Ez derült ki pénteken a Nyíregyházán megtartott sajtótájékoztatón, ahol a szervezői, vendéglátói és versenyzői oldal is „terítékre került”.
Tavaly nálunk dőlt el az Európa-bajnoki cím sorsa (az utolsó szakaszon halászta el Chris Ingram az orosz Alekszej Lukjanjuk orra elől), és Turán Frigyes személyében magyar győztest avattak.
Mi jöhet még?
Nos, az Európa-bajnokság élmezőnye mellett vb-menők is érkeznek: a teljesség igénye nélkül elég csak Andreas Mikkelsent, Mads Ostberget, Craig Breent vagy éppen a jelenlegi egyik legtehetségesebb fiatal versenyzőt, Oliver Solberget említeni. De természetesen odaáll a rajthoz a korábbi Európa-bajnok és már fentebb említett Alekszej Lukjanjuk, nem beszélve az Európa-bajnokság állandó magyar résztvevőiről, a négyszeres magyar bajnok Herczig Norbertről és az ERC2-kategória kétszeres Európa-bajnokáról, ifj. Érdi Tiborról.
Dr. Szabó Tünde az EMMI sportért felelős államtitkára elmondta, a Kormány kiemelt célja az élsport támogatása és az utánpótlás-nevelés mellett a nemzetközi sportesemények megrendezése.
„Három éve Nyíregyháza bekapcsolódott a nemzetközi rali vérkeringésébe, ami a tapasztalatokat leszűrve remek ötlet volt, mivel a városban és a környéken nagyon népszerű az autó-motorsport. Ezért is szerettük volna megrendezni az idén is az Európa-bajnoki futamot, természetesen minden előírást és protokollt betartva, hiszen az elsődleges az emberi élet védelme, ezért is kérünk mindenkit, hogy a pályák szélén is tartsa be az egészségvédelmi előírásokat. Nyíregyháza készen áll a rendezésre, minden feltétel adott ahhoz, hogy csodálatos versenynek legyünk tanúi a jövő hét végén, amelyet világszerte is nagyon sokan látnak majd, köszönhetően annak, hogy 90 ország tévécsatornája közvetíti a verseny történéseit. Ehhez kellett a hazai és nemzetközi autósport szövetség, a promóter, a rendező, Nyíregyháza városa és kellenek a remek sportolóink, akik miatt még érdekesebb és értékesebb lesz ez az esemény.”
A sajtótájékoztatón Nyíregyháza város képviseletében Dr. Rákóczi Ildikó, a Szociális, Egészségügyi és Sportbizottság elnöke elmondta: „Ez már a harmadik alkalom, hogy egy nem mindennapi sortesemény központja lehet Nyíregyháza. Az elmúlt két év sikeres szervezése is alátámasztja, milyen jó és hatékony együttműködés alakult ki az önkormányzat, a szövetség és a promóter között. Az, hogy a világjárvány idején is – amely teljesen felülírta a mindennapjainkat – megvalósulhat a Rally Hungary, bizonyítja a versenyzők elszántságát, elkötelezettségét az autósport iránt, és bizonyítja a szervezők határozottságát, szakmaiságát és hajlandóságát arra, hogy magas szintű óvintézkedések betartásával és betartatásával biztonságban lehessen lebonyolítani a belvárosi gyorsasági szakaszt. S mindenben számíthatnak az önkormányzat segítségére. Célunk az, hogy az elkövetkező években is számos nemzetközi sporteseménynek adhasson otthont a megyeszékhely.”
A tavalyi verseny eseményeit összefoglalva Őry Tamás, a verseny hazai promótere arról beszélt, az I. Rally Hungary bizonyította, hogy az emberek itthon még mindig nagyon szeretik a ralit, hogy képesek vagyunk magas színvonalon megrendezni egy ilyen nagy nemzetközi viadalt, és hogy a magyar élversenyzők felveszik a versenyt Európa legjobbjaival. Hozzátette: kulcsfontosságú minden sporteseménnyel kapcsolatban a helyszín, és nekünk ezzel is szerencsénk van, hiszen a Tokaj-Zemplén régió gyönyörű hátteret ad a szakaszoknak, Nyíregyháza pedig a lehető legjobb vendéglátó város.
A kérdésre, hogy mennyire szabta át a terveket a világjárvány, Őry Tamás elárulta: „Amilyen szép volt a tavalyi verseny, ugyanolyan szépnek tűnt márciusig az idei. Azóta azonban folyamatosan zajlik az újratervezés, hiszen egyrészt követni kellett a magyar hatóságok iránymutatását, másrészt közben figyelni, hogy a nemzetközi promóter miként igazodik a változó helyzethez. Szerencsére a magyar hatóságok az előírások betartása mellett engedik a sportrendezvények megtartását és kellő odafigyeléssel rendezők is részt vehetnek a rendezvényeken. Ezért mi is teljes erőbedobással dolgoztunk azon, hogy a biztonsági szabályok betartásával nézőkkel rendezzük meg a Rally Hungary-t. Nagy öröm számunkra, hogy hatalmas a nemzetközi érdeklődés: egyrészt híre is ment a Rally Hungary-nek, másrészt nincs túl sok nemzetközi szintű esemény, és a ralisok keresik az alkalmat. Ami pedig minket illet, az elmúlt egy-két hónapunk a Covid-protokoll kidolgozásáról szólt, amiből az átlag szurkoló annyit érez majd, hogy a szervizparkot el kell zárnunk a nézők elől a versenyzők egészségének megóvása érdekében. A tavalyi tapasztalatok alapján a pályákon is próbáltunk apró módosításokat végrehajtani, de a legnagyobb attrakciókat – mint a nyíregyházi, belvárosi gyorsasági és a Rabócsiringen tartandó szuperspeciál – meghagytuk. Utóbbi helyszínen a járványügyi helyzethez alkalmazkodva 4500 főben maximáljuk a nézők számát.”
Herczig Norbertnek a többi versenyzőhöz hasonlóan döcögősen indult a szezonja: készültségben volt egész évben, készen állva arra, hogy bármelyik pillanatban indulhasson, ha versenyezni kell. Rosszul érintette, hogy egymás után törölték a versenyeket, de a rali a folyamatos alkalmazkodásról szól, és ő alkalmazkodott is az újabb és újabb változásokhoz.
„Sokkal nyugodtabb volt a felkészülésünk – köszönhetően annak is, hogy van már tapasztalatunk a versenyautóval ezeken a pályákon – mondta Herczig. – Hiszen bármennyire is itthon versenyeztünk, tavaly volt jó néhány olyan gyorsasági, amelyen akkor mentünk először. Most viszont elő tudjuk venni a belsőkamerás felvételeket, illetve minden anyagot, ami a témában elérhető. Így legalább a fiamnak, Patriknak is tudok segíteni, hiszen az idén őt is beneveztük az Európa-bajnoki futamra. Számára az a legfontosabb, hogy minél több tapasztalatot szerezzen. Sohasem versenyeztünk még így együtt, furcsa lesz, hogy nem tudom rajta tartani a fél szemem. Ami minket illet, kicsit későn kezdtük meg a pontgyűjtést, ezért nem vagyunk abban a helyzetben, hogy taktikázni kellene. Úgy vagyok vele, ha már van Európa-bajnoki futam Magyarországon és meg is tartják, akkor nincs helye a taktikának, nyomni kell a gázt! Bízom benne, hogy a tavalyi tapasztalatokat át tudjuk ültetni az idei évre, és ha egy kicsikét jobb lesz az időjárás, mint tavaly, akkor már nem lehet baj!”
Fontos kiemelni, hogy az Európa-bajnoki mezőny mellett, illetve részben az Európa-bajnoki mezőny tagjaként az országos ralibajnokság mezőnye is megméreti magát, ahol szintén elképesztően szoros a bajnoki címért folyó küzdelem: Vincze Ferenc egy ponttal vezet Velenczei Ádám előtt, de Hadik András és Turán Frigyes is harcban áll még az abszolút bajnoki címért.
A topversenyzők nyilatkozatai:
Andreas Mikkelsen, norvég világbajnoki futamgyőztes (a magyar Topp-Cars csapat színeiben rajtol):
„Nagyon várom az együttműködést a Topp-Cars csapattal, amellyel a győzelmet célozzuk meg a Rally Hungary-n. Alig várom, hogy újra a rali Európa-bajnokságon versenyezzek.”
Mads Ostberg, norvég vb-menő (a magyar TRT színeiben rajtol):
„Sohasem voltam még Magyarországon, és a versenyről is csak annyit tudok, amennyit a belsőkamerás felvételekből kikövetkeztettem, de nem tűnik könnyűnek. Sebaj, szeretem a nehéz körülményeket, erről szól a rali. Minden lehetőséget megragadok, hogy felkészüljek a világbajnoki futamokra és teszteljem az autót, a Rally Hungary éppen kapóra jött. Ráadásul jól ismerem a Citroën Hungary csapat vezetőjét, Tagai Tamást – neki nagy szerepe van abban, hogy jövök, jó munkát végzett. Ami pedig a céljaimat illeti: mindig nyerni akarok. Tudom, hogy erős mezőny lesz, majdnem olyan, mintha világbajnoki futamon lennénk, de szeretem a kemény párharcokat, és ez nem változtat a céljaimon.”
Oliver Solberg, 19 éves norvég raliversenyző, az Eb második helyezettje:
„Tízévesen egyszer már voltam Magyarországon, a 2011-es IRC-futamon, épp nemrég került elő egy fotó arról, ahogy édesapámmal szimulátorozok azon a versenyen. Jó lesz visszatérni, főleg, hogy most már versenyezhetek is. Megnéztem jó néhány belső kamerás felvételt, és nehéznek, ugyanakkor fantasztikusnak tűnnek a gyorsasági szakaszok. Nagyon jól fel kell írni ezeket a pályákat, mert elég egy kis hiba, és máris nagy bajba kerülhet az ember. Nehéz a győzelmet megcélozni ezen a versenyen, mert itt nem feltétlenül a leggyorsabb nyer, hanem az, aki a legjobban beosztja a technikát és a tudását. Persze, azért nyomjuk, ahogy tudjuk, és próbálunk a lehető legtöbb tapasztalatot szerezni.”