hetedik lett, Izan Guevarával a nyomában.

Suzuki versenye már a negyedik körben véget ért, ráadásul esése során tavalyi csapattárstát, Lorenzo Fellont is magával rántotta.

embed_kod=
|
nso_uj_cikk_embed
nso_uj_cikk_embed
mceBlockPasteEnd

 

MOTO3 (18 kör, 96.8 km)
1. Andrea Migno (olasz, Honda) 37:59.522 perc
2. Sergio García (spanyol, Aspar) 0.037 mp h.
3. Toba Kajto (japán, KTM) 0.573 mp h.

Legfrissebb hírek

Márquez az élről szállt el, Bagnaia nyerte az Egyesült Államok Nagydíját a MotoGP-ben – videó

Egyéb autó-motor
13 órája

MotoGP: hat évig biztosan lesz Valenciai Nagydíj

Egyéb autó-motor
2025.03.25. 16:57

MotoGP: Marc Márquez duplázott az Argentin Nagydíjon

Egyéb autó-motor
2025.03.16. 20:25

Marc Márquez nyerte a MotoGP sprintfutamát az Argentin Nagydíjon

Egyéb autó-motor
2025.03.15. 20:49

A következő három futamot is kihagyja a MotoGP-címvédő Jorge Martín

Egyéb autó-motor
2025.03.13. 17:54

MotoGP: a 2027-es idénytől a Pirelli szállítja az abroncsokat

Egyéb autó-motor
2025.03.06. 17:49

Elöntötte az árvíz a MotoGP-versenyhelyszínt – videó

Egyéb autó-motor
2025.03.04. 08:55

Gyorsaságimotoros-vb: Marc Márquez a sprint után a főfutamot is megnyerte

Egyéb autó-motor
2025.03.02. 11:56
Ezek is érdekelhetik