Harminc éve nyerte az elsőt. Olyan volt az, mint egy megvalósult álom, állni a motorjával a céldobogón, és átélni az ünneplést, az eufóriát – egészen különleges. S nagyon hasonló érzés tört elő belőle most, hogy tizennegyedik alkalommal is a Dakar királyává koronázták. Tizennégy győzelem (hat motorral, és nyolc autóval) a világ leghosszabb és legnehezebb sivatagi versenyén – egy emberöltő alatt szinte lehetetlen. Ő mégis megcsinálta! Stéphane Peterhansel már évekkel ezelőtt kiérdemelte a Mr. Dakar becenevet, és meg is felel neki.
Az idei Dakaron szinte végig ő vezetett, de mint mondta, ez csak annyit jelentett, hogy végig hatalmas volt rajta a nyomás. Mert neki volt a legnagyobb veszítenivalója.
Hogy minek köszönheti a győzelmét?
„Precízen és pontosan versenyeztünk, s bár a navigátorommal csak néhány hónapja kezdtünk el együtt dolgozni, tökéletes volt az összhang közöttünk – dicsérte meg rögtön az első szavaival Édouard Boulanger-t, aki ugyanúgy motorosként kezdte, mint annak idején ő, talán ezért beszélnek rögtön az első pillanattól egy nyelvet. – Nehéz Dakar volt, hosszú szakaszokkal, sok navigációval, egy kicsit olyan, mint annak idején Afrikában: egyáltalán nem volt nehéz hibázni. S hogy mi a titok? A szenvedély. Hogy még mindig ugyanúgy imádom a Dakart, még mindig ugyanúgy imádok új tájakat felfedezni, mint annak idején, amikor elkezdtem versenyezni. Ha valaki, hát én tudom, hogy milyen nehéz Dakart nyerni. Elképesztő nyomás van az emberen, s ez nem is enged fel egészen addig, amíg át nem halad az utolsó szakasz célján. Szerintem az idén senki sem hitt abban, hogy mi nyerünk, mivel nagyon friss a párosunk, talán csak mi ketten bíztunk benne egy kicsikét. Harminc-egynéhány év a sivatagban, három kontinens, tizennégy győzelem a Dakaron – szinte lehetetlen ezt egy emberöltő alatt véghez vinni, nekem mégis sikerült. Őrület!”
Miután csapattársa, a címvédő Carlos Sainz eltévedések és technikai gondok miatt viszonylag korán kiszállt a győzelemért folyó küzdelemből, Peterhanselnek egyedül a háromszoros győztes katari Nasszer al-Attijahra kellett koncentrálnia, aki hat (!) szakaszgyőzelmet aratott az idei versenyen, mégsem sikerült megnyernie azt. Peterhansel szerint azzal bukta el, hogy mindenáron meg akarta nyerni a prológot, hogy elsőként rajtolhasson a nyitó szakaszon, amivel viszont rengeteget veszített. Al-Attijah a defekteket hozza fel, hogy tizenhat kerékcsere másfél perccel számolva viszonylag sokat jelentett volna a végelszámolásnál. A lényegen azonban ez sem változtat: Stéphane Peterhansel három év kihagyás után újra nyert a Dakaron.
„Sokat küzdöttem, sokat edzettem, sokat szenvedtem ezért a pillanatért, de most úgy érzem, megérte. Elkövettem néhány hibát a verseny során, például amikor elestem, és eltört az orrom. Akkor az is megfordult a fejemben: itt a vége a versenyemnek. De azután napról napra mentem előre, és most már boldogabb vagyok, mint amennyire fájnak a sérüléseim” – mondta Kevin Benavides, a Dakar motoros győztese. |
A motorosok elképesztően fordulatos, napról napra változó csatája argentin győzelmet hozott: Kevin Benavides törött orral, a boldogságtól könnyezve ünnepelte Dél-Amerika első Dakar-sikerét.
A két határon túli magyar versenyző, a szatmári Gyenes Emánuel és a vajdasági Saghmeister Gábor is elérte a célt – előbbi motoros ráadásként második helyen végzett a Malle Moto kategóriában, amelyben azok a versenyzők indulnak, akiknek nincs szervizhátterük, a szakaszok teljesítése után maguk szerelnek. „Nehéz Dakar volt – jelentette ki Gyenes. – Nehezen lendültem bele, voltak hibák is, de ha azt vesszük, hogy októberben még mankóztam a törött lábammal, szinte hihetetlen, hogy itt vagyok. A második hely a Malle Moto és a Marathon kategóriában már csak bónusz.”
Saghmeister is határozottan állította, hogy ez a szaúdi Dakar bizony sokkal, de sokkal nehezebb volt, mint az első. „Három vagy négy szakaszon is belecsúsztam a sötétedésbe, ami nagyon nagy kihívást jelentett, de itt vagyok, és ez a lényeg. Meg az, hogy egyes szakaszokon magamhoz képest nagyon jól motoroztam” – mondta Saghmeister, aki néhány napja hatalmasat esett, ám eszébe sem jutott feladni. Sajnos a Malle Moto-mezőny elveszítette egyik tagját pénteken: Pierre Cherpin még a január 10-ei szakaszon bukott, a szakakai kórházba szállították, ahol megoperálták, átvitték Dzsiddába, onnan pedig haza akarták szállítani Franciaországba, de az 52 éves motoros szervezete a repülőút során feladta a harcot. Az egész Dakar-család gyászolja.
43. DAKAR RALI
12. szakasz, Janbu–Dzsidda (össztáv: 449 km, ebből szelektív szakasz: 202 km). Autósok: 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Mini John Cooper Buggy) 2:17:33, 2. Al-Attijah, Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 2:13 p h., 3. Peterhansel, Boulanger (francia, Mini John Cooper Buggy) 2:53 p h. Motorosok: 1. Ricky Brabec (amerikai, Honda) 2:17:02, 2. Benavides (argentin, Honda) 2:«7 p h., 3. Walkner (osztrák, KTM) 4:13 p h., ...22. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 28:33 p h., ...53. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 1:41:12 ó h. Kamionosok: 1. Martin Macík, Frantisek Tomásek, David Svanda (cseh, Iveco) 2:32:27, 2. Szotnyikov, Ahmagyejev, Ahmecianov (orosz, Kamaz) 4 mp h., 3. Sibalov, Nyikityin, Tatarinov (orosz, Kamaz) 1:00 p h.
A végeredmény. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 44:28:11, 2. Al-Attijah 13:51 p h., 3. Sainz 1:00:57 ó h. Motorosok: 1. Kevin Benavides 47:18:14, 2. Brabec 4:56 p h., 3. Sunderland (brit, KTM) 15:57 p h., ...23. Gyenes 8:48:14 ó h., ...60. Saghmeister 35:32:20 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov 48:21:21, 2. Sibalov 41:38 p h., 3. Margyejev, Szvisztunov, Gljautgyinov (orosz, Kamaz) 1:16:35 ó h.