MotoGP: ha motorcsere van, akkor veszély is van

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2017.08.26. 11:27
null
Márquez kétszer is bukott péntek délután (Fotó: AFP)
Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Cseh Nagydíjon történt boxutcabalesetek után egyértelmű volt, hogy változás várható a flag-to-flag versenyek lebonyolítása során, azonban a versenyzőknek még Ausztriában sem sikerült egyezségre jutniuk, hogy mit is kellene bevezetni. A döntést természetesen nem a pilóták hozzák meg, hanem a versenyigazgatóság, amely a Brit Nagydíj tegnapi második szabadedzése után teszteltetett a csapatokkal néhány újítást.

Az egyik a motorok elhelyezése, amelyek a jelenlegi ötlet szerint a boxokhoz közelebb, 45 fokban várnák a pilótát, aki a kettes számú motor hátsó kereke mellé érkezik meg, szintén 45 fokos szögben. Ez két dolgot jelent: egyrészt megszűnik a Marc Márquez révén tökélyre fejlesztett, motorok közötti ugrálás, másrészt, mivel a motorok nem a pályával párhuzamosan sorakoznak fel, a pilóták fejük egyszerű elfordításával jobban láthatják, ha valaki érkezik mögöttük.

Ami nem változott, az egyrészt az, hogy a versenyzők így is keresztezik egymást útját (és a veszélyt főként ez jelenti), másrészt az, hogy a motorcserére érkezőnek van elsőbbsége azzal szemben, aki már visszaindulna a pályára.

Megjelent a Márquez favorizálta nyalókás ember, ami valóban működhet, ha az adott szerelő valóban jól indítja el a pilótát, és a versenyző meg is várja a jelzést.

Utóbbi újításra tegnap láthattunk jó példát – Maverick Vinales gyönyörűen megvárta, amíg Danilo Petrucci elhalad előtte, így elkerülte az ütközést – és rosszabb példát is, hiszen Valentino Rossi arca előtt még ott díszelgett a „Stop" felirat, amikor ő már kiengedte a kuplungot.

embed_kod= |
nso_uj_cikk_embed
Embed kód:
mceBlockPasteEnd

 

Ahogy később többen is elmondták, a teszt nem volt időpocsékolás, de nem is adta vissza, hogy mi történhet éles szituációban, amikor ezredmásodpercekért és világbajnoki pontokért megy a küzdelem.

Több ember nem dolgozna a boxutcában, továbbra is négy szerelő asszisztálna a motorcserénél, egyikük (a nyalókás ember) azonban az indításért felelne csak. Ami azonban növeli a veszélyt, az az, hogy egy esetleges esés során az érkező motor a boxban landolna, ahol az egész csapat és sokszor a vendégek is tartózkodnak.

„Másnak mindkét lába eltört volna és kificamodott volna a válla"

Az újításokat csak egyvalaki nem tudta tesztelni, Marc Márquez, aki a délutáni edzésen kétszer is bukott. Az első egy igen emberes high slide volt, amely után kellett néhány másodperc a spanyol titánnak, hogy lábra álljon.

embed_kod= |
nso_uj_cikk_embed
Embed kód:
mceBlockPasteEnd

 

Ahogy Cal Crutchlow fogalmazott később: „bárki mással történik ez, annak mindkét lába eltört volna és kificamodott volna a válla”. Nem először nyilatkozik így a brit márkatársa egy eséséről. Egyrészt Márquez elég sokszor találkozik az aszfalttal, másrészt időről időre egy-két kemény bukás is befigyel. Az esetek többségét mégis sértetlenül megússza, ami több tényezőből fakad. Persze kell a szerencse is, de ne felejtsük el, hogy Márquez még mindig csak 24 éves, egy fiatal, rugalmas szervezet. Ami pedig még fontosabb, az a rengeteg nyújtás, amelyet az edzések során végez, ezzel is csökkentve a sérülések esélyét.

BRIT AZ ÉLEN

Az imént említett Crutchlow maga is jó napot zárt, egyedüliként tudott 2:00-ás kört futni, így az élen zárt. Ma kiderül, hogy a tavalyihoz hasonlóan sikerül-e ismét megszereznie a pole pozíciót hazai futamán.

Ebben a legnagyobb veszélyt a két gyári Yamahás jelentheti, akik talán magukra találnak végre, és ismét beszállnak a vb-elsőségért folytatott csatába.

A tegnapi edzések nagy meglepetése volt a negyedik helyen végző Aleix Espargaró, akinek azonban komoly gondjai lesznek a versenyen. Mint kiderült, a héten megsérült egy gokartversenyen, egész pontosan a 7. és 8. bordája között sérült egy ideg, ami komoly fájdalmakat okoz, amikor megemelkedik a pulzusa.

Öccse, Pol szintén szárnyalt a KTM nyergében, hetedikként zárt, míg csapattársa, Bradley Smith továbbra sem tud értelmezhető tempót motorozni az osztrák márkán.

Az előző futam után a KTM vezetői egyértelműen kijelentették, hogy ha a britnek nem sikerült gyorsulnia, akkor jövőre bizony nem lesz állandó versenyzőjük. Smith utolsó esélyként új vezetőszerelőt kapott, Esteban Garcia érkezett Tom Jojic helyére.

 

Legfrissebb hírek

Márquez az élről szállt el, Bagnaia nyerte az Egyesült Államok Nagydíját a MotoGP-ben – videó

Egyéb autó-motor
2025.03.30. 22:39

MotoGP: hat évig biztosan lesz Valenciai Nagydíj

Egyéb autó-motor
2025.03.25. 16:57

MotoGP: Marc Márquez duplázott az Argentin Nagydíjon

Egyéb autó-motor
2025.03.16. 20:25

Marc Márquez nyerte a MotoGP sprintfutamát az Argentin Nagydíjon

Egyéb autó-motor
2025.03.15. 20:49

A következő három futamot is kihagyja a MotoGP-címvédő Jorge Martín

Egyéb autó-motor
2025.03.13. 17:54

MotoGP: a 2027-es idénytől a Pirelli szállítja az abroncsokat

Egyéb autó-motor
2025.03.06. 17:49

Elöntötte az árvíz a MotoGP-versenyhelyszínt – videó

Egyéb autó-motor
2025.03.04. 08:55

Gyorsaságimotoros-vb: Marc Márquez a sprint után a főfutamot is megnyerte

Egyéb autó-motor
2025.03.02. 11:56
Ezek is érdekelhetik