MotoGP: Rossi az idény végén visszavonul? Ha nem, akkor sem lesz már gyári pilóta

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2020.01.29. 17:44
null
Előttem az utódom: Valentino Rossi és Fabio Quartararo (Fotó: Hantos László)
Ami kedden még csak találgatás volt, szerda délutánra száraz ténnyé vált: Fabio Quartararo veszi át Valentino Rossi helyét 2021-től a MotoGP-ben szereplő gyári Yamaha-istállóban.

Azok a régi szép idők, amikor még a nyári szünetet használták ki a csapatok, menedzserek és a versenyzők, hogy döntsenek az aktuálissá váló folytatásról vagy éppen az új szerződés megkötéséről. Azok a régi szép idők, amikor ezek az izgalmak jobban elhúzódtak, plusz bizsergést csempészve a kontraktusok lejártát megelőző szezon első felébe. Azok a régi szép idők, amikor még az eredmények is számítottak egy-egy döntés meghozatala előtt és bizony fontos volt, hogy az évad első öt-nyolc futamán milyen helyezések születnek.

SZAVAZÁS

Jó döntés volt Fabio Quartararo szerződtetése a Yamahától?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

Nos, ezek a régi szép idők már valóban a múlt ködébe vesznek, és felgyorsult világunk még tovább gyorsul – a MotoGP háza táján is.

Talán a téli szünet csendje és a sportág hiánya okozta, de egy ideje már mentek a találgatások, vajon ki lesz az első pilóta és csapat, akik aláírnak a 2021 és 2022-es idényekre, és mikor. Igen, nem elírás, nem az idei évadról beszélünk, amely még el sem kezdődött. Az első bejelentés(eke)t a jövő heti sepangi tesztet követően, vagy a csapatbemutatók idejére vártuk, de a gyári Yamaha-alakulatnak ennél is sietősebb volt.

A sort Maverick Vinales kedden bejelentett szerződéshosszabbításával nyitották, ami már önmagában spekulációk sorát indította el Valentino Rossi jövője kapcsán.

A spanyol és az olasz sajtó már ekkor tudni vélte, hogy a másik gyári ülés is elkelt, s hamarosan a bejelentés is megtörténik, mégpedig nem Rossi érintettségével.

Egyértelműen új fejezet kezdődött ezzel sokak életében. Ki gondolta volna, hogy a Yamaha nem várja meg Rossi döntését, hogy folytatja-e a pályafutását vagy az év végén visszavonul? Rossi, hűen az elmúlt évben tett számos nyilatkozatához, a gyári „nyomás” ellenére sem akart túl korán elhatározásra jutni, viszont a beszélgetések során elfogadta és megértette, hogy az ivataiaknak lépniük kell, ha nem akarnak egy vagy több erős pilótát is elveszíteni.

Így Vinales szerződéshosszabbítása után a tavalyi újonc Quartararóval is megegyeztek.

A változás szele

Egy éra tehát véget ér, az már biztos. Ha folytatja is topkategóriás pályafutását a Doktor, először teszi majd azt nem gyári csapatban.

A Yamaha ugyanis egy második, külön sajtóanyagában arról is tájékoztatta a nagyérdeműt, hogy amennyiben Rossi a folytatás mellett dönt, akkor természetesen gyári motort és teljes gyári támogatást biztosítanak számára a szatellit alakulatnál (az, hogy más márkához szerződjön, jelen pillanatban kizárható). Ha pedig visszavonul, akkor is márkanagykövet marad és minden tehetségkutató programját továbbra is támogatják.

De vajon mennyire lesz idén az új vezető szerelő, David Munoz segítségével versenyképes? Akar-e még annyira versenyezni, hogy egy nem gyári csapat versenyzőjeként maradjon a sorozatban, még ha egy gyári motoron is? Egy nemrég tett nyilatkozatban egyáltalán nem zárta ki ezt az opciót.

SZAVAZÁS

Hogy dönt az idény végén Valentino Rossi?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

És ha a folytatás mellett dönt, akkor mennyire fontos neki, hogy (fél)testvérét, Luca Marinit a MotoGP-be vigye a saját oldalán és csapattársak legyenek? Nyilván ezzel saját protezsáltját, Franco Morbidellit ütné ki a nyeregből.

Vajon csak az eredmények és Rossi egója dönt majd? Mennyire fontos a Dornának, hogy ő tovább versenyezzen? Mennyit ér meg a Petronas-csapatnak, hogy adott esetben teljesen Rossi és a Dorna alá rendelje magát?

Egyáltalán marad-e hely a Petronas-teamnek, vagy érkezhet a VR46-alakulat a királykategóriába 2022-ben?

Mi lesz a gyári Yamaha-gárdában? Vajon látunk majd cseréket a csapatvezetésben és más fontos pozíciókban?

És milyen változásokat von még maga után, ha a kilencszeres világbajnok olasz mégis szögre akasztja a bőrruhát az év végén...? Ezekre a kérdésekre idővel mind-mind választ kapunk majd.

A rövidtávú hatás

A Yamaha-csapat gyors és talán bátor húzása, miszerint már a szezon, sőt az első idei téli teszt kezdete előtt tisztázta a jövőt, minden bizonnyal a legokosabb lépés is volt egyben.

Először is tisztán koncentrálhat arra, hogy újra győztes motort építsen. Másrészt két fiatal és tehetséges pilótát kötött magához, akikkel egyrészt esélye lehet legyőzni a Márquez, Honda párost (amennyiben közösen folytatják – és valljuk be, kicsi az esély bármi másra), másrészt elég sok levegőt szívott el ezzel a Ducati körül, amely nem titkoltan mindkét pilótát megpróbálta elcsábítani.

Vajon az új Yamaha-duó képes lesz legyőzni Marc Márquezt? (Fotó: Yamaha Motor Racing)
Vajon az új Yamaha-duó képes lesz legyőzni Marc Márquezt? (Fotó: Yamaha Motor Racing)

Az olasz gyárnak már csak Marc Márqueznél lehet esélye, aki, ha kitart jelenlegi csapata mellett, akkor bizony a Ducatinak nem sok lehetősége maradt, hogy olyan versenyzőt szerződtessen, akire valóban a jövőt építheti.

Mindez persze növelheti Andrea Dovizioso esélyeit, akinek a helye pont annyira (volt) biztos, mint Danilo Petruccié.

A Yamaha ráadásul Rossit is biztosan maga mellett tartja, ami gazdaságilag mindenképp okos lépés a jövőre nézve, akár fog még versenyezni, akár nem.

Így állunk tehát bő egy hónappal a március 8-ai szezonnyitó katari futam előtt.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik