Hogy miről lehet megismerni a pedelec bringát használókat?
Nem mennek gyorsabban, mint 25 km/óra.
A magyarázat pedig rendkívül egyszerű: eddig a sebességig tart az elektromos rásegítés, utána már saját zsíron kell tovább hajtani, ami jóval nagyobb erőkifejtést igényel. Addig viszont hatalmas királyság van, egyrészt a tempót, másrészt az emelkedőket illetően.
Utóbbival kapcsolatban csak annyit, hogy amíg a hagyományos bringámmal – életem egyik legjobb formájában – a Diós-ároknak a feléig sem jutottam fel, addig az elektromos bringával, ha nehezen is, de felküzdöttem magam az utca tetejéig.
Persze szögezzük le gyorsan, hogy nem feltétlenül ez az általános felhasználási területe a pedelec kerékpároknak, sokkal inkább segítenek abban, hogy, mondjuk, a munkába járás könnyed tekerés és ne izzadságos küzdelem legyen, vagy éppen a hétvégi családi bringatúrákon ad egy kis pluszerőt – miközben én mostanság (is) inkább sportolási céllal tekerek.
És bizony a kisebb emelkedők sem jelentenek akadályt. Természetesen ne az Alpe d’Huezre, de még csak ne is a bükkszentkereszti emelkedőre gondoljanak – a felüljárók, a kisebb budai hegyek viszont alig okoznak gondot. Már hármas rásegítéssel is szinte úgy tekerhetünk fel, mintha csak síkon lennénk.
Arról se feledkezzünk meg, hogy minél többet használjuk az akkumulátort, annál gyorsabban merül. A kerékpárhoz tartozó 486 Wh-s aksihoz (ez jónak számít a mai „mezőnyben”) mintegy 90 kilométeres hatótáv tartozik, de ez inkább egyes-kettes fokozat esetén igaz. Ha feljebb tekerjük a rásegítést, villámgyorsan merülhet az akkumulátor. Jó példa rá, hogy amíg a Svábhegy–Jánoshegy útvonalon egyes-kettes fokozattal mentem, addig simán kiadta volna a 90 kilométert, amikor viszont feljebb nyomtan a pluszerőt, rögtön csökkenni kezdett a kapacitás, sőt egy hosszabb hegyen, négyes-ötös rásegítéssel alaposan megcsappanhat a rendelkezésre álló erő.
A segítséggel azonban nemcsak az akkumulátor beosztása miatt kell csínján bánni, ugyanis amikor magas fokú támogatással haladunk, és abbahagyjuk a tekerést, „visszarúg” a bringa, és kifejezetten nehéz továbbmenni vele – olyasmi, mint az autókon egy motorfék.
Mindent egybevetve, nem én vagyok a pedelec kerékpár tökéletes célközönsége, de készséggel elismerem, hogy például egy családi balatoni bringatúrán hatalmas segítség lehet, s bizony néhány pillanatig még a biciklivel munkába járáson is elgondolkoztam – a Diós-árok már úgysem állíthat meg.
(A kipróbált kerékpárt az Annyira Más Bringabolt biztosította számunkra)
Az általunk próbált középmotoros Apache Wakan City kerékpár nagyjából a belépőszintet jelenti a pedeleces világba, és azért egy-egy ilyen bringáért jelentős összeget kell leszurkolni. A mi bringánk most 389.900 forintért kapható (két-háromszorosa egy belépőszintű, felszerelt trekking bringának), de könnyedén belefuthatunk 6-800 ezres vagy akár egymilliós árkategóriába is.
A magasabb összegért vázba épített akkumulátort, nyomatékérzékelős rásegítést, esetleg még nagyobb hatótávot kapunk, viszont mivel jelentős összegről van szó, érdemes alaposan megfontolni a vásárlást. Próbáljunk ki több darabot, legyünk tisztában vele, hogy mire és mennyit használjuk, s utána döntsünk csak – itt nem lehetünk impulzív vásárlók. Ami viszont jó hír, hogy az akkumulátorok élettartama jelentős, szóval egy-egy bringát hosszú évekig használhatunk anélkül, hogy a hatótáv (nagyobb mértékben) csökkenne.
Tetszett
– Könnyed, laza tekerés, kevesebb erőkifejtés
– Segítség az emelkedőkön
– Megfelelő odafigyeléssel viszonylag sokat bíró akkumulátor
Nem tetszett
– A kerékpár nagy súlya
– Az akkumulátor kivételekor az ülést is ki kell emelni
– Ha nagyobb rásegítésnél hagyjuk abba a tekerést, motorfékszerűen visszarúg a pedál