Egyre több bringapálya épül hazánkban az utóbbi másfél-két évben, köszönhetően az Országos Bringapark Programnak, amelyet 2020 februárjában hirdetett meg a kormány. A megépülő parkok aktív sportolási lehetőséget biztosítanak a családoknak, fiataloknak, akik biztonságos és élménygazdag környezetben tölthetik el szabadidejüket, nem mellékesen az utánpótlás-nevelésben is részt vesznek. A bringaparkok megépítésére két évvel ezelőtt 400 millió forintos pályázati pénzt különítettek el, a program lényege, hogy az önkormányzatok az ötvenszázalékos önrész mellé megkapják az ötven százalék állami támogatást is.
„Jelenleg a pumpapálya a legnépszerűbb a bringapályák közül, tíz önkormányzat közül kilenc biztosan ilyet szeretne építtetni – kezdte Pichler Róbert, a kerékpárpálya.hu ügyvezetője. – Univerzális, könnyen karbantartható és látványos. A pumpapálya lényegében a BMX cross pálya kicsinyített mása. A BMX cross a kétezertizenkettes londoni olimpián mutatkozott be, nyolcan versenyeznek egymás ellen, és a gyorsaság számít. A pumpapálya ehhez hasonló, csak itt nem egyik végpontból a másikba kell eljutni, hanem körbe-körbe haladva, végtelenített pályán lehet bringázni. Egy nyomtávú a pálya, nem mellesleg a nagyszerű élmény mellett fejleszti a gyerekek kerékpártudását, amelyet a hétköznapi közlekedés során hasznosíthatnak.”
Rengeteg emberi történet, számos nagy verseny, sok-sok csodálatos bringatúra legújabb magazinunkban. A 84 oldalas kiadvány kapható az újságárusoknál, az ára 695 forint.
„A pumpapálya népszerűségének egyik oka, hogy hiánypótló egy bizonyos korosztály számára, mert aki kinőtte már a játszóteret, annak alternatívát nyújt a sportoláshoz. Nagy népszerűségnek örvend az általános iskola felső tagozata és a gimnázium első két évfolyama közötti korosztály körében is, és szerencsére egyre több önkormányzat ismeri fel, hogy hosszabb távon jobb, ha ezek a gyerekek bringáznak a bandázás és az elkallódás helyett. Ezen túl egy jól megépített pálya alkalmas rendszeres sportolásra, versenyek szervezésére, több általunk épített pálya köré szerveződött sportegyesület.”
A kivitelezést tekintve a pálya lehet aszfaltos és murvás, előbbi időtálló, míg az utóbbi kisebb összegből valósítható meg.
„Hosszabb távon gondolkodva az aszfaltos pálya jobb, ráadásul cégünk öt év garanciát vállal rá. Az alapzat megépítése mellett ugyanis a teljes pálya alatt vízelvezető-rendszert működik, vagyis az időjárás viszontagságait is jobban bírja. A murvás pálya esetében a földalap ledöngölését követően húsz-harminc centiméter vastag murvaréteg kerül fel, de ennek tartósságát az időjárás, a szél, a jég és az eső nagyban befolyásolja, miként használat közben a kerékpárok kerekei miatt vájatok képződnek, így a karbantartás lényeges több erőfeszítést igényel, mint az aszfaltos pályák esetében. Fontos különbség továbbá, hogy a murvás pályát csak bringával lehet használni, míg az aszfaltos pályára rollerrel, görkorcsolyával vagy gördeszkával, gyakorlatilag bármivel, ami gurul, fel lehet menni.”
Az Országos Bringapark Programtól függetlenül nem elhanyagolandó, hogy a murvás pumpapálya hozzávetőlegesen nettó 3-4 millió forintból megépíthető, és bár az aszfaltos esetében ez az összeg egy átlagos pályaméret esetén 15 és 25 millió forint közöttire tehető, az önkormányzatok utóbbi mellett döntenek. Persze korántsem mindegy, milyen kivitelezővel épül meg a tervek szerint éveken keresztül használatos bringapálya.
Fotók: MTI/Vasvári Tamás
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!