Majer Dániel A marokkói Marrákesben rendezett idénynyitón megkezdte első teljes szezonját a túraautó-világbajnokságon Nagy Dániel, a Zengő Motorsport 18 éves versenyzője. A számára ismeretlen városi pályán, két évvel korábbi fejlesztésű autóval rajthoz álló pilóta még önmagát is meglepve vette fel a kesztyűt az övénél újabb technikát kormányzó riválisokkal, és az első világbajnoki pontjaitól is csupán milliméterek választották el. A 99-es rajtszámú Honda Civic „tulajdonosa” a tapasztalatairól és az új csapattársáról is beszélt honlapunknak.Majer Dániel A marokkói Marrákesben rendezett idénynyitón megkezdte első teljes szezonját a túraautó-világbajnokságon Nagy Dániel, a Zengő Motorsport 18 éves versenyzője. A számára ismeretlen városi pályán, két évvel korábbi fejlesztésű autóval rajthoz álló pilóta még önmagát is meglepve vette fel a kesztyűt az övénél újabb technikát kormányzó riválisokkal, és az első világbajnoki pontjaitól is csupán milliméterek választották el. A 99-es rajtszámú Honda Civic „tulajdonosa” a tapasztalatairól és az új csapattársáról is beszélt honlapunknak.
Az első versenyhétvégén mindjárt többszörösen nehezített akadályt kellett átugrania a 19. életévét éppen a nagydíj vasárnapján betöltő pilótának, hiszen az ismeretlen aszfaltcsík mellett utcai helyszínen is csak egyszer, a tavalyi portugáliai bemutatkozásakor vezetett. Az a hétvége pedig a határon autózás helyett leginkább teszteléssel és az autóval való ismerkedés jegyében telt el.
„Az én generációm már előszeretettel készül szimulátoron az ismeretlen helyszínekre, így aztán én is rendszerint ezt az utat választom. Sajnos, a marokkói aszfaltcsík egyik játékban sem szerepel, így kénytelen voltam más utcai pályákon vezetni a virtuális világban. Azonban a falak közelségéhez és ahhoz, hogy a kanyarok kilencven százalékába vakon megyünk be, centikre egymástó, így is hozzá tudtam szokni egy jó barátom segítségével, akivel összekötöttünk két szimulátort, és egymás ellen versenyeztünk” – osztja meg a felkészülés kulisszatitkait Dani, aki a szimulátorozás mellett természetesen a korábbi versenyek belsőkamerás felvételeit is tanulmányozta.
De nemcsak a pálya, hanem a csapattárs is újdonságot jelentett a Zengő Motorsport magyarjának, ettől az évtől kezdve ugyanis Ficza Ferenc helyett a korábbi Forma–1 versenyző, monacói futamgyőztes Olivier Panis 22 éves fiával, Auréliennel alkot egy párost. Természetesen nem most találkozott először egymással a két fiatal, a Hungaroringen például már közös teszten is részt vettek a szezonrajt előtt. Noha Ficza Ferivel köztudottan jó barátok, Dani felfogása – elmondása szerint – mit sem változott az új csapattárs érkeztével, ahogyan eddig, ezután is saját magára koncentrál versenyhétvégéken. Az ő esetükben is él persze az autósport egyik örökérvényű igazsága: a legnagyobb ellenfél a csapattárs, hiszen vele tudja közvetlenül összehasonlítani magát a versenyző, lévén egyedül ő rendelkezik ugyanazzal a technikai háttérrel.
Jóllehet, Dani és Aurélien esetében ez nincs teljes mértékben így, a magyar pilóta ugyanis a 2015-ös fejlesztésű Hondát vezeti, míg francia kollégája az idei, két évvel újabb specifikációjú, gyakorlatilag minden téren jobb és fejlettebb Civic volánja mögött ül. A kettejük összevetése egyelőre emiatt, na meg persze az ifjabb Panis rutintalansága miatt sem lehet száz százalékig pontos, Marokkóban ő járt ugyanis abban a cipőben, amelyikben tavaly nyáron Portugáliában Dani, nevezetesen utcai pályán kellett hozzászokjon a számára szinte teljesen ismeretlen versenygéphez. A jövőben persze még sor kerülhet kerék a kerék elleni párharca kettőjük között, a magyar pilóta szavai azonban arra engednek következtetni, ez esetben sem kell majd fedezéket keresni a parázs csatát követő csapatmegbeszélésen.
„Őszintén szólva rosszabbra számítottam, azt hittem, nehezebben jövünk ki egymással, de igazán csípem őt. A versenyhétvégét megelőző napokban mind a ketten részt vettünk a teljes mezőnynek szervezett kétnapos összetartáson, amelyen sok időt töltöttünk együtt, és remekül szórakoztunk. Kedves, jó srácnak ismertem meg, aki két lábbal áll a földön, ami azért nem mindenkire jellemző – méltatja csapattársát Dani. – Jelenleg mindkettőnknek más utat kell követnie. Én igyekszem a tavaly megkezdettet folytatni, és felérni a középmezőnyre, Auréliennek pedig tapasztalatot kell gyűjtenie. Látva az idei és a két évvel korábbi fejlesztésű Honda közti különbségeket – amint összeszokik a technikával – reményeinek szerint stabilan dobogóra esélyes versenyző válhat belőle.”
Marrákesben erről persze még szó sem volt, a francia a mezőny végét jelentő 15., Dani pedig a 11. rajtkockából vághatott neki az első futamnak. A start után rögtön kisebb baleset borzolta a kedélyeket, jött is a biztonsági autó, a magyar pilóta pedig a kilencedik helyen találta magát. Az újraindítás már a nyolcadik pozícióban érte, mivel előtte Robert Huff technikai hiba miatt feladta a küzdelmet. Kiállásakor a brit azonban még a teljes követőbojt megzavarva magával vitte Daniékat újabb, a safety car mögött addig megszokott bokszutcaáthajtásra, amivel jelentős hátrányba hozta őket a verseny újraindításakor.
A Zengő Motorsport magyarját ez azonban mit sem zavarta, rohamléptekkel – menet közben a verseny leggyorsabb körét megfutva – fogott a felzárkózásba. „Eleinte csak az járt a fejemben, hogy mit fogok kezdeni a mögöttem érkező Tom Chiltonnal, aki egyrészt rendkívül tapasztalt pilóta, másrészt az autója is jóval gyorsabb az egyenesben. Mindezek tudatában életem egyik legjobb érzése volt azt látni, hogy kényelmesen erős tempót autózva, de a gumikopásra is odafigyelve elkezdtem távolodni tőle, valamint a leggyorsabb kört is megfutottam, ami szintén meglepetésként ért. Tisztán emlékszem, ahogy a mérnököm a fülemre szól a rádióban: Dani, nem tudod mit csinálsz, de folytasd, körönként nyolc tizeddel gyorsabb vagy az élmezőnynél.”
Jó tempó ide vagy oda, a körök rohamos fogyásával végül belátta: nyolc másodperces hátrányát nem tudja ledolgozni az élmezőnnyel szemben, így inkább kicsit visszavett, és elkezdett élete első világbajnoki pontjainak megszerzésére koncentrálni, a nyolcadik pozíció ugyanis nem kevesebb, mint három egységet ér. Öt körrel a vége előtt úgy tűnt: akár a hetedik hely is meglehet, az addig vezető Tom Coronel fékhibával küszködve egészen Dani elé esett vissza, harapófogóba kényszerítve a magyar versenyzőt. „Két és fél másodperccel autózott lassabb köröket nálam, az utcai pálya sajátosságai miatt azonban így sem tudtam előzési pozícióba kerülni, mivel nagyon agresszíven védekezett. Közben a tükröt is figyelnem kellett, mert hátulról két rutinos róka, Chilton és Girolami szorongatott. Talán túlságosan is az előzésre koncentráltam, Chilton így elment mellettem, majd Coronelt is lehagyta, ismét a korábbi patthelyzetbe hozva engem.”
Az első világbajnoki pontjait még így sem fenyegette veszély, két körrel a vége előtt azonban az egyik balkanyarban lekoccolta a falat, az ütközés pedig átdobta az autóját a külső korlátnak. Az eredmény: két sérült futómű, és kiesés. „Az első körök során az autó hátulja kapott ütést, aminek következtében balra kanyarodás közben végig túlkormányzottsággal küzdöttem. Az egész versenyen jól tudtam menedzselni a dolgot, a végéhez közeledve azonban a nyolcas kanyarban egyszer csak minimálisan megúszott az autó feneke, ami miatt éppen csak hozzáértem a belső falhoz. De utcai pálya lévén ez sem fért bele, amint az első lökhárító találkozott a korláttal, már repültem is át a pálya másik oldalára, egyenesen a falba. Nem tehettem semmit, már csak utas voltam” – idézi fel lehangoltan a balesetet.
„Ezzel a technikával egészen elképesztő eredmény lett volna a pontszerzés, amitől az én hibám miatt estünk el. Rettentő meleg volt az autóban, a fedélzeti kamera is gyakorlatilag megsült, de nem szeretném a körülményekre fogni, a jövőben az ilyen hibák egyszerűen nem férnek bele. Megyünk tovább, azt pedig ki kell emelni, hogy korábban pontszerző helyekért még egyszer sem tudtunk önerőből harcolni, most pedig olyan helyszínen, ahová úgy utaztunk el, hogy csak menjünk végig a versenyeken, folyamatosan a top tízben vagy annak a környékén autóztunk. Ez óriási dolog, és pozitív előjel.”
Egy ideig úgy tűnt, az idő rövidsége miatt a 99-es rajtszámú zengős Honda el sem tud indulni a második futamon, a szerelők azonban, bravúrt végrehajtva, összerakták a kocsit. Az újjávarázsolt Civic a hosszúra nyúlt javítás miatt azonban így is csak a bokszutcából indulhatott, a beállítások finomhangolásáról pedig szó sem lehetett, így Daninak a versenytáv teljesítése maradt az egyetlen feladat, és azt becsülettel el is végezte.
A mezőny két hét múlva Monzába, a magyar fiú egyik kedvenc pályájára látogat, ami azonban talán ennél sokkal fontosabb: ezt követően május közepén a Hungaroringen folytatja, ahol először ülhet majd autóba hazai közönség előtt, Michelisz Norbert és Ficza Ferenc után, újabb magyarként debütálva a mogyoródi dombok között.
Egy biztos: oda már nem kell a szimulátoros tapasztalat.
Egyéb korosztályos hírek AUTÓSPORTBAN a sportági aloldalunkon.