E-bringa: élet a járvány után

Márványkövi FerencMárványkövi Ferenc
Vágólapra másolva!
2020.05.22. 08:08
A fejlesztők annyira elkényeztetnek bennünket könnyű akkumulátorokkal és motorokkal, hogy sok szakember szerint a járvány elültével az elektromos kerékpároké lesz a jövő. De vajon mi szólhat még mellettük?

Egyre több európai kormány lazít a járványügyi korlátozásokon, így szép lassan visszatérhet a sportélet is a normál kerékvágásba. Bár számos országban még nem lehet sporteseményeket rendezni, nemrég – nézők nélkül – újraindult a német élvonalbeli labdarúgó-bajnokság, a Bundesliga, és hamarosan folytatódik az OTP Bank Liga is.

Ami a szabadidősportokat illeti, országonként eltérő a helyzet. Nálunk szerencsére eddig sem volt különösebb korlátozás, az előírásokat betartva bicajozni, futni vagy éppen erősíteni eddig is lehetett. Az április 30-án hozott kormányrendelet zöld utat adott a szabadidősportolóknak: tömegversenyeken ugyan még nem, ám tömegsport célú edzéseken már részt vehetünk.

A nyitás számos sportszakember fantáziáját is megmozgatta, közöttük a kerékpározás szerelmeseiét is. Többen egyelőre nehezen megválaszolható kérdéseket vetnek fel, amelyek arra vonatkoznak, vajon a pandémia miképpen változtatja meg kerékpározási szokásainkat. Nemhiába, a járvány sokak fülébe ültet bogarat.

Hát még a britekébe! Boris Johnson miniszterelnök azt szeretné elérni, hogy a korlátozások enyhítését követően minél többen kerékpárral járjanak munkába. A népszerű bringás szakoldal, a cyclingnews.com ennél is tovább megy, és felteszi a kérdést: a gyilkos kór eltűntével milyen bringával közlekedünk: a hagyományossal vagy az elektromossal?

A kérdésfeltevés hátterében az áll, hogy az elektromos biciklik eddig is nagy népszerűségnek örvendtek, kiváltképpen a nyugat-európai országokban, amelyekben a környezetbarát közlekedési eszközök egy átlagember számára könnyebben megfizethetők. Nálunk ugyan még inkább luxusterméknek számítanak, mégis érdemes foglalkozunk a bennük rejlő lehetőségekkel.

Nyugaton divatos az e-bringa (Fotó: AFP)

A szaklap úgy véli, a járvány lecsengésével – ha egyáltalán lesz ilyen – az elektromos kerékpárok kétségkívül a jenleginél is népszerűbbek lesznek, Nagy Britanniában legalábbis szinte biztos. Míg Magyarországon azért küzdünk, hogy szélesebb körben elismerjék a két keréken közlekedést, a szigetországban a politikai döntéshozók és a várostervezők máris új időszámítás kezdetéről beszélnek, amelyben a kerékpárnak kiemelt szerepe lesz. Boris Johnsonék azt szeretnék megvalósítani, hogy az emberek bringával járjanak a nagyobb városok belső kerületeiben, és erre pénzt is áldoznának, ráadásul nem is keveset: kétmilliárd angol fontot (800 milliárd forintot).

Visszatérve a villanyjárgányokra: minden bizonnyal vezető szerep jut nekik az újranyitásban. Jóllehet korábban sokan furcsállták, hogy bringájukat egy pici elektromos motor hajtja, mára a szigetlakók nagy része megbarátkozott a „találmánnyal”. A szakpolitikusok szerint a járgányok piaci növekedési lehetősége óriási, kiváltképpen a mostani globális krízis közepette. A kormány ösztönző politikája lehetővé teszi, hogy egyre többen üljenek elektromos meghajtású drótszamár nyergébe, az akkumulátorok rohamos technikai fejlődése és a kényelem iránti vágy pedig úgy tűnik, felülírja, hogy fittebbek legyünk.

Az e-bike-ok rohamos térhódítását vetítheti előre, hogy az akkumulátor- és a motorgyártók egyre könnyebb és színvonalasabb termékekkel jelennek meg a piacon.

A kis súly kifizetődő: minél kevesebbet nyom egy kerékpár, annál könnyebb hajtanunk, továbbá veszély nélkül fordulhatunk és állhatunk meg velük. A könnyű bringa az életünket is megkönnyíti, hiszen gond nélkül cipelhetjük fel a lépcsőn, tehetjük fel a vonatra vagy be az autóba.

Mit tartogat a kerékpározás jövője a koronavírus-járvány után? (Fotó: AFP)

A mérnököknek köszönhetően a második generációs fejlesztések jóval könnyebbek, mint elődjeik. Az akkumulátorok kémiai összetétele rengeteget változott, ennek révén energiasűrűségük növekedett. Mit is jelent ez? A villanybiciklik sokkal könnyebbek lettek, kevésbé vagyunk rászorulva a pedálos rásegítésre, így alkalomadtán nem kell kilépnünk a komfortzónánkból sem. A fejlesztők tehát hosszas fáradozás és kutatás után rájöttek, mi kell az embereknek: nem baj, ha az akkumulátor teljesítménye kisebb, a lényeg, hogy a kerékpárunk könnyebb legyen.

Mit is jelent ez a számok nyelvén?

Míg az e-hegyibringásoknak 500 wattos akkumulátorra van szükségük ahhoz, hogy „megmásszák” az emelkedőket, az országúton vagy a városban közlekedőknek elég a 250-300 wattos változat. Persze a gyártók – miközben a végletekig ügyeltek rá, hogy csökkentsék a súlyt – arra is külön odafigyeltek, hogy az új fejlesztések a szemnek is tetszetősek legyenek: a Bianchi, a Ribble vagy az Orbea 250 wattos modelljei ránézésre alig különböznek a legjobb országúti kerékpároktól.

Nem állítjuk, hogy az e-bringák mindenki körében népszerűek lesznek, ami nem is baj: a tekerés valódi élményétől kár lenne megfosztanunk magunkat.

Ám sokak szerint néhány fronton már biztosan megnyerték a csatát a hagyományos járgányokkal szemben: az ingázók és a kényelmesebb országúti kerekezők a modern változat mellett teszik le a voksukat, és őket már az ár sem riasztja el. Az Orbea „láthatatlan” akkumulátorral felszerelt hibridje 1800 angol fontba, azaz 720 000 forintba kerül, de ellenáll a rémisztő időjárási körülményeknek, amelyekre akkor hivatkozunk, amikor éppen nincs kedvünk bicajra ülni. Márpedig köztudott, hogy a briteknél gyakran esik az eső, és fúj a szél.

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik