Kékszalag: elvonult a reggeli vihar, minden készen áll a rajtra

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2023.07.06. 09:22
null
Elült a kora reggeli vihar, minden készen áll a rajtra Balatonfüreden (Fotó: Koncz Márton)
A Kékszalag minden évben a Balaton és a vitorlázás ünnepe, a jeles napot most várhatóan erős, viharos szél fűszerezi. Hogy ez kinek kedvez az esélyesek közül? Csütörtök este-éjszaka kiderül.


Erős, viharos széllel indult a csütörtök a Balatonon, az előrejelzések miatt a versenyvezetőség úgy döntött, a Kékszalag rajtját reggel 9 helyett 11 órára halasztja. A vitorlázók zömének nem jelentene problémát a 60 km/órás szél megvitorlázása, ugyanakkor a tó minden szegletéből a versenyre igyekvő hajók biztonságos kikötése a kikötői vendéghelyek hiánya miatt ilyen nagy létszámú mezőny számára nincs biztosítva. A halasztással azonban a legtöbb hajó éjszakára maradhatott a szokásos biztonságos kikötőhelyén, elég volt a kora reggeli vihar elvonulása után útra kelnie a balatonfüredi rajtvonal irányába.

Várhatóan 600 hajó legénysége vág neki a légvonalban több mint 155 kilométeres távnak, amelyet 48 óra alatt, vagyis legkésőbb szombat délelőttig kell teljesíteniük a versenyzőknek.

Az időjárás-előrejelzés miatt és egyébként is szinte biztosra vehető, hogy az idén is katamarános csapat kerüli meg leggyorsabban a tavat. A mindenkit érdeklő kérdésre, vajon megdől-e a tavalyi győztes MLS Raiffeisen Fifty-Fifty 7 óra 13 perc 21 másodperces időrekordja, csak csütörtök este kapunk választ.

„Tavalyelőtt nagy lépésre szántuk el magunkat, mert a régi hajóval hiába tettünk meg mindent, már nem tudtunk előrelépni. Ezért úgy döntöttünk, nagyobb fejlesztésbe kezdünk, két év leforgása alatt kicseréltük szinte a teljes hajót – mondta el korábban Józsa Márton, a Fifty-Fifty kormányosa. –   A fő szempont a súlycsökkentés volt, ami elég jól sikerült: majdnem négyszáz kilóval könnyebb a hajónk, mint korábban. Az idén sem tétlenkedtünk, új rudazat készült, amelyet elkezdtünk tesztelni, de többszöri próba után két hete mégis visszatértünk a korábbiakhoz. Tavaly elég nagy fölénnyel nyertünk, ám ez részben az időjárásnak volt köszönhető. Bizakodó vagyok, hiszen a csapatunk elég régóta együtt van, jól ismerjük a hajót.”

Holczhauser András, a Magyar Vitorlásszövetség főtitkára elmondta, a Kékszalag különlegessége, hogy sok kis versenyt és külön csatát foglal magába, hiszen több mint 30 hajóosztályban értékelik a csapatokat. Mint mindig, ezúttal is fontos szerepet kap a sportszerűség, az összes versenyző jelölhető a versenyt megelőző időszakban és a verseny hivatalos időtartama alatt, a fair play díj összege 500 ezer forint.

Kalocsai Zsolt, a kétszeres győztes RSM csapatfőnöke azt emelte ki a szerdai sajtótájékoztatón, hogy ők is új árbócot fejlesztettek ki, és több újításuk van a hajón.

„A csapat együtt van, az eddigi versenyek is jól sikerültek”    – mondta Kalocsai, aki csapatával megnyerte a múlt szombaton rendezett Fehér Szalagot.

Némi meglepetésre tavaly a második helyen ért célba a Virág Flóra kormányozta Team Kaáli, bizonyítva, hogy taktikával és hajókezeléssel a nagyobb hajóknak is fejtörést lehet okozni.

„Mi nem tartozunk azok közé, akik folyamatosan fejlesztenek, azt a hajót használjuk, amit a tervező megtervezett, abból, valamint a csapatból akarjuk kihozni a maximumot  – nyilatkozta Virág Flóra. –      Tavaly úgy álltunk oda a rajthoz, hogy szeretnénk élvezni a vitorlázást, de utóbb kiderült, a hajókezelésünkkel és a taktikai tudásunkkal képesek vagyunk megelőzni a nagyobb hajókat. Az idén ugyanez a célunk: élvezettel és mosolyogva a maximumot nyújtani.”

Ha már az eredményeknél tartunk, mindenképp érdemes megemlíteni, hogy Európa leghosszabb tókerülő versenyét Litkey Farkas nyerte meg a legtöbbször, tizenháromszor.

A győztes a Balaton Kékszalagján és a dicsőségen kívül az idén is gyönyörű, kézzel festett Herendi-serleggel gazdagodik. A rendezvényt színes parti programok kísérik, amelyek közül az egyik legérdekesebb az egy hónapon át nyitva tartó vitorlázástörténeti fotókiállítás.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik