Ebből a szempontból az 1964-es innsbrucki olimpia volt az első és egyben a „fekete rekorder”, hiszen ezen két sportoló is életét vesztette: az ausztrál alpesi síző, Ross Milne egy fának csapódott (ugyanaznap a liechtensteini Edmund Schädler is súlyos balesetet szenvedett a pályán), míg a lengyel származású, de brit színekben induló Kay Skrzypecki edzésen vesztette el uralmát szánkója felett, s halt bele ezt követően sérüléseibe. Az 1992-es albertville-i olimpián a mindössze bemutató sportágként a programban lévő gyorssízők egyik versenyzője, a svájci Nicholas Bochatay ütközött egy hóegyengető gépnek, míg négy éve, Vancouverben a grúz szánkós Nodar Kumaritasvili szenvedett halálos balesetet.
Gondoljunk bele: ha egy 145 kilométer per órával haladó autó karambolozik, akkor is nagy esély van rá, hogy a biztonsági öv és a légzsák ellenére az utasok nem szállnak ki élve a gépjárműből, a szánkósokat pedig csupán egy sisak védi. Ebből a szempontból még veszélyesebb a helyzet a szkeletonban, a szánkó azon változatában, amelyben a versenyzők fejjel előre haladnak. A sebességük csak néhány kilométer per órával kisebb a szánkós kollégáikénál, s a célban egy szivacságyba ütközve tudnak lelassulni. Félelmetes.
Nagyjából 150 km/órás sebességet képesek elérni az alpesi sízők is a leggyorsabb szakágban, a lesiklásban. Legalábbis néhány hete, az egyik legklasszikusabb helyszínen, a svájci Wengenben ennyi volt a csúcssebességük az ottani dobogósoknak. Ilyen sebességgel egy fának vagy egy pályamunkásnak csapódni szinte egyenlő a biztos halállal, a súlyos sérülést pedig nem lehet megúszni.
Szocsi előtt is akadt sajnos erre példa, ráadásul tulajdonképpen szabadidős sízés okozott súlyos balesetet: a tornászként két olimpiát megjáró brazil Laís Sousa (aki a szabad stílusú sí ugrás számában – aerial – kvalifikálta magát a téli olimpiára) egy lesiklás közben fának síelt, és kritikus állapotban szállították kórházba, egyelőre nem tudni, hogy gerincvelői sérülései milyen maradandó kárt okoznak.
Az alpesi sízőkön is túltesznek az úgynevezett gyorssíelők, akik egy-egy erre alkalmas lejtőn nyílegyenesen, 180, sőt akár 200-210 kilométer/órával száguldoznak. Ilyen sebességgel csapódott neki annak idején, 1992-ben egy hóegyengető gépnek a svájci bajnok Nicholas Bochatay, aki sajnos a modern biztonsági felszerelések ellenére nem élte, nem élhette túl az ütközést. Nem csoda, hogy azóta sem került szóba a szakág olimpiai programba történő felvétele.
Természetesen a síugrók is képesek lennének nagyobb sebességre a sáncon megtett távolság növelésével, de az már valóban életveszélyes lenne, ha bármilyen probléma merülne fel a repülésük során. Ugyan ez a sportág szemre sokkal veszélyesebbnek tűnik a többinél, a halálos balesetek ritkák (egy amerikai jelentés szerint 50 év alatt hat síugró-halálesetet jegyeztek fel az Egyesült Államokban). A közelmúltban kétszer is óriásit eső olimpiai bajnok osztrák Thomas Morgenstern például annak ellenére is indul majd Szocsiban, hogy alig egy hónapja még súlyos fej- és tüdősérüléssel kellett kórházba szállítani súlyos bukása után.