Loeb kontra Ford – avagy összejön-e a hatodik címvédés?

Vágólapra másolva!
2009.01.30. 00:28
Címkék
Már az is furcsa, hogy a hagyományoktól eltérően nem Monte-Carlóban kezdődik a világbajnokság (a hercegségbeli viadal a ”vetésforgónak köszönhetően” nemes egyszerűséggel kimaradt a naptárból), az meg végképp, hogy mindössze két gyár képviselteti magát a legrangosabb sorozatban.
A tavalyi ír dobogó – a festői környezet az idénynyitón is biztos
Fotó: Amber PR
A tavalyi ír dobogó – a festői környezet az idénynyitón is biztos
A tavalyi ír dobogó – a festői környezet az idénynyitón is biztos
Fotó: Amber PR
A tavalyi ír dobogó – a festői környezet az idénynyitón is biztos

Az ok: a világválság az autóipart (ezáltal az autósportot) érte el elsőként – a Suzuki és a Subaru már decemberben bejelentette, hogy az idén távol marad a küzdelmektől. Előbbi gyár esetében ez talán még nem lett volna különösebben meglepő (nem jöttek az eredmények), utóbbi viszont remek eredményeket tudhat magáénak a múltból, ráadásul hagyományosan a világbajnokság tagja. Volt eddig. Most kivonult, s emiatt munkanélkülivé vált 2003 világbajnoka, Petter Solberg.

Solberg kihagyja az első versenyt
Solberg kihagyja az első versenyt
Más kérdés, hogy a norvég azért talált kiutat, noha a pénteken kezdődő Ír-ralin még nem áll rajthoz, hazája futamán már ott lesz, méghozzá egy Citroen WRC volánja mögött. Hirtelen ezt sikerült összehoznia, ám korántsem biztos, hogy a teljes idényt ezzel az autóval versenyzi végig. A pletykák a Protonról is szólnak (igaz, a 2010-es idénnyel kapcsolatban), de ezeket egyelőre csak félig lehet komolyan venni.

Ami az esélyeseket illeti (őket keretes írásunkban egyenként is bemutatjuk) Sebastien Loeb nem kisebb fába vágta a fejszéjét, mint hogy zsinórban a hatodik világbajnoki címét is megszerzi. A francia már most is rekorder nemcsak a vb-futamgyőzelmek, hanem a vb-címek tekintetében is, ha az idén tovább uralkodik, elég nehéz dolga lesz annak, aki szeretné megdönteni a csúcsait.

S hogy ki állíthatja meg?

Ha egészen őszinték akarunk lenni, akkor a két gyári Ford-pilótán, Mikko Hirvonenen és Jari-Matti Latvalán kívül másnak nincs túl sok esélye rá. Csak a két finn mögött áll olyan ütőképes csapat, amely ezt megteheti, és nekik van tapasztalatuk a győzelemben. Márpedig meg kell ízlelni a sikert annak, aki szeretne rákapni az ízére.

Ami a többi újdonságot illeti: a tavalyi 15 futam helyett csak 12 szerepel a naptárban, ami azt jelenti, hogy még kevesebbet lehet hibázni – minden elvesztett verseny súlyos hátrányba sodorja a pilótákat, s csökken az esélyük a visszakapaszkodásra.

A pénteken kezdődő Ír-ralin azért még nincs okuk ezen gondolkodni, inkább örülhetnek annak, hogy vége a téli szünetnek és megint kezdődhet a ”tánc”…
Idén is Loebé az egyes rajtszám
Fotó: Imago (archív)
Idén is Loebé az egyes rajtszám

A VB-ESÉLYESEK

Sebastien Loeb
Nemzetisége: francia
Kora: 34 év
Navigátora: Daniel Elena
Autója: Citroen C4 WRC
Vb-rajtjai: 101
Világbajnoki címek: 5
Vb-futamgyőzelmek: 47



A modern ralisport vitathatatlan királya: verhetetlen aszfalton, és mostanra már murván is rendkívül erős. Loeb rekordhalmozó: minden esély megvan arra, hogy öt egymást követő világbajnoki cím után az idén megszerezze a hatodikat.

Sikerei ellenére Loeb még mindig rendkívül motivált, éhes a győzelemre, erre ékes bizonyíték, hogy tavaly már a vb-cím birtokában a győzelemért küzdött Nagy-Britanniában és meg is szerezte azt Jari-Matti Latvalát legyőzve.

A Ford-duó nem könnyítette meg a dolgát tavaly és az idén még erősebb lett, de mégis, ha fogadni kellene a végső győztesre, a legtöbben Loebre voksolnának. A kérdés, marad-e, hogy megszerezze a hetediket is, ha 2010-ben tényleg bevezetik a világbajnokságon az S2000-eseket...

Mikko Hirvonen
Nemzetisége: finn
Kora: 28 év
Navigátora: Jarmo Lehtinen
Autója: Ford Focus WRC
Vb-rajtjai: 84
Vb-futamgyőzelmei: 7



Hirvonen is elismeri, hogy 2008-ban visszafogottan kezdte az idényt. Nemcsak Loeböt nem tudta nyakon csípni, de sokszor még fiatal csapattársának, Latvalának is csak a hátát nézte.

Azután azonban hozzászokott a gondolathoz, hogy ő a Ford első számú pilótája, és a nyomást egész jól viselve a szezon végére belelendült a küzdelembe. Az utolsó előtti futamig sikerült életben tartania vb-reményeit (legalábbis matematikailag), s ez az elődei közül sem soknak sikerült.

A finn tisztában van vele, ha 2009-ben le akarja győzni Loeböt, még gyorsabbnak kell lennie, mint tavaly, és az a furcsa, hogy saját csapattársában, Latvalában is ellenfélre találhat.

Jari-Matti Latvala
Nemzetisége: finn
Kora: 23 év
Navigátora: Miikka Anttila
Autója: Ford Focus WRC
Vb-rajtjai: 43
Vb-futamgyőzelmei: 1



A gyári versenyzőként töltött első vb-szezonjában Jari-Matti Latvala mintha hullámvasúton ült volna. A rossz monte-carlói idénykezdetet gyorsan feledtette, amikor Svédországban ő lett a világbajnokság történetének legfiatalabb futamgyőztese, és ezután is imponáló eredményeket szerzett. Majd jött néhány súlyos hiba, amely a Fordnak nagyon sok értékes vb-pontjába került, s úgy tűnt, Latvalát lefokozzák.

De visszakapaszkodott a gödörből, s Japánban rendkívül meggyőző volt, Walesben meg pláne, hiszen majdnem legyőzte Loeböt. A bukások és balesetek minden fiatal versenyző fejlődésének a részét képezik, s ha ezeket ki tudja küszöbölni az idén, Latvala akár még Loeb trónját is elhódíthatja.

A VILÁGBAJNOKSÁG 2009-ES PROGRAMJA

január 28.–február 1. Ír rali
február 13–15. Norvég rali
március 13–15. Ciprus-rali
április 3–5. Portugál rali
április 24–26. Argentin rali
május 22–24. Szardínia-rali
június 12–14. Akropolisz-rali (Görögország)
június 26–28. Lengyel rali
július 31.–augusztus 2. Finn rali
szeptember 4–6. Ausztrál rali
október 2–4. Katalán rali (Spanyolország)
október 23–25. Brit rali (Wales)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik