Őrületesen indult a MotoGP-sek Ausztrál Nagydíja. Hosszú-hosszú körökig azt hihettük, hogy egy Moto3-as futam szemtanúi vagyunk. De ezért imádjuk, mi nézők is ezt a pályát.
Először is Valentino Rossi úgy lőtt ki a rajttól, mintha üldözték volna és vezette is a futamot a negyedik körig. Aztán Cal Crutchlow pünkösdi királysága következett, ami bő fél körön keresztül Andrea Iannone „zavart meg”.
Igen, jól olvassák, Andrea Iannone. Az olasz nyolcadikként kvalifikált csapattársa, Aleix Espargaró mögött. A két apriliás bődületesen kezdte a futamot, még a tizenegyedik körben is a top5-ben voltak mind a ketten, és kevéske ideig ugyan, de Iannone vezette is az Ausztrál Nagydíjat.
A tizedik körben Maverick Vinales állt az élre, akinek azonnal a nyomába szegődött Marc Márquez, és ekkor egy új verseny kezdődött.
A két spanyol szépen kimotorozott a képből, Crutchlow magányosan maradt a harmadik helyen, míg másodpercekkel mögötte egy nyolcas boly állt össze, amit egy kisebb visszaesés után egy ideig Rossi vezetett, amíg ismét visszább nem esett.
A kulcs innentől kezdve ugyanis az volt, hogy ki hogyan tud spórolni a gumikkal, amiket igen változatosan választottak ki végül a pilóták.
Márquez milliméterekkel haladt Vinales mögött a futam második felében, mígnem az utolsó kör elején véghez vitte a tervezett előzést. Ugyanaz a taktika, amit idén már kétszer is bemutatott Fabio Quartararóval szemben.
Vinales a 10-es kanyarra próbált rákészülni, és ott visszatámadni, de a 9-es forduló kigyorsításánál megcsúszott alatta a teljesen elkopott hátsó gumi, és a sóderágyban ért számára véget a futam.
Ami Quartararót illeti, neki most nagy peche volt, ugyanis az első körben high slide-ot bemutató Danilo Petrucci pont nekicsapódott a magától kisodródó franciának, így mindkettejük versenye hamar véget ért.
Petrucci idén először nem szerzett pontot, csapattársa, Andrea Dovizioso pedig az utolsó körben veszített két pozíciót, így csak hetedik lett, ami azt eredményezi, hogy Márquez egy pontra hozta fel a HRC alakulatot a csapatbajnokságban a gyári Ducati mögött.
Vinales bukását követően az a Cal Crutchlow örökölte meg a második helyet, aki egy évvel ezelőtt akkora balesetet szenvedett itt, hogy sokáig úgy nézett ki, hogy a karrierjének is vége lehet, de még a hétköznapi élet sem lesz számára zökkenőmentes. A dobogó legalsó fokára a hazai hős, Jack Miller állhatott fel, aki mindent megtett, hogy maga mögött tartsa többek között csapattársát, a szintén szezonja legjobbját futó Francesco Bagniaiát.
És ha már így alakult, nem maradhatott el a híres shoey.
Márquez mai győzelmével a legsikeresebb Honda pilótává vált 55 királykategóriás győzelemmel, díját pedig nem mástól, mint a 15-szörös világbajnok Giacomo Agostinitől vehette át.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB, AUSZTRÁL NAGYDÍJ
FUTAM
MOTOGP
1. Marc Márquez (spanyol, Honda) 40:43.729
2. Cal Crutchlow (brit, Honda) +11.413
3. Jack Miller (ausztrál, Ducati) +14.499
A vb állása: 1. M. Márquez 350 pont (már bajnok), 2. Dovizioso 231, 3. Álex Rins 183.
Újabb KTM-siker, Márquez ismét szenvedett
Brad Binder rajt-cél győzelmet aratott Phillip Islanden csapattársa, Jorge Martin előtt. A két KTM-es elég hamar kimotorozott a képből, és igazából csak az volt a kérdés, hogy Martin megpróbálja-e megelőzni a dél-afrikait, vagy figyelembe véve annak bajnoki esélyeit, nem „lop el” tőle 5 pontot. Végül Martin nem volt elég közel ahhoz, hogy támadást indítson, de valószínűleg ez nem is volt tervben.
Martin így is boldog lehet, hiszen Japán után ismét dobogóra állhatott. Binder tavaly is győztesként hagyta el Ausztráliát, egy évvel korábban második lett, akkor csapattársa, Miguel Oliveira mögött, míg 2016-ban még a Moto3-ban nyert itt futamot.
„Jorge ez egész futam alatt a nyakamban volt. Én folyamatosan azt éreztem, hogy szinte tökéletes köröket megyek, mégis csak azt láttam, hogy 0.3, 0.4, 0.2 csak az előnyöm, szóval nagyon nehéz volt, hogy nem tudtam elszakadni. Jól éreztem magam a motoron, csak az utolsó körökben voltak nehézségeim. Amikor láttam, hogy csöpögni kezd az eső, kicsit aggódni kezdtem, főként, amikor a kettes kanyarból kifele a rázókövön kipörgött alattam a kerék, akkor fogtam fel, hogy igazából vizesebb a pálya, mint gondoltam. Ez egy tökéletes nap lett végül” – mondta a győztes, aki összetettben feljött a harmadik helyre 33 pontos hátránnyal.
A Moto2-es futam sem volt bonyodalmaktól mentes, Iker Lecuona például rögtön az első körben elvesztette az irányítását motorja felett a négyes kanyar féktávján, és kiütötte Luca Marinit, valamint Marco Bezzechit és csak milliméterekkel kerülte el Álex Márquezt.
Ezzel el is intézte Marini esélyeit, hogy a nyolcadik olyan pilóta legyen, aki három versenyt megnyer zsinórban a Moto2-ben.
A dobogó harmadik fokára Thomas Lüthi állhatott fel, aki nemcsak életben tudta tartani világbajnoki esélyeit, de 28 pontra csökkentette hátrányát Álex Márquez mögött, aki akárcsak Japánban most is az „életben maradásért” küzdött, és azért, hogy minél kevesebb pontot veszítsen.
Mostani nyolcadik helye idei legrosszabb eredménye a normál körülmények között befejezett futamok között. Nem véletlen, hogy bátyja azonnal odasietett hozzá még a saját futama előtt, hogy egy-két bíztató szót mondjon neki.
Nála rosszabbul már csak Augusto Fernandez teljesített az eddigi élmenők közül, aki csupán 19. lett, így ő kiírta magát a bajnoki címre esélyesek közül.
GYORSASÁGIMOTOROS-VB, AUSZTRÁL NAGYDÍJ
FUTAM
MOTO2
1. Brad Binder (dél-afrikai, KTM) 38:53.277
2. Jorge Martín (spanyol, KTM) +1.968
3. Thomas Lüthi (svájci, Kalex) +6.021
A vb állása: 1. A. Márquez 242., 2. Lüthi 214, 3. Binder 209.
Dalla Porta a Moto3 2019-es világbajnoka
Micsoda verseny, micsoda szezon! A futam csak a szokásos őrületet hozta, 11 pilóta tapasztalhatta meg hosszabb-rövidebb ideig, hogy milyen vezetni az Ausztrál Nagydíjat. A verseny legnagyobb drámája már a 3. körben megtörtént, amikor Aron Canet az egyes kanyarban túl nagy tempóval érkezve a kavicságyban végezte.
Lorenzo Dalla Porta is látta legnagyobb bajnoki riválisának esését. „Úgy voltam vele, hogy megpróbálom megnyerni a futamot, és ha esetleg elesek, akkor sincs baj” – mondta Dalla Porta az eredményhirdetés után.
A rettentően szoros versenyben egy pillanat elég volt ahhoz, hogy a vezető helyről valaki pontszerző pozíción kívül találja magát vagy éppen fordítva.
Szóval a győzelem minden volt, csak egyszerű nem. Dalla Porta elég nagy előnnyel kezdte meg az utolsó kört ahhoz, hogy senki sem tudja őt megelőzni a célegyenesben, de a négyes kanyarban Suzuki Tatsuki (aki az első körben még 22. volt) átvette a vezetést, majd majdnem katapultált, de megúszta az esést.
Aztán érkezett Albert Arenas és a pole-ból induló Marcos Ramirez, aki tizedik volt az utolsó előtti kör végén.
A célra fordítóban már ismét Dalla Porta volt az élen, és a mögötte lévő Ramirez nem tudott mit kezdeni a Honda motorerejével. Ramirez a célvonal előtt negyedikről a második helyre jött fel motorerőből, így Suzuki ismét lemaradt a dobogóról.
Dalla Porta tehát stílusosan, győzelemmel húzta be a világbajnoki címet, amit természetesen nemrég elhunyt nagymamájának ajánlott. Az olasznak ez volt a 10. pódiuma és 3. győzelme idén, de ami ennél is fontosabb, senki sem vezetett több kört az idén, mint ő.
Nem beszélve arról az apróságról, hogy ő az első olasz bajnok a legkisebb kategóriában 2004 óta, amikor Andrea Dovizioso lett a végső győztes. A Leopard Racing alakulat folytatja páratlan sorozatát, hiszen 2015-ben Danny Kent, 2017-ben Joan Mir, most, 2019-ben pedig Dalla Portával lettek világbajnokok.
Albert Arenas zsinórban harmadszorra végzett a top3-ban, míg Dalla Porta csapattársa, Ramirez ezzel a második hellyel bejelentkezett a bajnoki bronzért, amiért jelenleg négy pont választja őt el Tony Arbolino mögött.
MOTO3
1. Lorenzo Dalla Porta (olasz, Honda) 37:45.817
2. Marcos Ramírez (spanyol, Honda) +0.077
3. Albert Arenas (spanyol, KTM) +0.088
A vb állása: 1. Dalla Porta 254 (már világbajnok), 2. Arón Canet 182, 3. Tony Arbolino 168.