Aki az elmúlt években éles szemmel követte a La Liga-találkozókat, észrevehette, hogy kameraállások szerint különböző hirdetéseket láthat a pálya szélén elhelyezett reklámtáblákon, ráadásul a stadionban a találkozót élőben követők számára szintén más reklámokat vetítenek. (Már más bajnokságokban és más sporteseményeken is bevetették ezt a módszert.) Ennek a hátteréről kérdeztük Diego Sánchezt.
– Az átlagember nem sokat tud az olyan sporteseményeken használatos reklámozási technológiákról, mint amilyeneket a La Liga is használ. Megosztana velünk néhány részletet?
– A DBR (Digital Billboard Replacement, magyarul nagyjából digitális reklámtábla-helyettesítőnek felel meg – a szerző) egy olyan számítógépes technológia, amely a futballpályáktól távol eső helyeken való hirdetésekben segít nekünk. Virtuálisan kicseréli a hirdetőtáblákon látható képet, és lehetővé teszi, hogy a mérkőzéseket követő nézők földrajzi elhelyezkedése szerint különböző csoportokat alakítsunk ki.
– Mikor kezdték használni ezt a módszert? Volt egy próbaidőszak, amikor esetleg a kisebb közönség által figyelt találkozókon teszteltek, és monitorozták az esetleges hibákat, vagy egyből bevetették az eszközt a nézők számára legérdekesebb meccseken is?
– A La Ligában 2015-ben vezettük be a Project11 segítségével. Eredetileg a Real Madrid és a Barcelona idegenben játszott mérkőzésein használtuk, a jelenleg is zajló szezonban már az Atlético Madrid idegenbeli mérkőzésein is bevetjük.
– Miért érezték úgy, hogy megéri szakítani a korábban kialakított szokásrendszerrel, és új metódus szerint menni tovább?
– Számunkra az egyik stratégiai kulcs az, hogy a mérkőzések audiovizuális megjelenítésében a legfejlettebb módszereket használjuk. A DBR olyan technikai pluszt ad, amely a szponzoraink és a mérkőzéseinket világszerte követő nézők részére is hozzáadott értéket jelenthet. Ez lehetőséget ad arra, hogy a kis, helyi cégek is hirdethessenek anélkül, hogy olyan helyeken is megjelennének, ahol nem végeznek üzleti tevékenységet.
A JELENSÉGET KIVÁLÓAN SZEMLÉLTETI AZ ALÁBBI VIDEÓ
– Milyen adatok alapján döntik el, hogy mit láthassanak a stadionban, és mit a televízióban, egyik vagy másik kameraállásból? Hogyan hozzák meg ezeket a döntéseket?
– Ezek az összes szponzor, a La Liga és a képi megjelenítésért felelős szakemberek közös döntése alapján dőlnek el. A különböző kameraállások esetében egyszerűen a technológia és a felhasználás sajátosságai döntenek. Mivel szoftverről van szó, szükséges, hogy bizonyos kameraképeken is alkalmazzuk.
– Milyen különbségek vannak a közvetítésekben látható reklámok tekintetében Spanyolország és Magyarország, vagy a világ más részei között?
– Jelenleg kilenc különböző régióval dolgozunk. Magyarország Spanyolországgal együtt az európai térségbe tartozik bele, ebből következik, hogy a magyar nézők ugyanazokat a reklámokat látják, mint a spanyolok. A DBR-rel megadjuk a lehetőséget a vállalatoknak, hogy személyre szabhassák az üzenetüket egy-egy területre, vagy eldönthessék, hogy az adott régióban szeretnének-e hirdetni vagy sem.
– Előfordul, hogy a csapatoknak külön kéréseik vannak a hirdetések tekintetében, vagy önök hoznak meg minden döntést?
– A La Liga összesen negyvenkét első, másod- és harmadosztályú csapatot képvisel, és velük együtt azon dolgozunk, hogy mindenki számára a lehető legnagyobb értéket hozzuk létre.
– Milyen lehetőségeket hozhat ez a módszer a La Ligának?
– A nézők szempontjából sokkal jobban személyre szabott élményt adhatunk nekik a számukra érdekes vállalatokról. A támogatóink előtt pedig megnyitjuk az utat, hogy a stratégiai érdekeik szempontjából minél optimálisabb célközönséget érhessenek el.
1. FC Barcelona | 14 | 8 | 4 | 2 | 37–19 | +18 | 28 |
2. Sevilla | 14 | 8 | 3 | 3 | 27–15 | +12 | 27 |
3. Atlético Madrid | 14 | 6 | 7 | 1 | 18–10 | +8 | 25 |
4. Alavés | 14 | 7 | 3 | 4 | 18–14 | +4 | 24 |
5. Real Madrid | 14 | 7 | 2 | 5 | 22–19 | +3 | 23 |
6. Levante | 14 | 6 | 3 | 5 | 23–21 | +2 | 21 |
7. Girona | 14 | 5 | 6 | 3 | 17–16 | +1 | 21 |
7. Espanyol | 14 | 6 | 3 | 5 | 17–16 | +1 | 21 |
9. Getafe | 14 | 5 | 5 | 4 | 15–11 | +4 | 20 |
10. Real Sociedad | 14 | 5 | 4 | 5 | 17–16 | +1 | 19 |
11. Betis | 14 | 5 | 4 | 5 | 14–17 | –3 | 19 |
12. Eibar | 14 | 5 | 3 | 6 | 15–19 | –4 | 18 |
13. Celta Vigo | 14 | 4 | 5 | 5 | 25–23 | +2 | 17 |
14. Valencia | 14 | 3 | 8 | 3 | 11–11 | 0 | 17 |
15. Valladolid | 14 | 4 | 5 | 5 | 11–14 | –3 | 17 |
16. Leganés | 14 | 4 | 4 | 6 | 14–18 | –4 | 16 |
17. Villarreal | 14 | 3 | 5 | 6 | 13–16 | –3 | 14 |
18. Athletic Bilbao | 14 | 1 | 8 | 5 | 14–23 | –9 | 11 |
19. Rayo Vallecano | 14 | 2 | 4 | 8 | 15–28 | –13 | 10 |
20. Huesca | 14 | 1 | 4 | 9 | 12–29 | –17 | 7 |