– Miként élték meg, hogy tavaly megint hajszálnyival, pontosan egy ponttal maradtak le a bajnoki címről, csakúgy, mint előtte két évvel?
– Most már tudok úgy nyilatkozni, hogy jó volt a tavalyi évünk – mondta Turán Frigyes az április 17-18-án kezdődő rali országos bajnokság rajtja előtt megtartott online sajtótájékoztatón. – Új csapattal, új autóval kezdtük a szezont, sok volt az ismeretlen tényező, ennek ellenére a Korda-csapat és mi is elszántak voltunk azzal kapcsolatban, hogy a bajnoki cím a cél. Ez félig-meddig összejött, hiszen a kategóriában nyertünk, abszolútban azonban másodikként végeztünk Hadik Andrisék mögött. Nyilván akadtak hibák, például nem is tudom, mikor fordult elő legutóbb, hogy felborultam, Egerben ezt is sikerült összehozni, de a végére „kimozogtuk”, jó volt a tempónk, sokat tanultunk az új autóról.
– Tanulni? Ennyi év után?
– Egy új autó és egy új csapat mindig tartogat meglepetéseket, mindenki másképp készíti fel ugyanis a versenyautót, ezt nekünk meg kellett tanulni, és a végére ki is alakult a tökéletes összhang, úgyhogy folytatjuk az együttműködést.
Az a furcsa helyzet áll elő az idén, hogy a Turán, Bagaméri párosnak a saját versenyzésén kívül a ralikrossz bajnokság Hankook Racer-kupájára is figyelni kell fél szemmel, hiszen mindkettejük gyermeke megméreti magát a tehetségkutató sorozatban. Turán Lotti és Bagaméri Bálint zöldfülűként mutatkozik be a bajnokságban, amelyben tökéletesen egyforma autókkal méretik meg magukat a versenyzők, így számukra elsősorban a tanulás, a tapasztalatszerzés a cél az első szezonban. „Övék a jövő, teret kell nekik adni, hogy bontogassák a szárnyaikat, hogy gyakoroljanak, hogy jól érezzék magukat a versenypályán” – így hangzik a szülők egyöntetű véleménye, a gyerekek meg nyilván kapva kapnak az alkalmon. |
– Mennyiben más a Volkswagen Polo, mint az előző versenyautói?
– Sok mindenben. A futóműve például teljesen más koncepció szerint készült – sokkal nyomatékosabb, mint a korábbi autóink voltak. A motorereje a Skodához hasonlít, a futóműve viszont inkább a Fordhoz, ami nekem az első méterektől nagyon tetszett, hiszen sok tapasztalatom volt vele. A tavalyi idénynyitót nagy fölénnyel nyertük, köszönhetően az autónak, és az abroncsoknak is, amelyek egész évben tökéletesek voltak. Az ellenfeleink sem lazsáltak azonban, négy-öt páros vívott tizedmásodpercekre menő csatákat egész szezonban. De ez jó, ez plusz motiváció, hiszen mi mindennél jobban szeretünk versenyezni. Nyilván nem könnyítettük meg egymás dolgát, de ezért tartják olyan színvonalasnak külföldön is a magyar bajnokságot, és ezért is jó, hogy idén is itt leszünk.
– Ugye kérdeznem sem kell, hogy mi a cél?
– Csak úgy érdemes rajthoz állni a bajnokságban, hogy mindent magadnak szeretnél, úgyhogy mi is a bajnoki címre hajtunk. Kétszer voltunk másodikak, a tanulság, hogy két ponttal többet kellene szerezni, vagy Andrisnak ennyivel kevesebbet. Nyilván nehezedik a helyzet, hiszen az idén jó nevű külföldi pilóták is megméretik magukat a magyar bajnokságon, az idénynyitón például ott lesz Mads Östberg, Jan Kopecky és Nyikolaj Griazsin is, de a hazai ellenfelek is pokoli gyorsak, és a tavalyiakhoz még továbbiak csatlakoztak. De én azt mondom, ha könnyű lenne megnyerni a bajnoki címet, nem is lenne olyan értéke... Mi felkészültünk, ha minden igaz, az autó is kicsikét jobb lesz, mint tavaly volt, úgyhogy jó a „csomag”, cél a bajnoki cím!
– Mit szólt, amikor meghallotta, hogy világbajnok és vb-menő is lesz a mezőnyben?
– Azt, hogy fel kell kötni a nadrágot, ha ezeket a fiúkat le akarjuk győzni, mert nyilvánvalóan nehéz feladat lesz. De örülünk, hogy jönnek, mert emeli a bajnokság színvonalát.
„A negyedik szezont kezdjük el Fricivel, és eddig számomra a tavalyi idényzáró volt a csúcs, mert a Mikulás ralira minden összeállt: jó volt az autó, jó volt a csapat, mi pedig megtaláltuk az ideális ritmust, és az első pillanattól domináltunk. A csapattal is kialakult a megfelelő összhang, Fricinek nagyon fontos, hogy a versenyek alatt jó legyen a hangulat, és ebből a szempontból a Korda Racing tagjaival is egymásra találtunk, úgyhogy nagyon jól éreztük magunkat. Ami az autót illeti, maradtunk a Polónál, és ennek nagyon örülök, mert kényelmesen ülök benne, minden kézre áll nekem is, a pilótámnak is. Szeretem az ilyen zörgő, csattogó masinákat...” – mondta a Turán Motorsport navigátora. |
– Mentálisan kellett változtatni valamit a felkészülésen amiatt, hogy kétszer lecsúsztak a bajnoki címről?
– A tavalyi év vége érzelmileg nagyon rossz volt, csalódottak voltunk, elsősorban azért, mert nem kaptunk időben választ a kérdéseinkre – bizonyos szituációkat nem jól kezelt a szakági bizottság és a szövetség. Nyilván ők is nehéz, félreértelmezhető helyzetben voltak, úgyhogy mi le is zártuk az egészet a fellebbezésünk elutasítása után. Lehetett volna tovább menni, de úgy döntöttünk, elengedjük az ügyet. Tudni kell, a rali érzelmek nélkül elképzelhetetlen, legalábbis számomra biztosan, ha nem akarnék mindent megtenni a győzelemért, nem lenne értelme az egésznek. Nem akartam, hogy ez a hercehurca kiölje belőlem a lelkesedést, az idei bajnokság rajtjához csak tiszta fejjel lehet odaállni. Ami a fizikai részét illeti: szerencsére igazolt versenyzőkként mi edzhettünk, úgyhogy topformában vagyunk.
– Megújult az autó külseje, sokkal dinamikusabb lett. Gondolom, tetszik…
– Nekem mindig tetszettek az új ötletek, amiket a tervezőnk kitalál, ez most azt sugallja nekem, hogy haladunk a korral. Nagyon tetszik, hogy megtartottuk azokat a színeket, amelyeket megszokhattak a szurkolóink, s amelyek lassan a védjegyünkké válnak.
– Milyen új fejlesztéseket kapott a Polo?
– Új lesz a szíve, most kezdik beépíteni. Az, hogy a Volkswagen Motorsportnak nincsenek hosszú távú tervei a raliban, kiskapukat nyitott meg a privát csapatok számára, hiszen azokat a fejlesztéseket, amelyeket tavaly még csak a gyáriak kaphattak meg, odaadják három privát csapatnak is, az egyik a Korda Racing. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy a motor és szoftverfejlesztés milyen eredményt hoz majd.
– Mit lehet tudni az idénynyitó boldogkőváraljai versenyről?
– Régen használt pályák kerülnek az útvonalba, ezért is izgalmas, de mi már egyébként is alig várjuk, hogy autóba üljünk, ezért is indulunk a most hétvégi, orfűi tesztversenyen, ott láthatnak minket először a nézők. Pontosabban jelen pillanatban úgy van, hogy nem láthatnak, de bízom benne, hogy hamarosan ők is visszatérnek a pályák szélére, mert nagyon hiányoznak, nagyon szeretem őket, sokat számít a jelenlétük. Bízom benne, hogy ha az idénynyitón nem is, az év közepén talán már ott lehetnek a gyorsaságik mentén, és visszatér az élet a raliba. Mi készen állunk rá!