Pályafutása első Dakarján megszerezte első szakaszgyőzelmét az autós mezőnyben Mattias Ekström – ez az alternatív erőforrással versenyző Audi második részsikere az idei megméretésen. Tegyük hozzá, az Audi-siker nem forgott veszélyben, hiszen Stéphane Peterhansel is elképesztően gyors volt ezen a napon, ám a szakasz végén orral beleállt egy dűnébe, elvesztette autója motorháztetejét, és két percre meg kellett állnia, „rendezni a sorokat” a nem létező motorháztető alatt. Így végül az elképesztően sokoldalú (kétszeres DTM-bajnok, ralikrossz-világbajnok, az elektromos TCR első bajnoka) Ekströmé lett a szakaszsiker.
„Jól kezdtünk, de azután a dűnék között nagyon óvatos voltam, azt is mondhatnám, hogy túlságosan is lassú – egyszerűen nem találtam a ritmust – nyilatkozta Ekström. – Az átcsoportosító után felgyorsultunk, mentünk kicsit al-Radzsi porában, de bíztam benne, hogy gyorsan megelőzzük, mert ez a szakasz feküdt a stílusomnak. Élvezetes szakasz volt, minden tökéletesen a helyén volt. Zöldfülűek vagyunk itt, de nagyon boldog zöldfülűek.”
Az összetettben továbbra is a háromszoros Dakar-győztes Nasszer al-Attijah áll az élen, aki technikai gondokkal küzdött hétfőn, de még így is csak hét percet veszített az őt üldöző Sébastien Loebbel szembeni előnyéből.
„Volt egy defektünk, és odaütöttük az autó hátulját, úgyhogy onnantól kezdve csak elsőkerékhajtásunk volt, és én nagyon aggódtam – árulta el a katari pilóta, aki az első naptól kezdve vezet. – A végén azt mondtam magamnak, az utolsó ötven kilométert kicsit megnyomom, de nem volt könnyű. Szerencsések vagyunk, hogy egyáltalán itt vagyunk, és hogy csak hét percet veszítettünk az előnyünkből. Ez is bizonyítja: a Dakarnak csak a célban van vége, mindennap történhet valami gikszer – ez egy ilyen játék.”
A motorosoknál Sam Sunderland visszavette a vezetést az összetettben, de ezért körömszakadtáig kellett küzdenie – utólag azt mondta, egyetlen milliméternyi tartalék sem volt a versenyzésében. Muszáj is kockáztatnia, hiszen hárman vannak öt másodpercen belül, ráadásul három márka (GasGas, KTM, Yamaha) képviseletében.
DAKAR RALI
8. szakasz, al-Davadimi –Vadi-ad-Davaszir (össztáv: 830 km, ebből szelektív szakasz: 395 km)
Autósok: 1. Mattias Ekström, Emil Bergkvist (svéd, Audi Q e-tron) 3:43:21, 2. Peterhansel, Boulanger (francia, Audi Q e-tron) 49 másodperc hátrány, 3. Loeb, Lurquin (francia, belga, BRX) 3:08 perc h.Motorosok: 1. Sam Sunderland (brit, GasGas) 3:48:02, 2. Quintanilla (chilei, Honda) 2:53 p h., 3. Walkner (osztrák, KTM) 4:11 p h., ...45. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 52:31 p h., ...123. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 3:34:07 ó h.Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev, Ilgiz Ahmetzjanov (orosz, Kamaz) 3:56:42, 2. Karginov, Mokejev, Malkov (orosz, Kamaz) 3:11 p h., 3. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov (orosz, Kamaz) 6:11 p h.
AZ ÖSSZESÍTETT ÁLLÁS
Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 27:45:52, 2. Loeb, Lurquin 37:58 p h., 3. al-Radzsi, Orr (szaúdi, brit, Toyota Hilux) 53:13 p h.Motorosok: 1. Sam Sunderland 27:38:42, 2. Walkner 3:45 p h., 3. Van Beveren (francia, Yamaha) 4:43 p h., ...41. Gyenes 5:50:08 ó h., ...113. Saghmeister 18:24:07 ó h.Kamionosok: 1. Szotnyikov, Ahmagyejev, Ahmetzjanov 30:02:36, 2. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov 11:25 p h., 3. Sibalov, Nyikityin, Tatarinov 40:23 p h.