Azért is jelent nehézséget a hatalmas úthálózat rendszerezése, mert meglehetősen egyenetlenül alakult ki, ugyanis amíg az északi tájakon jelzett utak átláthatatlan gombolyagra hasonlítanak, az ország más területein egyáltalán jelzéseket is csak elvétve találunk.
A helyzeten az sem javít, hogy a sűrűn jelzett részeknél a különböző színekkel (piros, zöld, kék) felfestett utak is találkoznak, s korántsem biztos, hogy mindegyiknek van létjogosultsága.
Nem mondhatjuk, hogy egyszerű, néhány napos procedúra lenne bejegyzett turistaútvonalat létrehozni hazánkban, a kinézett szakasznak több követelménynek is meg kell felelnie. Először megvizsgálják, milyen célt szolgál majd, honnan hová vezetne, mennyire esik közel lakott területhez, valamint melyik felügyelethez vagy erdészethez tartozik. Ezután megnézik, hogy a lehetséges útvonal milyen védettségű területen halad át, majd a helyi önkormányzat engedélye is szükséges. Ha minden feltétel teljesül, az MTSZ megadhatja az engedélyt a festésre, hogy az útvonalat a megfelelő módon jelezhessék.
Hogy miért fontos végigmenni ezen a fáradságos folyamaton?
A festés megjelenésével a túrázókat a tulajdonos legfeljebb csak ideiglenesen korlátozhatja (pl. fakitermelés, vadászat) abban, hogy áthaladjanak az adott területen, egyébként szabadon közlekedhetnek. Nagy kérdés persze, hogy a jelenleg bejegyzett területeken valóban minden engedély rendelkezésre áll-e, a tervezett felülvizsgálat során ezeket is alaposabban átvilágítanák.
Az engedélyek megszerzésével és a jelzések felfestésével ugyanakkor korántsem tekinthető véglegesnek a turistaút, ugyanis folyamatosan vizsgálják.
A 25 ezer kilométernyi szakasz felügyelete tehát nem egyszerű feladat, és amíg nem sikerül átfogó rajzot készíteni az utakról, tanácsos úgy kezelni a különböző turistautakat jelző térképeket, mint a kalózesküt: útmutatásként, nem pedig szentírásként.
(Megjelent a Túrázás magazinban 2016-ban.)