Ugyan több kerékpáros-szervezet is hirdeti, hogy télen sem kell felhagyni a kerékpározással, azért ahogyan a futók száma csökken, a bicajosok többsége is téli pihenőre vonul. A hideg, esős, havas időszak elmúltával azonban egyre többen pattannak ismét nyeregbe. Hogy az út ne csak az utca végéig tartson, érdemes felkészíteni a kerékpárt a hosszabb kihagyás utáni használatra.
„Mivel a kerékpár közlekedési eszköz, a sajátunkon túl a környezetünk biztonsága érdekében is figyelni kell a karbantartására” – kezdte megkeresésünkre György István hétszeres országos bajnok kerékpáros, a KerékpárCity Kft. tulajdonosa és a KPC magyar kerékpármárka megálmodója. Mint mondta, a kerékpárok igencsak változatosak, a gyerekkerékpártól az elektromos kerékpáron át a professzionális versenykerékpárokig nagyon sokrétűek, de – tette hozzá viccesen – egy közös azért biztosan van bennük: két kerekük van.
Akármilyen típusról van is szó, a tavaly lerakott kerékpárokat mindenképpen érdemes átvizsgálni. Sok mindent maguk a használók is tudnak ellenőrizni, például a guminyomást, a féket és a fékbetéteket, a hangjelző berendezést, azaz a csengőt, a világítást, a tisztítás után a láncot is le tudják kenni, mert ezek a műveletek nem igényelnek különösebb szakértelmet. Ellenben ha kopottnak látják a gumit vagy a fékbetétet, netán gyengének találják a fékhatást, a világítást, érdemes felkeresni egy szervizt.
Nemcsak a biztonság miatt fontos ügyelni a részletekre, hanem mert a rendesen karbantartott kerékpár sokkal jobbá teszi a tekerés élményét, részben azáltal, hogy jobb a bringa futásteljesítménye.
Hangsúlyos még a bovdenek olajozása, ott, ahol azok a bovdenházba mennek, plusz jusson az olajból a fékpipákra is, hiszen akkor gyorsabb lesz a fék, és kisebb lesz a bovdenek súrlódási ellenállása.
Körözés, furcsa ütközéssel
A körözős versenyeknek is megvan a maguk varázsa, nagyon sokan imádják őket. Igaz, ez az év elég faramuci: egy nap tartják két különböző helyszínen a legnagyobb 24 órás versenyeket.
Erről és persze sok minden egyéb szabadidős érdekességről írunk a Csupasport magazin első számában, amely március 10-én jelenik meg! A 100 oldalas magazinon kívül olvasóink kapnak egy 16 oldalas versenyeredményes mellékletet is.
Előfordulhat, hogy kopott fékbetéttel tettük el a kerékpárt, viszont semmiképpen se azzal kezdjük el újra használni. Az országos bajnok szerint fontos időben cserélni, mert a kopott fékbetét nagy kárt okoz: koptatja a felni fékfelületét, még a kerék pereme is leválhat, elkophat a féktárcsa, ráadásul egészen biztosan megnő a fékút.
„Tavasszal még hamar sötétedik, ezért érdemes az újrakezdéskor elemet cserélni, és persze a dinamós kerékpároknál ellenőrizzük az izzókat, mert akkor biztosan nem maradunk világítás nélkül a sötétben.”
„Jó szervizben ez úgy fest, hogy a szakember elvégzi a tisztítást, ellenőrzi a vázat, felderíti az esetleges repedéseket, szétszedi, tisztítja és zsírozza a kerék-, a kormány- és a hajtóműcsapágyakat – összegezte György István. – Megnézi a fékbetétet, hogy kopott-e, ellenőrzi a bovdeneket és a váltóbovdeneket, plusz a kerekek centírozottságát, illetve mennyit üt, mennyit leng ki oldalirányban. Azért is fontos tűréshatáron belülre hozni, mert nemcsak a komfortérzetet, hanem a fékhatást is befolyásolja. Nem szabad megfeledkezni a láncról, a hajtásrendszerről.”
Szóval, ha kerékpártúrára indulunk, előbb ellenőrizzük és szükség szerint szakemberrel nézessük is meg a bringát, hogy az apró-cseprő problémákkal ne az úton kelljen foglalkozni.
(Megjelent a Nemzeti Sport Csupasport mellékletében 2020 februárjában.)
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!