Centenáriumát ünnepelte május közepén a Tour de Hongrie, hazánk legnagyobb országúti kerékpáros körversenye, amely ezúttal Budapesten kezdődött és öt szakasz után Esztergomban zárult. A jubileumi viadalon a magyar bringások is jól teljesítettek: a Team United Shipping 19 éves, tehát még utánpótláskorú kerekese, Feldhoffer Bálint szerepelt a legjobban, a hetedik helyen végzett, és a legjobb hazai kerékpárosnak járó fehér trikót is elnyerte. Ráadásul Valter Attila 2020-as győzelmét követően először zárt magyar az első tízben.
Már azzal is elégedett lettem volna, ha Bálint ilyen fiatalon az első húsz között van, de az, hogy végül ezt jócskán felülmúlva hetedik lett, óriási teljesítmény
– méltatta a fiatal eredményét Schneller Domonkos, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke. – Ez a helyezés azt mutatja, hogy töretlenül fejlődik, sőt azt is megelőlegezi, hogy
idővel még ennél magasabb szinten is lehet keresnivalója.
Viszonylag nagy tételben fogadnék rá, hogy egy-két éven belül már az elitben, tehát valamelyik World Tour-csapatban teker majd. És a tizennyolc-húsz éves korosztályban nem Feldhoffer az egyetlen reményteli bringásunk, hiszen az MBH Colpack Ballan színeiben versenyző Takács Zsombor, Vas Barnabás és Valent Márk is egyre jobb helyezéseket ér el.
Biztos vagyok benne, ha megkapják a lehetőséget, róluk is sokat fogunk hallani a következő években, és akár eljuthatnak Valter Attila szintjére is.
A sportág első embere kiemelte, az elmúlt években számos területen nagy fejlődés tapasztalhattunk a hazai kerékpársportban.
Most már olyan lehetőségek állnak a fiatalok előtt, amilyenek öt-hat évvel ezelőtt, az eggyel korábbi generáció idején még korántsem voltak adottak.
A magyar csapatok időközben szintet léptek, ezáltal az ígéretes hazai bringások nemzetközi mezőnyben fejlődhetnek. Fontos lépésnek tartom, hogy mostanra hellyel-közzel sikerült kiépíteni azt az utat, amelyen keresztül a tehetséges gyerekek az utánpótlás-nevelőműhelyektől egészen a World Tour-szintig juthatnak. Ez az ösvény eddig hiányzott, és ennek megteremtéséhez, illetve a sportág presztízsének növeléséhez nagyban hozzájárult a Giro hazai nagyrajtja, és persze Valter Attila meg Vas Kata Blanka sorozatos remeklése; sikereik csúcspontja a két ötödik hely volt a párizsi olimpián.
Azt gondolom, a hazai országúti kerékpársport soha korábban nem volt még ilyen jó pozícióban.
Ami viszont sajnálatos: a tőkeerős szponzorok továbbra is hiányoznak idehaza a sportágból, márpedig ez gátja a további előrelépésnek. A szövetségnek végesek az anyagi forrásai, így nem tudunk kellő számban kerékpárokat biztosítani a nevelőegyesületeknek.
Ugyanakkor remélem, ahogyan a sportágunk nézettsége és népszerűsége növekszik, egyre több pénz áramlik majd hozzánk, így ezen a téren is pozitív folyamatok indulhatnak el.
(Kiemelt képet készítette: Vígh Attila/Bringasport)