Fotó: Amber PR
A tavalyi ír dobogó – a festői környezet az idénynyitón is biztos
Fotó: Amber PR
A tavalyi ír dobogó – a festői környezet az idénynyitón is biztos
Az ok: a világválság az autóipart (ezáltal az autósportot) érte el elsőként – a Suzuki és a Subaru már decemberben bejelentette, hogy az idén távol marad a küzdelmektől. Előbbi gyár esetében ez talán még nem lett volna különösebben meglepő (nem jöttek az eredmények), utóbbi viszont remek eredményeket tudhat magáénak a múltból, ráadásul hagyományosan a világbajnokság tagja. Volt eddig. Most kivonult, s emiatt munkanélkülivé vált 2003 világbajnoka, Petter Solberg.
Solberg kihagyja az első versenyt
Más kérdés, hogy a norvég azért talált kiutat, noha a pénteken kezdődő Ír-ralin még nem áll rajthoz, hazája futamán már ott lesz, méghozzá egy Citroen WRC volánja mögött. Hirtelen ezt sikerült összehoznia, ám korántsem biztos, hogy a teljes idényt ezzel az autóval versenyzi végig. A pletykák a Protonról is szólnak (igaz, a 2010-es idénnyel kapcsolatban), de ezeket egyelőre csak félig lehet komolyan venni.
Ami az esélyeseket illeti (őket keretes írásunkban egyenként is bemutatjuk) Sebastien Loeb nem kisebb fába vágta a fejszéjét, mint hogy zsinórban a hatodik világbajnoki címét is megszerzi. A francia már most is rekorder nemcsak a vb-futamgyőzelmek, hanem a vb-címek tekintetében is, ha az idén tovább uralkodik, elég nehéz dolga lesz annak, aki szeretné megdönteni a csúcsait.
S hogy ki állíthatja meg?
Ha egészen őszinték akarunk lenni, akkor a két gyári Ford-pilótán, Mikko Hirvonenen és Jari-Matti Latvalán kívül másnak nincs túl sok esélye rá. Csak a két finn mögött áll olyan ütőképes csapat, amely ezt megteheti, és nekik van tapasztalatuk a győzelemben. Márpedig meg kell ízlelni a sikert annak, aki szeretne rákapni az ízére.
Ami a többi újdonságot illeti: a tavalyi 15 futam helyett csak 12 szerepel a naptárban, ami azt jelenti, hogy még kevesebbet lehet hibázni – minden elvesztett verseny súlyos hátrányba sodorja a pilótákat, s csökken az esélyük a visszakapaszkodásra.
A pénteken kezdődő Ír-ralin azért még nincs okuk ezen gondolkodni, inkább örülhetnek annak, hogy vége a téli szünetnek és megint kezdődhet a ”tánc”…
Fotó: Imago (archív)
Idén is Loebé az egyes rajtszám
A VB-ESÉLYESEK
Sebastien Loeb Nemzetisége: francia |
Kora: 34 év |
Navigátora: Daniel Elena |
Autója: Citroen C4 WRC |
Vb-rajtjai: 101 |
Világbajnoki címek: 5 |
Vb-futamgyőzelmek: 47 |
A modern ralisport vitathatatlan királya: verhetetlen aszfalton, és mostanra már murván is rendkívül erős. Loeb rekordhalmozó: minden esély megvan arra, hogy öt egymást követő világbajnoki cím után az idén megszerezze a hatodikat.
Sikerei ellenére Loeb még mindig rendkívül motivált, éhes a győzelemre, erre ékes bizonyíték, hogy tavaly már a vb-cím birtokában a győzelemért küzdött Nagy-Britanniában és meg is szerezte azt Jari-Matti Latvalát legyőzve.
A Ford-duó nem könnyítette meg a dolgát tavaly és az idén még erősebb lett, de mégis, ha fogadni kellene a végső győztesre, a legtöbben Loebre voksolnának. A kérdés, marad-e, hogy megszerezze a hetediket is, ha 2010-ben tényleg bevezetik a világbajnokságon az S2000-eseket...
Mikko Hirvonen Nemzetisége: finn |
Kora: 28 év |
Navigátora: Jarmo Lehtinen |
Autója: Ford Focus WRC |
Vb-rajtjai: 84 |
Vb-futamgyőzelmei: 7 |
Hirvonen is elismeri, hogy 2008-ban visszafogottan kezdte az idényt. Nemcsak Loeböt nem tudta nyakon csípni, de sokszor még fiatal csapattársának, Latvalának is csak a hátát nézte.
Azután azonban hozzászokott a gondolathoz, hogy ő a Ford első számú pilótája, és a nyomást egész jól viselve a szezon végére belelendült a küzdelembe. Az utolsó előtti futamig sikerült életben tartania vb-reményeit (legalábbis matematikailag), s ez az elődei közül sem soknak sikerült.
A finn tisztában van vele, ha 2009-ben le akarja győzni Loeböt, még gyorsabbnak kell lennie, mint tavaly, és az a furcsa, hogy saját csapattársában, Latvalában is ellenfélre találhat.
Jari-Matti Latvala Nemzetisége: finn |
Kora: 23 év |
Navigátora: Miikka Anttila |
Autója: Ford Focus WRC |
Vb-rajtjai: 43 |
Vb-futamgyőzelmei: 1 |
A gyári versenyzőként töltött első vb-szezonjában Jari-Matti Latvala mintha hullámvasúton ült volna. A rossz monte-carlói idénykezdetet gyorsan feledtette, amikor Svédországban ő lett a világbajnokság történetének legfiatalabb futamgyőztese, és ezután is imponáló eredményeket szerzett. Majd jött néhány súlyos hiba, amely a Fordnak nagyon sok értékes vb-pontjába került, s úgy tűnt, Latvalát lefokozzák.
De visszakapaszkodott a gödörből, s Japánban rendkívül meggyőző volt, Walesben meg pláne, hiszen majdnem legyőzte Loeböt. A bukások és balesetek minden fiatal versenyző fejlődésének a részét képezik, s ha ezeket ki tudja küszöbölni az idén, Latvala akár még Loeb trónját is elhódíthatja.
A VILÁGBAJNOKSÁG 2009-ES PROGRAMJA
január 28.–február 1. | Ír rali |
február 13–15. | Norvég rali |
március 13–15. | Ciprus-rali |
április 3–5. | Portugál rali |
április 24–26. | Argentin rali |
május 22–24. | Szardínia-rali |
június 12–14. | Akropolisz-rali (Görögország) |
június 26–28. | Lengyel rali |
július 31.–augusztus 2. | Finn rali |
szeptember 4–6. | Ausztrál rali |
október 2–4. | Katalán rali (Spanyolország) |
október 23–25. | Brit rali (Wales) |