MotoGP: Mir szerint Marc Márquezt büntetni kellene

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2021.04.18. 10:01
null
Márquez már most Mir bőre alá férkőzött? (Fotó: Repsol Media)
„Örülök a rajtelsőségnek, de tudjuk, hogy ma Pecco (Bagnaia) volt a leggyorsabb” – nyilatkozta nagyon sportszerűen Fabio Quartararo utalva az időmérőn látott őrületre és az elvett körökre. De nem csak ez a téma borzolta a kedélyeket szombaton.

Mielőtt azonban rátérnénk a kényes témákra, foglalkozzunk egy kicsit az előttünk álló versennyel!

A pole-man Fabio Quartararo ma megalapozhatja az ünneplést két nap múlva esedékes születésnapja előtt, aminek kapcsán egy érdekes statisztika is előkerült.

A mai lesz ugyanis a francia utolsó versenye, amit 21 évesen teljesít. A királykategóriában a legtöbb futamot, 19-et Marc Márquez nyerte a 22. születésnapját megelőzően. Őt Casey Stoner követi 9, Freddie Spencer 8, Randy Mamola és Fabio Quartararo 4, Dani Pedrosa 3, Johnny Cecotto, Mike Hailwood, Jorge Lorenzo és Valentino Rossi 2, míg Abe Norick, Jorge Kissling, Jack Miller és Maverick Vinales 1 győzelemmel.

Ebben a rangsorban léphet ma egy helyet a francia, ha megnyeri a Portugál Nagydíjat, amire az edzések alapján minden esélye meg is van. Az FP4-en, amit egy négykörös közepes első gumival kezdett meg és melynek során a közepes és a kemény hátsó keveréket is kipróbálta, két 1:40-es kör mellett nyolc 1:39-eset futott, ami finoman szólva is lenyűgöző teljesítmény, a többiek még csak a közelében sem jártak.

Persze nem tudjuk, hogy mindezt mennyi üzemanyaggal tette, és a verseny mindig egy külön történet, ám kijelenthetjük, hogy Quartararo a legnagyobb esélyes ma.

A második helyről rajtoló Álex Rins szerint is nehéz lesz követni Quartararót, de az kérdés, hogy magát a futamot és a gumikopást például hogyan menedzseli majd. A gumikopást, amit Rins például hamar érezni kezdett a szombati napon. Rinsnek egyelőre nem tűnik olyan jónak a versenytempója, viszont tudjuk, hogy vasárnaponként ő nagy előrelépésekre képest, s mindezt most az első sorból teheti meg.

Ha valóban támaszkodhatunk a negyedik szabadedzésen látottakra, akkor megint egy nagyon szoros futamnak lehetünk majd tanúi, hiszen úgy hat-hét pilótának is hasonló a tempója.

Johann Zarco szerint a Ducatiknak a hármas szektor okozhat fejtörést, míg Jack Miller szerint a legfontosabb, hogy nem lehet hibázni, minden körön ott kell lenni fejben, különben ez a pálya nagyon könnyen büntet.

Ahogy előzni sem egyszerű ezen a ringen a vonalvezetése miatt. Ha ehhez még hozzájön egy vaskos hátrány a végsebességben, ahogy Franco Morbidelli esetében is, az tovább nehezíti a helyzetet.

Az időmérőn látott drámák után Pecco Bagnaia csak annyit mondott, hogy jobban tette volna, ha ki sem megy a Q2-re, hanem csak hátradől és nézi a többieket, meg a show-t. Rá és Maverick Vinalesre is sokkal bonyolultabb verseny vár ma, mint amire a tempójuk alapján érdemesek lettek volna.

A spanyolnak nemcsak az FP4-es ritmusa volt biztató, de a gumikopás kapcsán is próbált biztosra menni, 31 kört pakolt a közepes keverékekbe, ami meg nem erősített információk szerint a maximális körszám, amit a Michelin javasol.

Mondanám, hogy élvezni akarom a versenyt, de tudom, hogy nem fogom

A motorversenyzés, a jó köridők, a jó eredmények egyik kulcsa, hogy a pilóta élvezze, amit csinál. A többi már jön magától, ahogy mondani szokás.

Marc Márquez már előre tudja, hogy szó nem lesz itt élvezetről, szenvedni fog.

Az időmérőn elért hatodik helye ígéretesnek is tűnhet, azonban ne felejtsük el, hogy két rivális legjobb körét is elvették előtte. „Nem ez a valós pozícióm” – mondta Marc, aki továbbra sem uralja még a helyzetet a motorján. Egyik legnagyobb fegyvere és erőssége, ami az első gumi kezelését, határának megérzését jelenti, még nem tért vissza teljesen.

„A legnagyobb különbség a pozícióm a motoron. Igaz, a balos kanyarokban már kezdem úgy érezni az első gumit, ahogyan szeretem, és már tudok játszani a motorral, a jobbos fordulókban még túlerőltetem a fékezést. És ez az, ahol játszani tudok az első gumival. De mivel nem úgy ülök még a motoron, ahogy szoktam, nem tudom úgy terhelni az elejét, nincs meg hozzá az erő a karomban.”

Hosszú és nehéz versenyre számít, de azért van itt, mert hisz abban, hogy végig fogja tudni csinálni. Hogy milyen tempóval? Az számára is nagy kérdés még.

Járni alig, motorozni simán! Vagy mégsem?

Nem csak Marc Márquez lesz nehéz helyzetben fizikailag a mai viadalon. NakagamiTaka indulása továbbra is kérdéses, jobb vállában akkora fájdalmak vannak, hogy a szombati napot sem tudta teljesíteni, még az injekciók ellenére sem. Ennek ellenére japán kollégánk kérdésére azt válaszolta, hogy szerinte teljesen megfelelő az orvosi vizsgálat, ami arról dönt, hogy egy esés, sérülés után valaki motorozásra, versenyzésre alkalmas-e...

Miguel Oliveira már tegnap délután sem érezte magát százszázalékosan a Q2-es bukása után, és mint tudjuk, a másnap mindig rosszabb. A kezei, a karjai és bal lábának alsó része is zúzódott, jéggel próbálják csökkenteni a duzzanatokat.

Pol Espargaró is bicegve haladt végig a sajtóirodán szombat délután, és csak nehezen erőltetett magára egy kis mosolyt, amikor az állapotáról kérdeztük. Komoly ütést kapott a csípője a highside során.

Luca Marini szintén több helyen is sajog, bal kezét nagy adag jéggel hűtötte a szombat délutáni interjúk során.

Amikor a cél sem szentesíti az eszközt

Ahogy sokszor már az elmúlt szezonokban, szombaton is rengeteg kritika érte a versenyfelügyelőket, a versenyigazgatóságot és a szabályokat is, melyek újabban épp azt a célt nem teljesítik sokszor, ami a legfontosabb lenne, hogy növeljék a biztonságot.

Helyette csak egy szükségtelen faktort hoznak be a képbe, a szerencsét, márpedig a sportnak a tudásról kellene szólnia.

Hogy jogos-e Pecco Bagnaia büntetése, hogy Maverick Vinales valóban a zöldön motorozott-e, és hogy Joan Mir miért érzi azt, Marc Márquez büntetést érdemelne, arról helyszínen tartózkodó kollégánk beszél az alábbi videóban.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik