Az Atlético, Barca, Real trió a reklámok tekintetében is más kategória

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2018.12.05. 18:31
null
Az Atlético Madrid és a Barcelona meccsein is használják a különleges technológiát (Fotó: AFP)
Habár nemrég még a Sevilla vezette a spanyol bajnokságot, aki az elmúlt években figyelte a La Liga történéseit, tudhatja, hogy a Real Madrid, Barcelona, Atlético Madrid hármas uralja a pontvadászatot. Az elmúlt hat szezonban mindig ők végeztek a dobogón, legutóbb a 2011–2012-es idényben a Valencia tudott odaférkőzni a legjobb 3 közé – bajnokságot is a „denevéresek” nyertek meg legutóbb a fent említett trió tagjain kívül, még a 2003–2004-es szezonban. Nem meglepő tehát, hogy a két madridi meg a katalán csapat a spanyol bajnoki meccseken látható reklámok tekintetében is más kategóriát képvisel, mint a többiek, ráadásul érdekes technológiát alkalmaznak ehhez – erről kérdeztük a La Liga magyarországi képviselőjét, Diego Sánchezt.

Aki az elmúlt években éles szemmel követte a La Liga-találkozókat, észrevehette, hogy kameraállások szerint különböző hirdetéseket láthat a pálya szélén elhelyezett reklámtáblákon, ráadásul a stadionban a találkozót élőben követők számára szintén más reklámokat vetítenek. (Már más bajnokságokban és más sporteseményeken is bevetették ezt a módszert.) Ennek a hátteréről kérdeztük Diego Sánchezt.

– Az átlagember nem sokat tud az olyan sporteseményeken használatos reklámozási technológiákról, mint amilyeneket a La Liga is használ. Megosztana velünk néhány részletet?
– A DBR (Digital Billboard Replacement, magyarul nagyjából digitális reklámtábla-helyettesítőnek felel meg – a szerző) egy olyan számítógépes technológia, amely a futballpályáktól távol eső helyeken való hirdetésekben segít nekünk. Virtuálisan kicseréli a hirdetőtáblákon látható képet, és lehetővé teszi, hogy a mérkőzéseket követő nézők földrajzi elhelyezkedése szerint különböző csoportokat alakítsunk ki.

– Mikor kezdték használni ezt a módszert? Volt egy próbaidőszak, amikor esetleg a kisebb közönség által figyelt találkozókon teszteltek, és monitorozták az esetleges hibákat, vagy egyből bevetették az eszközt a nézők számára legérdekesebb meccseken is?
– A La Ligában 2015-ben vezettük be a Project11 segítségével. Eredetileg a Real Madrid és a Barcelona idegenben játszott mérkőzésein használtuk, a jelenleg is zajló szezonban már az Atlético Madrid idegenbeli mérkőzésein is bevetjük.

– Miért érezték úgy, hogy megéri szakítani a korábban kialakított szokásrendszerrel, és új metódus szerint menni tovább?
– Számunkra az egyik stratégiai kulcs az, hogy a mérkőzések audiovizuális megjelenítésében a legfejlettebb módszereket használjuk. A DBR olyan technikai pluszt ad, amely a szponzoraink és a mérkőzéseinket világszerte követő nézők részére is hozzáadott értéket jelenthet. Ez lehetőséget ad arra, hogy a kis, helyi cégek is hirdethessenek anélkül, hogy olyan helyeken is megjelennének, ahol nem végeznek üzleti tevékenységet.

A JELENSÉGET KIVÁLÓAN SZEMLÉLTETI AZ ALÁBBI VIDEÓ



– Milyen jelekből, visszajelzésekből érezték, hogy az innováció jó döntés volt?
– A DBR hatásait leginkább élvező főbb támogatóink által kapott visszajelzések nagyon pozitívak, érdekes számukra ez a módszer. Külön kell kezelnünk azokat az üzeneteket, amelyek a DBR-től érkeznek vissza hozzánk.

– Milyen adatok alapján döntik el, hogy mit láthassanak a stadionban, és mit a televízióban, egyik vagy másik kameraállásból? Hogyan hozzák meg ezeket a döntéseket?
– Ezek az összes szponzor, a La Liga és a képi megjelenítésért felelős szakemberek közös döntése alapján dőlnek el. A különböző kameraállások esetében egyszerűen a technológia és a felhasználás sajátosságai döntenek. Mivel szoftverről van szó, szükséges, hogy bizonyos kameraképeken is alkalmazzuk.

– Milyen különbségek vannak a közvetítésekben látható reklámok tekintetében Spanyolország és Magyarország, vagy a világ más részei között?
– Jelenleg kilenc különböző régióval dolgozunk. Magyarország Spanyolországgal együtt az európai térségbe tartozik bele, ebből következik, hogy a magyar nézők ugyanazokat a reklámokat látják, mint a spanyolok. A DBR-rel megadjuk a lehetőséget a vállalatoknak, hogy személyre szabhassák az üzenetüket egy-egy területre, vagy eldönthessék, hogy az adott régióban szeretnének-e hirdetni vagy sem.

– Előfordul, hogy a csapatoknak külön kéréseik vannak a hirdetések tekintetében, vagy önök hoznak meg minden döntést?
– A La Liga összesen negyvenkét első, másod- és harmadosztályú csapatot képvisel, és velük együtt azon dolgozunk, hogy mindenki számára a lehető legnagyobb értéket hozzuk létre.

– Milyen lehetőségeket hozhat ez a módszer a La Ligának?
– A nézők szempontjából sokkal jobban személyre szabott élményt adhatunk nekik a számukra érdekes vállalatokról. A támogatóink előtt pedig megnyitjuk az utat, hogy a stratégiai érdekeik szempontjából minél optimálisabb célközönséget érhessenek el.

A városi rangadón sem mindegy, milyen reklám látható a háttérben (Fotó: AFP)
A városi rangadón sem mindegy, milyen reklám látható a háttérben (Fotó: AFP)
A BAJNOKSÁG ÁLLÁSA
1. FC Barcelona 14 8 4 2 37–19 +18 28
2. Sevilla 14 8 3 3 27–15 +12 27
3. Atlético Madrid 14 6 7 1 18–10 +8 25
4. Alavés 14 7 3 4 18–14 +4 24
5. Real Madrid 14 7 2 5 22–19 +3 23
6. Levante 14 6 3 5 23–21 +2 21
7. Girona 14 5 6 3 17–16 +1 21
7. Espanyol 14 6 3 5 17–16 +1 21
9. Getafe 14 5 5 4 15–11 +4 20
10. Real Sociedad 14 5 4 5 17–16 +1 19
11. Betis 14 5 4 5 14–17 –3 19
12. Eibar 14 5 3 6 15–19 –4 18
13. Celta Vigo 14 4 5 5 25–23 +2 17
14. Valencia 14 3 8 3 11–11 0 17
15. Valladolid 14 4 5 5 11–14 –3 17
16. Leganés 14 4 4 6 14–18 –4 16
17. Villarreal 14 3 5 6 13–16 –3 14
18. Athletic Bilbao 14 1 8 5 14–23 –9 11
19. Rayo Vallecano 14 2 4 8 15–28 –13 10
20. Huesca 14 1 4 9 12–29 –17 7
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik