A valenciai pálya alaprajza (Fotó: www.fia.com)

Valencia sokban hasonlít Monacóhoz. Városi pálya, tengerpart, kikötő, napfény. Azonban mégis téved, aki ezek alapján az év egyik fénypontját várja a hétvégi futamtól, ugyanis Valenciában „csupán" a monacóihoz hasonló izgalom hiányzik.

 
Ön szerint ki nyeri a valenciai Európai Nagydíjat?

Szavazásomat meg akarom írni cikkhozzászólásként (csak bejelentkezett felhasználóknak):

Eredmények állása
 

„Papíron minden nagyszerűen hangzik, de a valóság az, hogy a valenciai pálya halálosan unalmas. És ami a kikötői hangulatot illeti, nos, azt hiszem, ilyen tekintetben a szegények Monacójáról beszélhetünk" – jellemezte a hétvégi Európai Nagydíj helyszínét Adrian Sutil.

A Hermann Tilke által tervezett aszfaltcsík hosszú egyenesek és szűk kanyarok kombinációja, és jellegét tekintve nagyon hasonlít a montreali pályára – így a Kanadában jól teljesítő versenyzők várhatóan itt is gyorsak lesznek. Azonban a legkisebb hiba is végzetes lehet, ugyanis könnyen a falnak ütközhetnek a pilóták.

Az innovatív pálya nagy kihívást jelent a versenyzőknek, mivel 11 bal és 14 jobb kanyarból áll, ami jócskán igénybe veszi a pilóták teherbírását. A pálya tervezője a vonalvezetés megálmodásakor kihasználta a terület egyedi potenciálját, aminek következtében a valenciai kör ritkán hagyja el a víz útját. Sőt, az F-1-es autók átmennek az északi kikötőből a délibe, amit a tervezők egy kifejezetten erre a célra épített híddal oldottak meg. Miután az autók átértek a déli kikötő oldalára, nagyon közel haladnak a rakparthoz. A pálya a történelmi halpiac és a dokkok mellett is elhalad, majd a vonalvezetés az új külváros felé veszi az irányt. Az útvonal egy darabig a Turia folyó mentén halad, a bokszutca és a csapatok garázsai az egykori kikötői standokon találhatóak.

Valencia alacsony leszorítóerőt követel, mivel az autók nagy sebességgel mennek körbe. Számos erős fékezési pont van a pályán, ami elősegíti a fék kopását. Mivel a pálya a part mentén helyezkedik el, ezért a tengeri szellő is okozhat némi egyensúlyi problémát, és a tapadás hiánya a szabadedzéseken okozhat gondot a csapatoknak.

A McLaren az előző futamon nagyszerű teljesítményt nyújtva kettős győzelmet aratott, így bizakodva várhatja a hétvégét, ráadásul Lewis Hamilton remekül teljesített az eddigi két valenciai versenyen, mindkétszer ezüstérmes lett. A wokingiak fő riválisa ismét a két Red Bull-pilóta lehet, de továbbra is kérdéses, hogy az osztrákoknak (és a Ferrarinak) sikerül-e tökélesítenie a McLaren által feltalált F-csatornát.

A futam érdekessége, hogy a hétszeres világbajnok Michael Schumacher visszatérése óta először versenyez majd olyan pályán, amely teljesen ismeretlen lesz számára. „A valenciai pályán még sohasem versenyeztem, ez új tapasztalat egy olyan rutinos pilóta számára, mint én – de nagyon örülök ennek a kihívásnak. Mindig jól tudtam az új pályákhoz alkalmazkodni, abból indulok ki, hogy ez ezúttal is sikerül. Néhány új fejlesztéssel kezdjük a hétvégét, reméljük, ezek segítenek minket a jobb eredmény elérésében" – nyilatkozta a német klasszis.

PÁLYABEMUTATÓ MARK WEBBERREL
 
VALENCIA A SZÁMOK NYELVÉN
Az első GP: 2008. 08 .24.
Összes GP: 2
A leggyorsabb kör: Timo Glock (Toyota), 1:38.683 perc
A pálya hossza: 5.419 km
Körök száma: 57
Versenytáv: 308.883 km
Kanyarok száma: 25
Az időmérő kezdési ideje: 2010. 06. 26., 14.00
A futam kezdési ideje: 2010. 06. 27., 14.00
A 2009-es győztes: Rubens Barrichello (Brawn), 1:35:51.289 óra
A 2009-es rajtelső: Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes), 1:39.498 perc
A 2009-es leggyorsabb kör: Timo Glock (Toyota), 1:38.683 perc
Legtöbb győzelem: Felipe Massa, Rubens Barrichello (1–1)
Legtöbb rajtelsőség: Felipe Massa, Lewis Hamilton (1–1)
Egy biztos: a látványra nem lehet panasz (Fotó: Action Images – archív)