Egy utolsó szakasz, egy utolsó nagy lendület. „Mindössze” 112 kilométer a jól ismert piscói dűnék között, de botorság lenne félvállról venni, főleg mert a szervezők azt ígérik (s ez hangozhat akár fenyegetésnek is): ezek a homokdombok kiválóan alkalmasak arra, hogy elakadjon bennük az ember. A legtöbben ilyenkor már nem kockáztatnak – legalábbis az biztosan nem, akinek nem muszáj.
Szalay Balázs és Bunkoczi László reggel úgy indul útnak a Dakar rali utolsó szakaszára, hogy nyilván nem szeretne most kiesni a versenyből, de azért megpróbálja megfogni az összetettben őt megelőző svájci Remy Vauthiert, mert akkor nem „csak” beállítja pályafutása legjobb Dakar-eredményét (ami egy 20. hely 2012-ből), hanem meg is javítja. A svájci előnye majdnem húsz perc, erre csak akkor van esély, ha hibázik. De nem teszi meg ezt a szívességet. Így a versenyen rajthoz álló egyetlen magyar autós páros a 20. helyen teljesíti a világ leghosszabb és legnehezebb terepversenyének távját.
Ha a rajt előtt, előre felajánlják ezt a helyezést, szó nélkül aláírták volna...
„Nagyon nagy drukkal álltam neki ennek a szakasznak, de a szervezők lendületes, élvezhető, jó pályát raktak össze, igaz, egyszer még így is ásnunk kellett – mondta a célban az Opel Grandland X pilótája, akinek ez volt a 14. Dakarja, s kilencedszer ért célba. – Megküzdöttünk ezért a huszadik helyért, s bár végeztünk már ebben a pozícióban, évről évre keményebb a verseny, sűrűbb a mezőny, egyre több gyári autó indul és egyre több a jó és rutinos versenyző – szóval nem volt könnyű. A csapat nélkül nem ment volna, nagyon boldog vagyok, hogy itt vagyunk.”
S hogy mit tett hozzá mindehhez a navigátor?
„Az utolsó kilométereken már visszaszámoltam, s szurkoltam, most már ne legyen semmi bajunk. A huszadik hely tisztességes eredmény, beállítottuk a legjobbunkat, ami annak köszönhető, hogy végig egyenletes teljesítményt nyújtottunk, s egyetlen pillanatra sem adtuk fel” – nyilatkozta Bunkoczi.
Az autósok versenyét Nasszer al-Attijah nyerte meg, aki ezzel megszerezte a Toyota történetének első Dakar-győzelmét. A sportlövészetben olimpiai bronzérmes katarinak (akinek az életrajzát már évek óta tanítják hazája iskoláiban) ez a harmadik diadala a sivatagi show-n, s érdekesség, hogy mindhármat más márka (Volkswagen – 2011, Mini – 2015, Toyota – 2019) színeiben érte el. Az ő sikeréhez igazából nem nagyon férhetett kétség – a harmadik napon az élre állt, s attól kezdve már „csak” kontrollálnia kellett a vetélytársakat, akik egyre-másra hibáztak mögötte.
„Fantasztikus, hogy egyszer sem hibáztunk ezen a Dakaron, pedig ez egy nagyon-nagyon nehéz verseny volt – mondta Nasszer al-Attijah. – A harmadik szakasztól kezdve vezettünk a versenyben, s az utolsó napnak már jelentős előnnyel vágtunk neki. Nagyon örülök, hogy én szerezhettem meg a Toyota első Dakar-győzelmét. Nagyon jó ez a mezőny, s mindenki meg akarta nyerni ezt a versenyt, de már amikor idejöttünk, tudtuk, a sok homok valószínűleg nekünk kedvez majd. Így is lett, de még így sem volt könnyű dolgunk.”
A motorosoknál zajlott a legkiélezettebb küzdelem, s ott még a végére is maradt tétje, hiszen Toby Price mindössze 1 perc 2 másodperccel vezetett Pablo Quintanilla előtt, aki kijelentette, mindent egy lapra tesz fel, hogy megszerezze élete első Dakar-sikerét. Sajnos ennek az lett az eredménye, hogy hatalmasat esett, veszített nyolc percet, és fogcsikorgatva kellett küzdenie azért is, hogy egyáltalán a dobogós helyét megtartsa. Megérdemelte volna a győzelmet, de megérdemelte Toby Price is, aki sérült, fájó, égő csuklóval versenyezte végig az elmúlt tíz napot.
A kamionos kategóriában is olyasvalaki nyert, aki már korábban is megízlelhette a Dakar-sikert, az egykor trónkövetelőként emlegetett, ma azonban már rutinos sivatagi menőnek számító Eduard Nyikolajev, aki immár a negyedik győzelmét aratta a viadalon, amely az idén tíz szakaszból állt, az össztávja 5600 kilométert tett ki, amelyből a mért szakaszok hossza 2956 kilométer volt.
41. DAKAR RALI
10. szakasz, Pisco–Lima (össztáv: 359 km, ebből szelektív szakasz: 112 km). Autósok: 1. Carlos Sainz, Lucas Cruz (spanyol, Mini John Cooper Buggy) 1:20:01, 2. Loeb, Elena (francia, Peugeot 3008 Max) 42 másodperc hátrány, 3. Despres, Cottret (francia, Mini John Cooper Buggy) 2:31 p h., ...22. Szalay Balázs, Bunkoczi Lászó (magyar, Opel Grandland X) 25:26 p h.
Motorosok: 1. Toby Price (ausztrál, KTM) 1:14:01, 2. Cornejo (chilei, Honda) 2:21 p h., 3. Walkner (osztrák, KTM) 2:38 p h. Kamionosok: 1. Ton van Genugten, Bernard der Kinderen, Peter Willemsen (holland, Iveco) 1:28:21, 2. Loprais, Alcayna, Pokora (cseh, spanyol, cseh, Tatra) 3:11 p h., 3. Szotnyikov, Nyikitin, Musztafin (orosz, Kamaz) 5:23 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 34:38:14, 2. Roma, Haro (spanyol, Mini John Cooper Works) 46:42 p h., 3. Loeb, Elena 1:54:18 ó h., ...20. Szalay, Bunkoczi 16:37:44 ó h. Motorosok: 1. Toby Price 33:57:16, 2. Walkner 9:13 p h., 3. Quintanilla (chilei, Husqvarna) 20:46 p h. Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov 41:01:35, 2. Szotnyikov, Nyikitin, Musztafin 25:36 p h., 3. De Rooy, Rodewald, Torrallardona (holland, lengyel, spanyol, Iveco) 1:34:44 ó h.