MotoGP: soha ne mondd, hogy soha! Livio Suppo a Suzuki új csapatfőnöke

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2022.02.24. 11:00
null
Livio Suppo négy év után tér vissza a MotoGP-be (Fotó: Suzuki Motor)
Váratlan időpontban, a szezon kezdete előtt csupán egy héttel a Suzuki bejelentette, hogy Livio Suppo érkezik Davide Brivio egy éve megüresedett helyére. Az olasz szakember négy év után tér vissza a MotoGP-depóba, aminek valószínűleg nem mindenki örül.

 

A Suzuki nem sokkal azután maradt csapatfőnök nélkül, hogy 2020-ban, húsz év után ismét egyéni világbajnoki címet nyertek Joan Mirrel. Az alakulatot összerakó és vezető Davide Brivio ugyanis nem tudta (és akarta) visszautasítani a Renault-csoport elnöke, Luca De Meo ajánlatát és tavaly év elején az F1-be igazolt.

A döntés váratlanul érte a hamamacuiakat, így egy éven át nem is töltötték be a megüresedő helyet. Először nem akarták elsietni a döntést, később pedig azzal szembesültek, hogy nem olyan egyszerű megfelelő csapatfőnököt találni, így Szahara Sinicsi MotoGP-s projektvezető vette át az irányítást egy hétfős „bizottság” élére állva, amiben az egyes területek (kommunikáció, marketing, logisztika, vezető szerelők stb.) vezetői kaptak helyet.

Livio Suppo
Született: Torino, 1964. október 10.
1994–1998 Benetton Honda Team (125GP és 250GP)
1999–2002 Ducati Corse marketing menedzser
2003–2009 Ducati MotoGP projektvezető
2010–2012 HRC kommunikációs és marketing igazgató
2013–2017 Repsol Honda csapatfőnök és HRC kommunikációs és marketing igazgató
Világbajnoki címek csapatfőnökként: Casey Stoner (Ducati, 2007), Casey Stoner (Honda, 2011), Marc Márquez (Honda, 2013, 2014, 2016, 2017)

Az első pillanattól kezdve biztos volt, hogy ez nem a legjobb döntés, hisz más gyáraknál, legutóbb például az Apriliánál is láthattuk, nem célravezető, ha a technikai fejlesztés vezetőjének a csapatirányító szerepét is el kell látnia.

Hogy emiatt került-e lépéshátrányba tavaly a Suzuki technikai szempontból, azt nyilván csak az érintettek tudják, de a szezon végére odáig jutottunk, hogy Joan Mir belengette, ha nem lát változást a téli szünetben és az idei évad kezdetén, akkor bizony veszi a kalapját és másik csapathoz igazol.

A Brivio távozásáról szóló hírek megjelenése után a depóban azonnal Suppo nevét kezdték harsogni mint a legkézenfekvőbb és legideálisabb megoldást, de a Suzukinál nem ő volt az elsődleges jelölt.

Először is sokáig bíztak abban, hogy Brivio meggondolja magát, és visszatér a MotoGP-be.

Az azóta a Pramac Ducati csapattól a KTM-hez igazoló Francesco Guidotti opció lett volna számukra 2022-re, ajánlatot is tettek neki, ami azonban csak egy évre szólt, mert nagyon, de nagyon nem akarták elengedni a Brivio-vonalat. Guidotti karrierjében a következő lépés a gyári csapat vezetése lett volna, de nem egy egyéves szerződéssel. Később a KTM le is csapott rá.

A WithU Yamaha RNF (korábbi Petronas alakulat) csapatfőnöke, Wilco Zeelenberg szintén a pletykák középpontjában állt sokáig, bár a holland állítja, soha senki nem kezdeményezett vele beszélgetést a Suzuki részéről.

Sito Pons maga jelentkezett a feladatra Moto2-es együttesét egyfajta tehetségkutatónak felajánlva, de ebből a verzióból sem lett semmi.

Tavaly számos alkalommal Suppónak szegezték a kérdést különböző online videós interjúkban és adásokban, hogy tervezi-e a visszatérést a MotoGP-be, de az olasz menedzser minden egyes alkalommal nemleges választ adott. Állította, közel a 60-hoz már esze ágában sincs visszatérni ebbe az őrületbe, folyton úton lenni, köszöni szépen, nagyon jól elvan az e-kerékpár bizniszében, és amúgy sem kereste őt meg senki semmilyen ajánlattal.

Hogy Suppo csak jó színész, vagy valóban a fantázia szüleménye volt sokáig őt az esélyesek között emlegetni, azt talán sose tudjuk meg. De valószínű, hogy inkább az utóbbi verzió az igaz, és decemberben kezdhettek el tárgyalni a felek, akkor ugyanis Suppo hirtelen „elhallgatott”, és minden elemző műsorból eltűnt, mint szakértő.

A döntés mindenesetre meglehetősen elhúzódott, hiszen ideális esetben már az év elején el kellett volna kezdenie a munkát, megismerni a csapatot és ott lenni a téli teszteken. Az sem kizárt, hogy a Suzukinál még mindig Brivióra vártak, akiről múlt héten derült ki, hogy biztosan marad az Alpine-nál.

De milyen kihívások várnak Suppóra?

Elsődleges feladata valószínűleg Joan Mir megtartása lehet. Álex Rins jövőjét nagyban befolyásolhatja, hogy idén milyen eredményekkel kezdi a szezont. Suppónak mindig is jó szeme volt a fiatal tehetségekhez, kérdés, hogy a japán vezetés milyen irányba akar továbbmenni.

A pilótáknak leginkább arra van szükségük, hogy valaki noszogassa a mérnököket, a gyárat, és minél több fejlesztést kapjanak az év során is. Suppónak van tapasztalata a japánokkal, hiszen öt éven át irányította a HRC alakulatát (előtte három évig kommunikációs és marketingigazgató volt).

Van azonban egy hatalmas különbség, ami kihívás elé állítja majd a torinóit, mégpedig a jelentős büdzsékülönbség. Míg a Hondánál szinte végtelen források álltak rendelkezésre, addig a Suzuki az egyik legkisebb költségvetéssel dolgozó gyár és csapat jelenleg a MotoGP-ben.

A legfontosabb (nulladik) lépés azonban az lesz, hogy elfogadtassa magát a csapattal. Korábban ugyanis többen is jelezték (persze nem a főnököknek...), hogy ha Suppo jön, akkor ők mennek, de nyilván nem eszik ilyen forrón a kását.

Suppo vezetési stílusa, sőt a stílusa úgy általában, ég és föld Brivióéhoz képest, aki a jelenlegi alakulatot összerakta és aki visszavezette a Suzukit a MotoGP-be.

A cél nyilván nem az, hogy mindenki szeressen mindenkit, azonban a nyugalom és a jó hangulat elengedhetetlen a sikeres munkához, a jó eredményekhez.

Brivio egy igazi kis családot rakott össze, ahova most egy katonás stílusú apuka érkezik.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik