Aki azt hitte, hogy a verseny vége felé egyre könnyebbek lesznek a szakaszok az Africa Race-en, nagyot tévedett…
Az utolsó előtti mauritániai nap ugyanis ha lehet, még több feladatot adott a versenyzőknek, mint az előzőek. A mezőny 424 kilométernyi szelektív szakaszt teljesített ezen a napon, amiben volt minden, mi szem-szájnak ingere. Vagy ahogy Kovács Miklós fogalmazott, úgy tele volt tűzdelve mindennel, mint a koszorúslányok haja virággal.
A vadonatúj Scaniával autózó Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió egyébként az ötödik helyen végzett a szakaszon, és az összetettben is onnan várja a viadal utolsó két napját, köszönhetően annak, hogy nagyobb gond nélkül átjutott a rettenetesen nehéz pályán.
„Volt ebben a pályában minden, amit csak elképzelhet az ember egy sivatagi szelektívvel kapcsolatban. Mentünk homokon, kövön, tevefüvön, árkon-bokron át. Ma is pofozkodtunk egyet a Kamazokkal a dűnében, azután meg talpra állítottuk a kazah fordosokat, akik úgy összetörték az autójukat, hogy azért már csak a MÉH-telepen adnak valamit. Borzalmasan nehéz és fárasztó nap volt, de itt vagyunk, és ez a lényeg” – mondta Kovács Miklós.
Ami a másik két magyar egységet illeti, nos ők késő este, együtt érkeztek meg az akzsuzsti táborba. Történt ugyanis, hogy Szalay Balázs és Bunkoczi László autójában eltörött az első kardán, amitől nyilván megszűnt az első hajtás, anélkül pedig elég nehéz – sőt, úgyszólván lehetetlen – a homokdűnék között közlekedni…
„A sivatagban vannak rettenetesen nehéz napok, és ez most az volt – mondta Szalay Balázs, aki a szakaszon a 18. helyen ért célba, az összetettben pedig visszaesett a 12. helyre. – A szakasz elején tempósan jöttünk, de aztán az előttünk haladó porában autózva kaptunk egy defektet. A lecserélt kerék izzott, sőt, szinte égett, ezért nem akartuk berakni a benzintank mellé, úgyhogy ott hagytuk. Beértünk a dűnék közé, a puha homokba, és éreztem, hogy vibrál az autó. Azt hittem, defekt, meg is álltam megnézni, de nem az volt. Néhány kilométerrel később megtudtuk az okot: eltört az első kardán, és ezzel egy időben nyilván elment az első hajtásunk. Megvártuk Darázsi Zsozsóékat, akik végigrángattak minket harminc kilométernyi dűnén, ami kegyetlen volt. Mintha egy ökölvívómeccsen lettem volna, amelyen folyamatosan csak kaptam az ütéseket…”
A kamionosok versenyében továbbra is a hatodik helyen álló Darázsi Zsolt, Szalai Norbert kettős is nagy kihívásként élte meg a történteket. A célban arra már szinte nem is emlékeztek, mi történt velük a szakasz elején, onnantól vált kalandossá a küldetésük, hogy meglátták Szalayékat vesztegelni a pálya szélén.
„Jó néhány éve történt meg legutóbb, hogy Balázséknak meg kellett várniuk minket, de most elkelt a segítségünk – mondta Darázsi Zsolt. – Kétkerékhajtással aligha jutottak volna ki a pályának arról a részéről, mert még volt előttük vagy hetven kilométernyi homok. Nem borzalmas nagy dűnék, hanem inkább afféle játszóházas homokozó, de éppen eléggé megnehezítette a dolgunkat így is. Először egymás után mentünk, és ahol elakadtak, onnan kihúztuk őket. Utóbb azonban már nem vártuk meg, hogy elakadjanak, hanem húztuk őket végig a dűnéken. Ez kissé átrendezte a kamion hátulját, mivel ahhoz, hogy a dűnére fel tudjuk húzni a Mokkát, gyorsabban kellett lefelé jönnünk, mint ahogy az indokolt lett volna. Ez pedig okoz károkat a kamion hátuljában. A CP4-től szerencsére már sík placc volt, onnan tudtunk mindketten önállóan jönni. Ők is itt vannak, mi is itt vagyunk, ez a lényeg – kezdődhet a holnapi nap!”
A pénteki, amelyen még egy hosszabb, 208 kilométeres mért szakasz vár a mezőnyre St. Louisig, szombaton pedig már nincs más hátra, csak az örömautózás a Rózsaszín-tónál.
Persze, ahogy a terepralisok tartják: mindig csak a következő napra szabad (és kell) koncentrálni.
AFRICA RACE 2017
10. szakasz, Akzsuzst–Akzsuzst (össztáv: 482 km, ebből szelektív szakasz: 424 km)
Autósok: 1. Jean-Antoine Sabatier, Agostino Rizzardi (francia, Bugga One) 5:10:28, 2. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Mini) 15:33 perc hátrány, 3. Zapletal, Sykora (szlovák, Hummer) 16:44 p h., …18. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 4:02:46 ó h.
Kamionosok: 1.Tomas Tomecek, Ladislav Lala (cseh, Tatra) 5:32:59, 2. Valtr, Pilny, Skrobanek (cseh, Tatra) 5:31 p h., 3. Karginov, Mokejev, Nyikitin (orosz, Kamaz) 14:53 p h., …5. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 48:37 p h., 6. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN) 3:26:50 ó h.
Motorosok: 1. Teddy Gev Sella (izraeli, KTM) 5:26:10, 2. Ullevalseter (norvég, KTM) 10:28 p h., 3. Ceci (olasz, KTM) 39:25 p h.
AZ ÁLLÁS
Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev 34:55:35, 2. Zapletal 2:08:10 ó h., 3. Housieaux, Crespo (francia, Optimus) 2:15:03 ó h., …12. Szalay Balázs 8:56:12 ó h.
Kamionosok: 1. Andrej Karginov 37:52:08, 2. Valtr 1:10:18 ó h., 3. Tomecek 2:21:27 ó h., …5. Kovács Miklós 31:32:00 ó h., 6. Darázsi Zsolt 50:58:53 ó h.
Motorosok: 1. Teddy Gev Sella 40:25:00, 2. Ullevalseter 54:33 p h., 3. Benko (szlovák, KTM) 7:50:40 ó h.