Fenati nem gyilkos, mindenki érdemel egy második esélyt. Vagy nem?

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2018.09.21. 18:36
null
Romano Fenati (Fotó: AFP)
Csaknem két hetünk volt megemészteni a misanói Moto2-es futamon történteket, amikor Romano Fenati elvesztette a fejét a Stefano Manzi ellen vívott csatában a pontszerző helyek egyikéért. A kedélyek mégsem csillapodnak, miközben Carmelo Ezpeleta a visszatérésben segítene az olasznak, addig az olasz szövetség után a FIM is bevonta idei versenyengedélyét.

Fenatinak több szempontból sem volt szerencséje. Egyrészt a kamerák rögzítették súlyos szabálytalanságát, másrészt a modern kori gyors információáramlás és szólásszabadság is ellene dolgozott az esetet követő órákban, napokban.

Ahogy annak tegnap több versenyző is hangot adott az Aragóniai Nagydíjat felvezető médianapon, Fenati cselekedete valóban nagyon súlyos volt, de ahogy a sajtó és a social média felhasználói reagáltak az esetre, az finoman szólva is túlzás volt.

„Nem értek egyet azzal, hogy milyen vihart kavart ebből a média. Volt egy pillanat, amikor úgy tűnt, mintha megölt volna valakit. Amit tett, az erős büntetést érdemel, a kétversenyes eltiltás szerintem nem elég” – mondta Marc Márquez, akivel Andrea Dovizioso is egyetértett: „Erős büntetést érdemel, főként azért, mert a múltban is csinált már rossz dolgot. De a média túl sokat beszélt erről, és rossz irányba ment az egész. A social média, ahogy az esetek többségében, most is nagyon rossz helyzetet eredményezett. Utálom, hogy az emberek beszélnek, csak mert van rá felületük.”

Felvetődik a kérdés, hogy mi lett volna a végkifejlet, ha mindez öt, tíz vagy húsz évvel ezelőtt történik…

Muszáj leszögezni, hogy valószínűleg nem ez volt a sporttörténelem legnagyobb szabálytalansága, láttunk (és nem láttunk) már hasonló vagy éppen különböző, de szintén nagyon durva eseteket, olyanokat is, amelyeknek esés és akár sérülés lett a vége.

Az egyik legtöbbet emlegetett eset például, amikor Loris Capirossi az 1998-as szezonzáró Argentin Nagydíj utolsó körében belerongyolt az előtte haladó csapattársába, Harada Tecujába, mert a verseny akkori állása Haradának kedvezett, azaz, ha úgy intették volna le a futamot, akkor Harada lett volna a 250 kcm-es világbajnok.

Harada megóvta a versenyt, Capirossit kizárták, de a FIM később visszavonta az ítéletet, mondván, hogy Capirossi előtte mindig példamutatóan és „tisztán” motorozott. Capirex akkori csapata, az Aprilia azonban felbontotta a következő két évre szóló szerződését. Capirossi most a Dornát képviseli a versenyigazgatóságban.

És ez csak egy példa a sok közül. Marco Simoncellit is sokan kritizálták veszélyesen agresszív motorozása miatt, aminek eredményeként Dani Pedrosa például törött kulcscsonttal hagyta el a 2011-es Le Mans-i versenyt.

Ha már napjainkban úgyis aktuális téma, akkor emlékezzünk arra is, hogy Mugellóban Simoncelli kezet nyújtott Pedrosának, aki visszautasította a kézfogást…

Casey Stoner akkor úgy nyilatkozott, hogy megérti Pedrosát, aki valószínűleg azért nem fogott kezet, mert Simoncelli továbbra is úgy gondolta, hogy nem tett semmi rosszat.

Természetesen szabálytalanság és szabálytalanság között nagy lehet a különbség, ráadásul Fenatinál nem ez volt az első alkalom, hogy „elgurult a gyógyszere” és nem tudta kordában tartani az indulatait. Niklas Ajónak való odarúgása is csúnya volt, de mástól is láttunk már hasonlót…

A legnagyobb hibát talán akkor követték el Fenatival szemben, amikor a 2015-ös eset után nem büntették meg annyira, hogy tanuljon is az esetből. Egy egyversenyes eltiltás talán észhez térítette volna, és talán lett volna mire emlékeznie most Misanóban.

Ahogy történt az anno Jorge Lorenzóval is, aki saját bevallása szerint is hasonlóan forrófejű versenyző volt, és akit 2005-ben el is tiltottak egy ütközést követően.

„Ha csak azt az egy mozdulatot nézzük, Romano indokolatlan dolgot tett. De volt oka, előtte láthattunk olyan jeleneteket, amelyek ehhez a kirohanáshoz vezettek, és Manzi agresszív pilóta. Ha megnézzük Fenati karrierjét az Ajós rúgástól eltekintve soha semmi rosszat nem csinált. Nagyon impulzív karakter, akinek le kell nyugodnia. Én is ilyen voltam, igaz, soha nem tettem semmi ilyet, és aztán szakemberek segítségével dolgoztam magamon, hogy fejlődjek. Mindenesetre nem hiszem, hogy helyes lépés volt, hogy a mostani és a jövőbeni csapata is szerződést bontott vele.”

Lorenzo szavaival cseng össze az a poszt is, amit az eset után olvashattunk Fenati tavalyi legnagyobb ellenfelétől, Joan Mirtől.

„Szia @fennyfive, az elmúlt misanói GP-n elkövettél egy indokolatlan hibát, kockáztatva ezzel egy társad életét. Az ilyen tett nem méltó egy olyan pilótához, mint Te, és természetesen ez erős büntetést érdemel. Tavaly nagy ellenfelem voltál, és egész évben arra sarkalltál, hogy a határon menjek, ezer és egy csatánk volt, de mindig remek pilótaként és sportemberként viselkedtél a pályán. Sokszor álltunk együtt a dobogón, és nagyra értékeltem, hogy nemcsak akkor voltál nemes, amikor nyertél, hanem akkor is, amikor kikaptál. Azt gondolom, hogy nagyszerű ember vagy. Ne add fel, és harcolj a jövődért pilótaként, mindenki megérdemel egy második és még egy harmadik esélyt. Dolgozz azon, hogy javíts ezeken az ösztönökön, amik néha cserben hagynak és a múltban rosszul játszottak veled, és térj vissza a pályára olyan remek versenyzőként, mint amilyen vagy. Még ezernyi csatát kell megvívnunk.”

Miközben Carmelo Ezpeleta abban reménykedett, hogy már Motegiben ismét pályán láthatja az olaszt, jelenlegi és jövő évi csapata is szerződést bontott Fenatival, majd az olasz szövetség bevonta a licencét. Ezpeleta ennek ellenére nem engedné el Fenati kezét, márpedig, ha a nagyfőnök elhatároz valamit, akkor az úgy is lesz, azaz nem lepődnénk meg, ha jövőre ismét bőrruhát öltene Romano valamelyik sorozatban (a Supersportból állítólag már kapott is ajánlatot).

A legfrissebb fejlemény, hogy a FIM is követte az olasz szövetséget, azaz bevonta Fenati 2018-as versenyengedélyét, s a jövő évi licence kiadásának egy pszichológiai vizsgálat lehet a feltétele.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik