„Hogy mi a legjobb a vitorlázásban? Egyrészt az, hogy a szabad ég alatt, csodálatos környezetben műveled, másrészt a feladat, hogyan bírsz el a természet erőivel.
Küzdesz velük, az ellenfelekkel, no meg a saját gyengeségeiddel is. Hamar megérzed, porszem vagy csak...
Merthogy a hassüttetős, szélcsendes adriai vagy balatoni himbálózás mellett – jóllehet abban sem találni semmi kivetnivalót – létezik a vitorlázásnak egy megpróbáltatásokkal sűrűbben barázdált formája, a versenyzés. Azon belül is külön kategória a nyílt óceáni. A 2000-es nyári játékokon a magyar színeket a 470-es hajóosztályban párosban képviselő Goszleth Marcellnek – akitől a fenti idézet is való – volt szerencséje átszelni az Atlanti-óceánt. 2003-ban tíztagú csapattal, a Kanári-szigetekről indulva, a Karib-szigetekre érkezve, tizenhárom nap alatt teljesítve a távot, valamint két éve Fa Nándor társaként, amikor tizenhat nap alatt jutott el Gibraltárból New Yorkba.
„Az volt a célunk, hogy az Egyesült Államokba megérkezve nekivágjunk a New York–Barcelona kétszemélyes viadalnak, ami végül technikai okokból nem jött össze, de jó tapasztalat volt így is. Érdekes világgal találkoztam, minden leegyszerűsödik, napi rutin szerint élsz: a hajón szükséges feladatokat látod el, eszel és pihensz. Van, hogy elég keveset. De szeretem ezt a fajta erőpróbát, feszegetni a határokat, időnként szükségét érzem próbára tenni a kitartásomat. A küzdelem az elemekkel és a versenytársakkal pedig rávilágít a gyengeségeimre, egyértelműen személyiségfejlesztő is a hajózás. A nyílt óceánon zajló versenyzésben persze rejlik kockázat, mert vannak hajók, amelyek nagy teljesítményre képesek, sebesen haladnak, és ha gikszer van, ha csődöt mond a technika, lehet baleset.
Félni? Az a normális, ha van benned félsz, attól is vagy éber, cselekedsz átgondoltan a hajón.
Márpedig Marcell előbb ült vitorláson, mint hogy járni kezdett volna. Szülei vitték magukkal nagyhajós balatoni túrákra, futamokon tizenegy-tizenkét évesen indult először, kalóz zípusú hajóval, igazán komolyan pedig tizenöt éves korától versenyez. Pedig bele lehet vágni korábban is.
„Hét-nyolc évesen már képes önállóan kezelni egy gyerek a hajót – mondja meglepetésünkre a fél vagy inkább egész életét vízen töltő, jó ideje immár edzősködő olimpikon. – Attól is függ persze, ki mennyire érett, mennyire képes koncentrálni, de az egyszemélyes utánpótlás-nevelő hajóval, az optimisttal nyolc-kilenc éves gyerkőcök versenyeznek már. Tizenöt év a felső korhatára ennek az osztálynak.”
Azután fordulhat igazán komolyra. Mert ha valaki azt gondolja, a versenyvitorlázás nem kőkemény fizikai sport, nagyon téved. Elengedhetetlen ugyan a gyors döntési képesség, naná, hogy szükséges hozzá alapos elméleti tudás, ahogyan tapasztalat is, borzasztó sok munka árán juthat el valaki addig a szintig, mint a Finn dingiben Európa-bajnok Berecz Zsombor vagy a Laser Radialban világbajnok, mindössze tizennyolc esztendős Érdi Mária.
„Alapfeltétel a tökéletes erőnlét – figyelmeztet Marcell. – Már gyenge-közepes szél esetén is sokat használod a tested, folyamatosan mozogsz. Ami munkát Zsombi vagy Mári elvégez a hajóban, az intenzitásában vetekszik a kajakosokéval.
Az egyórás futamon, nyilván ez a szélerőtől is függ, nem nagyon megy száznegyven alá a pulzusszám, sokszor pedig tartósan a maximális pulzussal dolgoznak.
Szögezzük le, a mi szerényebb lehetőségeinkhez mérten bármilyen világversenyen megszerzett érem kisebb csodával ér fel – de születhet-e valaha magyar olimpiai arany?
„Nem lehetetlen. Persze nehezebb helyzetből indulunk, mint a tengeri nemzetek, de az osztrákok jelentik a jó példát, Sydneyben szereztek két olimpiai bajnoki címet, Athénban egyet, Rióban is van esélyesük. Az eddigi legjobb szereplésünk a Detre fivérek nevéhez fűződik, ők az olimpiai programból azóta kikerülő repülő hollandiban lettek bronzérmesek Moszkvában, nyolcvanban. Nem kérdés, vitorlázásban is az olimpia a csúcs.”
Valamint az olyan tengerentúli viadal, mint az Amerika-kupa vagy a Volvo Ocean Race. Az már tényleg a csúcsszuper vitorlázás. A Volvo Ocean földkerülő csapatverseny, több megállóval. Az America’s Cup pedig jövőre lesz Bermudán. Többnyire azok vesznek rajta részt, akik az olimpián már sikeresek voltak, a győztest megillető serleg a világ legrégebbi sporttrófeája, 1851-ben nyerték meg először. Páros csapatverseny, van a címvédő, jelenleg az amerikai egység az, a többiek pedig azért versengenek, hogy kihívhassák a bajnokot.
„Ez már más dimenziója a vitorlázásnak, anyagilag legalábbis feltétlenül, az amerikai csapat, nem hivatalosan, száz millió dollárnál is nagyobb büdzsével dolgozik.
Amúgy nem irgalmatlanul költséges sportág a vitorlázás, amit például egy ralicsapat egy hétvégi versenyen eltapsol, abból mi kishajós vitorlázók elég sokáig elvagyunk.
(Megjelent a Vízi sportok magazinban, 2016-ban.)