A dortmundi székhelyű LAST tizenhét éve fejleszt teljes felfüggesztéssel készült vázakat és hardtaileket. A jobbnál jobb darabokról a cég két tulajdonosa, Jörg Heydt és Jochen Forstmann gondoskodik – ők egykoron mountain bike versenyzőkként élték meg, milyen sokat számít, ha jó drótszamár van alattunk. Számos kitűnő bringa került már ki a kezük alól, de a legújabb fejlesztés talán felülmúlja mindegyiket.
A Tarvo műszaki adatait böngészve azonnal szemet szúr a csodajárgány vázának súlya, amely mindössze 2.08 kilogramm, vagyis csaknem egy kilóval könnyebb, mint a Glen enduro alumíniumváltozata. A bringa összsúlya is lenyűgöző, csupán 12.4 kilogramm, ezt hallva pedig végképp úgy éreztük, utána kell járnunk, vajon hogyan sikerült a cégnek így kenterbe vernie a versenytársakat.
A váz természetesen szénszálból (karbon) készült, és egyetlen öntvényből áll. Egységesen rétegelt, felülete tükörsima – nehéz dolgunk lenne, ha bele akarnánk kötni a felépítésébe. Pihekönnyű súlya – és egyben óriási terhelhetősége – az autokláv gyártási eljárásnak köszönhető. A szénszálak belsejébe került felesleges levegőt kiszippantották, így a bringa kitűnően teljesít a legszigorúbb teszteken is. Mondanunk sem kell, hogy a váz forgócsapjai rozsdamentes acélból készültek.A precíz kivitelezésnek megvan a gyümölcse: a termék a legjobb, ASTM F2043-13-as minőségi besorolást kapta.
Jóllehet a Tarvo nyers szénszálas, fényezés nélküli változatban is kapható, a vásárlók leginkább a színeseket kedvelik. Az alapszín matt, illetve fényezett ultraibolyakék és metálkék, de ha más az óhajunk, olyanra festik, amilyenre csak akarjuk.
Szerencsére a váz geometriája nem sínyli meg a könnyű súlyt. A bringa négy méretben is kapható: a 165, 175, 185 és 195 centiméter magas bringatulajdonosok is megtalálhatják számításukat.
Jóllehet a kerék átmérője 73 centiméter, létezik egy változat, amelyen a hátsó keréké öt centiméterrel kisebb, mint az elsőé. Ezt úgy oldották meg, hogy 0.2 fokkal megváltoztatták a fejcső és az üléscső szögeit érintő felfüggesztő összekötést.
A végtelenül alapos mérnöki munkát persze meg kell fizetnünk, cserébe testreszabott vázat és a kerékpárkészletet kapunk. A legolcsóbb, 73 centiméter vagy más kerékátmérőjű szénvázas alapváltozat kiskereskedelmi ára 3599 euró, azaz 1 259 000 forint.
A teljesen felszerelt változatért még jobban ki kell nyitnunk a pénztárcánkat: 2 100 000 forintért RockShoxSuperDeluxeUltimate RTC hátsó ülést, RockShoxLyrikSelect RC villát, Reverse kormányt és nyeregrudat, SRAM G2 fékeket, SLX meghajtót és DT Swiss kerekeket kapunk. Minden extrával együtt végül 4 000 000 forintnál kötünk ki, ami már majdnem annyi, mint a Pivot 2020 Switchblade Team XX1 AXS-es modellje.
„Az enduro a hegyikerékpár viszonylag új, rendkívül izgalmas szakága, amelyhez összetett képességekre van szükség – kezdi az elemzést Cser Gábor, a magyar hegyi- és terepkerékpáros-válogatott kapitánya. – A versenyeken a bringásoknak sokszor kell egymás után hegyről le és hegynek fel tekerniük, ezért ennek figyelembevételével tervezték meg a bicikli felépítését. A fejlesztők általában nagy súlyt helyeznek arra, hogy a járgány jól bírja a lefelé tekerést. Szabadidős kerékpárnak is kitűnő, nagyon jól lehet vele túrázni. A karbonváz jóvoltából a Tarvo súlya valóban elképesztően könnyű, az egymillió forint feletti ár pedig teljesen elfogadható ebben a kategóriában. Kifejezetten azoknak ajánlom, akik hegyről lefelé szeretnek tekerni. Szinte bárhonnan legurulhatunk vele, a Budai-hegyekről biztosan, de egy színvonalas bike-parkban is simán megállja a helyét. Jó dolog, hogy mi választhatjuk meg a színét, a nagyobb gyártóknál azonban ez már alap. Ez persze kicsit megdobja az árát, de ne felejtsük, nem sorozatgyártásban készült termékről van szó!”
Hab a tortán, hogy a bicajhoz ötéves garanciát is kapunk.
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!