Megjárta és legyőzte az afrikai poklot

Nagy ZsoltNagy Zsolt
Vágólapra másolva!
2020.03.07. 20:28
Leszakadt a kipufogója, eltévedt, világítás nélkül vezetett, meghibásodott a segítő autója, utánpótlás nélkül maradt, mégis elsőként futott be a Budapest-Bamako-ralin Somogyi Viktor, az első kétszeres motoros győztes.
Somogyi Viktor és KTM motorja

„Minden nap négy- és nyolcszáz kilométer közötti szakaszt kellett teljesíteni, összesen több mint nyolcezerötszáz kilométert tettünk meg – kezdte beszámolóját a győztes magyar motoros. – A terep első háromezer kilométerén nincsen sok izgalom, a lényeg annyi, hogy Budapestről minél hamarabb el kell jutni Afrikába. Az igazi verseny Marrákestől kezdődik. A terep nagyon változatos, szavanna és sivatag váltja egymást, illetve érintjük az Atlasz-hegyláncot is. A raliról tudni kell, hogy ez a régi Dakar szellemi örököse, nagyrészt azon az útvonalon halad, amelyre azt kitalálták. A szervezésben azonban hatalmasak a különbségek. Ez sokkal kisebb költségvetésű rendezvény, amit leginkább úgy lehet érzékeltetni, hogy ha ott valaki fel szeretné adni a versenyt, csak megnyom egy gombot a járművén és érkezik érte egy helikopter, ami kimenti, itt mindent magunknak kell megoldani, a szerelést és az orvosi problémákat is beleértve.”

Somogyi Viktor a 2018-as győzelméhez hasonlóan ezúttal is KTM 640 Rally motorjával vágott neki a távnak, ami több szempontból is jó választásnak bizonyult. Egyrészt töviről hegyire ismeri a gépet, így bármilyen műszaki probléma adódott, tudta, hova kell nyúlni, másrészt a műszaki felkészítésre is nagy figyelmet fordított a verseny rajtja előtt. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden simán ment volna.

A sivatagban este sem állt le a verseny.

„Marokkóban kezdődött a kipufogós kálváriám, fél napig leszakadt kipufogóval kellett mennem. Megpróbáltam gyorskötözővel visszarögzíteni a csonkra, de nem működött, úgy is leesett. Annyira hangos volt a motor, azt hittem, halláskárosodást szenvedek a nap végére. Az elektronikával is akadtak gondok. Guineában volt egy szakasz, ahol annyira szétrázódott, hogy teljesen elment a világításom. Közel száz kilométert kellett motoroznom a sötétben, az egyedüli szerencsém az volt, hogy egy angol Land Rover segített: mögöttem jött és világította az utat.”

A műszaki problémák ilyen hosszú távon és nehéz terepen teljesen általánosak, az azonban már korántsem az, ha valaki egyetlen hátizsáknyi felszereléssel kénytelen megtenni a táv felét. A magyar motoros nem így tervezte, cuccainak nagy részét egy kísérő autó szállította, ami azonban út közben meghibásodott, a benne lévő eszközök így a verseny hátralévő részére elérhetetlenné váltak – számos érdekes szituációt okozva ezzel.

Somogyi Viktor egy idő után csak a motorjára és a hátizsákjában lévő felszerelésre támaszkodhatott

A Budapest–Bamako-rali megnyerése amatőr verseny lévén anyagi díjazással nem járt, Somogyi Viktor egy hatalmas serleggel, éremmel és egy afrikai tállal gazdagodott. De nem csak kapott, hanem vitt is ajándékot. Az EBA Sports által támogatott jótékonysági akció keretén belül egy helyi iskolának vitt laptopokat.

CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik