Álmok és rémálmok – ebből is, abból is jutott kedden a Silk Way ralin. Kezdjük a csodaszámba menő hírrel: a szakaszt egy olasz fiú, bizonyos Eugenio Amos nyerte meg. Nem hallottak még róla? Nem csoda, hiszen egy kétkerékhajtású buggyt vezet, bár kétségtelen, hogy azt nagyon ügyesen. A győzelmét a gyorsaságán kívül annak köszönhette, hogy az éllovas Cyril Despres eltévedt előtte – a célban először az elképedés látszott az arcán, azután meg könnyekben tört ki. Teljesen érthetően, hiszen ritkán győz le az ember gyári versenyzőket normál körülmények között.
A rémálom persze nem Despres-nek jutott osztályrészül (egy eltévedést nem lehet annak nevezni a maratoni viadalokon), hanem Sébastien Loebnek, akinek a hétfői bukás után fel kellett adnia a küzdelmet. A Peugeot-t össze tudták volna rakni a szerelők, de a francia pilóta keze megsérült.
„Fájnak az ujjaim és a csuklóm, nem tudnám rendesen fogni a kormányt, így pedig nem tudom folytatni a versenyt. Kár, mert az új Peugeot DKR Maxi gyors és versenyképes autó...” – mondta a kilencszeres ralivilágbajnok Loeb.
Nála valamivel jobban járt a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős, amely a hétfői bukást követően (egy gödör után az Opel Mokka a levegőbe repült és némi bucskázás végén a bal hátulján landolva szanaszét tört a futóműve) folytatni tudta a versenyt – 102 órás büntetés ellenében.
„Utolsóként indultunk és robogtunk a mezőny után, ha jól számoltam, a célig kilenc autót és négy kamiont előztünk meg, s egyetlen manőver sem volt könnyű az óriási por miatt – mondta Szalay Balázs, aki a 12. helyen ért célba a szakaszon. – Az egyik MAZ egyáltalán nem akart elengedni, a porában rá is mentünk egy kőre, ami miatt defektet kaptunk. Öt perc alatt kicseréltük, és a végén azért csak megelőztük a MAZ-t. Nyolcvan kilométerrel a cél előtt elment a Mokka fékje, attól kezdve jobban átgondoltam minden egyes manővert.”
A kamionos kategóriában továbbra is dominálnak a Kamazok, igaz, minden nap más diktálja a tempót – ezúttal Eduard Nyikolajev volt a leggyorsabb. A Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió a hétfői rettenetesen fárasztó etap után kedden egy könnyebb napot teljesített – talán azért, mert ez a pálya jobban hasonlított azokhoz, amelyeket Afrikában megszoktak.
„Ennyire jó napunk talán még nem is volt ezen a versenyen – mondta Kovács Miklós, aki a szakaszon a 13. helyen ért célba, az összetettben pedig továbbra is 11. – Gyors volt, salakos, köves, sóderes és helyenként homokos. Ahol lehetett, padlógázzal mentünk, és közben persze nagyon jól éreztük magunkat – minden a terveink szerint alakult. Semmi gond nem volt, semmi meglepetés – csodálkoztam is.”
Ami a folytatást illeti, a szerdai szakasz első húsz kilométerét törölték a szervezők, mert a pályabejáró csapat szerint olyan puha a homok, hogy szinte lehetetlen rajta átjutni. No, ezt a törlést ezen a ponton aligha bánja bárki is a fáradt, meggyötört versenyzők közül.
SILK WAY RALI
10. szakasz, Hami–Dunhuang (össztáv: 517.53, ebből szelektív szakasz: 360.28 km). Autósok: 1. Eugenio Amos, Sébastien Delaunay (olasz, francia, Ford TRX08) 3:24:24, 2. Al-Radzsi, Colsoul (szaúdi, német, Mini) 46 másodperc hátrány, 3. Menzies, Mortensen (amerikai, Mini) 2:18 perc h., ...12. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 34:50 p h. Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 3:35:21, 2. Kolomy, Stross, Ernst (cseh, Tatra) 1:29 p h., 3. Szotnyikov, Ahmagyejev, Musztafin (orosz, Kamaz) 2:29 p h., ...13. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 52:21 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Cyril Despres, David Castera (francia, Peugeot 3008 DKR) 29:58:01, 2. Han Vej, Min Liao (kínai, SMG Buggy) 47:38 p h., 3. Menzies 51:21 p h., ...21. Szalay Balázs 111:56:11 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov 31:27:50, 2. Sibalov, Mokejev, Nyikityin (orosz, Kamaz) 15:12 p h., 3. Margyejev, Beljajev, Szvisztunov 29:48 p h., ...11. Kovács Miklós 12:01:38 ó h.