Rijád, a nyüzsgő főváros, Rijád, a Szaúd-dinasztia centruma. A három vádi (kiszáradt folyómeder) által határolt, nyolcmilliós megapolisz, amely ezen a napon a Dakar-mezőnyt is fogadta. Igaz, az eredeti táborhelyszínt meg kellett változtatni (mert ott épül a Formula–E sorozat utcai pályája), de a táborhely így is profi volt, mint az előző napokban is.
Ami pedig a szerdai pályát illeti, nos az szupergyors volt – legalábbis így jellemezték a Dakar-menők. Márpedig ami a bajnokoknak – Stéphane Peterhanselnek, Nasszer al-Attijahnak vagy éppen Carlos Sainznak – szupergyors, azon kockáztatni kell, nincs mese. Legalábbis ha az ember jó eredményt akar elérni, akkor biztosan. Meg is sokasodtak a versenyzők ráncai estére, a folyamatos koncentráció sokat kivett belőlük. Persze, Nasszer al-Attijah még így is eleresztett egy százwattos mosolyt a táborban, nem is csoda, a prológgal együtt a negyedik részsikerét könyvelhette el – mindezt 129 km/órás átlagot autózva (ez tényleg a határon mozgott, mert 130 fölött már nemigen engedik el a szakaszt a terepraliban). Nyilván felizgatja kissé az ellenfeleket, hogy utóbb azt mondta, még a határokat sem feszegette...
„Nagyon magas volt az átlagsebesség, folyamatosan koncentrálni kellett, nehogy egy lelépőt vagy egy ugratót ne vegyünk észre. Az ellenfelek is nagyon gyorsak, így napról napra a határokat feszegetjük, ami bőven rejt magában kockázatot. Hogy eddig nem nyertem szakaszt? Na és? Nyertem már Dakart szakaszgyőzelem nélkül is” – fogalmazott Stéphane Peterhansel, a verseny autóséllovasa, aki 2007-ben érte el az említett eredményt.
A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős úgy jött 98 km/órás átlagot (4) a dűnéken és köveken, hogy már a szakasz elején eltört a jobb első gátlóban a rugó, így onnantól nagyon figyelni kellett, nehogy „leüssön” az autó.
„A szakasz nagyon gyors volt, a nap viszont rettenetesen hosszú, estére értünk csak a rijádi táborba – mondta Szalay Balázs, aki a 49. helyen végzett a szakaszon. – A dűnéken semmi gondunk sem volt, kicsit leengedtük a guminyomást és simán átmentünk rajtuk, a szakasz elején viszont eltört a jobb első gátlóban a rugó, úgyhogy kissé lógott a kocsi eleje, és attól kezdve vigyáznunk kellett rá. Igazi Dakar-nap volt, bár én jobban szeretem a technikás szakaszokat.”
A kamionos mezőnyben Dmitrij Szotnyikov került lépéselőnybe, ugyanakkor nem lehet teljesen biztos a dolgában, mert sokan üldözik – és ezúttal nem csak csapattársak. Még fontosabb hír, hogy a Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter magyar trió az előkelő 13. helyen fejezte be a szakaszt, és az összetettben is felkapaszkodott ugyanebbe a pozícióba. Ők azonban nem is a helyezést nézik, hanem annak örülnek, hogy végre van erő a motorban, mert annak eddig híján voltak.
„Nagyon tetszett ez a szakasz, bár sokan mentünk szinte vakon, az ellenfelek porában. A dűnéken kifejezetten jól eltaláltuk a ritmust, könnyűek és élvezetesek voltak, én nagyon szeretem az ilyet, amikor viszonylag kevés a szikla. Örömtüzet gyújtunk este, mert ez volt az első szakaszunk defekt nélkül” – viccelődött Fazekas Károly.
A motorosoknál Joan Barreda a második szakaszgyőzelmét aratta – ezúttal viszonylag hátulról rajtolva, ami talán segített neki. A Malle Moto kategóriában (vagyis szervizsegítség nélkül) versenyző határon túli magyarok is célba értek, sőt, a szatmári Gyenes Emánuel megnyerte a szakaszt a kategóriában.
„Vagány szakasz volt, csak az elején veszítettem némi időt, mert az előttem lévő hat quad porában mentem, de viszonylag gyorsan sikerült őket megelőzni, onnantól pedig már a saját tempómban közlekedtem – mondta a 33. helyen érkező Gyenes. – Nem kockáztattam, mivel a szembe sütő nap miatt nemigen lehetett látni a szintkülönbségeket.”
Saghmeister Gábor ezúttal a 76. helyen vitte célba a KTM-jét.
Ez volt az a nap, amelyen a versenyzők a szokottnál is hamarabb nyugovóra tértek – egyrészt mert egyre hidegebb van esténként, másrészt mert a csütörtöki szakasz különösen emberpróbálónak ígérkezik.
43. DAKAR RALI
4. szakasz, Vadi ad-Davaszir–Rijád (össztáv: 856 km, ebből a szelektív szakasz hossza: 337 km). Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 2:35:59, 2. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 11 másodperc hátrány, 3. Lategan, Cummings (dél-afrikai, Toyota Hilux) 1:30 p h., ...49. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Grandland X) 49:32 p h. Motorosok: 1. Joan Barreda (spanyol, Honda) 2:46:50, 2. Branch (botswanai, Yamaha) 5:57 p h., 3. Sanders (ausztrál, KTM) 6:09 p h., ...33. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 30:56 p h., ...76. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 1:44:35 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev, Ilgiz Ahmecianov (orosz, Kamaz) 2:58:47, 2. Karginov, Mokejev, Leonov (orosz, Kamaz) 10 mp h., 3. Visneuszki, Novikau, Szacsuk (fehérorosz, MAZ) 14 mp h., ...13. Fazekas Károly, Horn Albert, Csákány Péter (magyar, Scania) 24:35 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 13:15:12, 2. al-Attijah 4:58 p h., 3. Sainz, Cruz (spanyol, Mini John Cooper Buggy) 36:19 p h., ...58. Szalay 24:13:55 ó h. Motorosok: 1. Xavier de Soultrait (francia, Husqvarna) 15:00:25, 2. Barreda 15 mp h., 3. Benvaides (argentin, Honda) 3:24 p h., ...35. Gyenes 2:19:11 ó h., ...78. Saghmeister 9:42:21 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov 14:45:58, 2. Macik, Tomasek, Svanda (cseh, Iveco) 26:22 p h., 3. Sibalov, Nikitin, Tatarinov (orosz, Kamaz) 26:57 p h., ...13. Fazekas 4:49:39