Czagány Balázs
Ifj. Tóth János és Bahor Bea a Budapest-ralin aratott győzelmük után
Czagány Balázs
Ifj. Tóth János és Bahor Bea a Budapest-ralin aratott győzelmük után
Egy órán át a Nemzeti Sport Online szerkesztőségének vendége volt ma ifj. Tóth János, aki SztárChat rovatunkban olvasóink kérdéseire válaszolt.
A hétvégi futamgyőzelmével pályafutása talán legértékesebb bajnoki címét megszerző pilóta egy év kihagyás után tért vissza az idén a pályákra, és rögtön megnyerte az idénynyitó versenyt a magyar ralibajnokságban.
Ezt azonban három olyan futam követte, amelyeken nem szerzett pontot, és úgy tűnt, az "aranyálmok" szertefoszlanak.
"Nagyon szomorú voltam és csalódott, nem így terveztem az első fél évet – emlékezett vissza ifj. Tóth. – Kicsit kilátástalannak éreztem a helyzetünket. A legjobban az bántott, hogy szomorúak voltak azok az emberek is, akik nagyon sokat segítettek abban, hogy újra versenyezhessek. De én soha semmit nem adok fel, úgyhogy azt gondoltam, fel a fejjel, van egy nagyon jó autónk, az okokat megkeressük. Úgy gondoltam, hogy egy kis szerencsével a második félévben talán tudunk javítani a mérlegen. Azt azonban álmomban sem gondoltam volna, hogy az idén bajnokok leszünk."
Aztán következett a veszprémi, a budapesti és a pécsi viadal, amelyek közül a Budapest-ralit megnyerte, a másik kettőn második lett. Mivel a vetélytársak közül senkinek sem sikerült egyenletesen kiemelkedő eredményeket produkálni, az idényzáró előtt egyszerű volt a képlet ifj. Tóth számára: ha a Zemplén-rali megnyeri, hetedszer is bajnok.
Márton Mátyás
A mezőny talán legerősebb autója, a Peugeot 206 WRC
"Arra gondoltam, hogy ez elképesztően nehéz verseny lesz, és arra, hogy milyen jó a többieknek, mert ők már versenyeztek a Zemplénben különböző körülmények között is" – mondta.
"Az volt a kérdés, mennyire tudom majd felvenni velük a versenyt. Az, hogy nyerhetünk, természetesen ot motoszkált a fejünkben, de csak azért, mert az autóm az egyik legjobb a mezőnyben. Ez a Peugeot tud nyerni, a kérdés az volt, mennyire tudunk alkalmazkodni, és mennyire leszünk szerencsések. Ma Magyarországon csak úgy lehet megnyerni egy ob-futamot, ha minden optimális szinten van."
"Erre a versenyre megváltoztatták az autóm beállításait, és egy olyan kocsival tudtam versenyezni, ami százszázalékosan rám volt állítva – folytatta. – Egyszer sem voltam ebben az évben olyan gyors ezzel a géppel, mint Zemplénben."
És ha már az imént a Peugeot 206-osról volt szó, a sportág aktív pilótáinak jelenlegi legnagyobbika készségesen beszélt a technikáról is.
"A 206-os motorja nagyon erős és nagyon rugalmas. Mégsem gondolom, hogy ez a legfőbb erénye, hanem inkább a hajtáslánc és a futómű. A franciák szerint murván sokkal többet lehet kihozni belőle, mint aszfalton. Ezért gondolom, hogy sokkal többet számít a futómű és a hajtáslánc. Lehet, hogy a miénk a legerősebb autó, de nem biztos."
Márton Mátyás
A Zemplén-rali céljában már bajnokként ünnepel az ifj. Tóth–Bahor kettős
Megtudhattunk egy kulisszatitkot is, "R1" ugyanis arra volt kíváncsi, jobb-e egy 206-os WRC gyorsulása, mint egy R1-es Yamaha motorkerékpáré. Ifj. Tóth úgy vélekedett, hogy nem, majd hozzátette:
"A 206 WRC, ha jól rajtolsz, három és fél másodperc alatt gyors fel nulláról százra."
Rengetegen érdeklődtek arról, jövőre milyen technikával folytatja a hétszeres ralibajnok. A legtöbben azt kérdezték tőle, lecseréli-e a 206 WRC-t egy 307 WRC-re, amelyet jelenleg a vb-futamokon lehet látni.
"A Peugeot Hungáriától nagyon sok segítséget kapok, és ha lehetne, a jövőben is ezzel a márkával versenyeznék. Egyelőre azonban ez még csak egy terv. Elkezdtünk azon gondolkodni, hogyan tudnánk a magyar bajnokságban jövőre elindítani egy 307 WRC-t."
Később egy másik hasonló kérdésre rávágta: "Mindegy, csak Peugeot WRC legyen."
Egyik olvasónk arra volt kíváncsi, jó ötlet-e a 307 WRC-vel, amellyel szerinte a vb-futamokon is nagyon sokan küszködtek a gyári pilóták.
Márton Mátyás
"Azt gondolom, hogy a 307 már kinőtte a gyermekbetegségeit, és a leggyorsabb raliautók egyike, ugyanakkor nagyon megbízható is – reagált ifj. Tóth János. – Ami problémát látok benne, az az, hogy ezt az autót még nehezebb lesz vezetni, mint az idei 206-ost, mert kicsit újabb, bonyolultabb. Viszont ha valaki megtanulja, akkor valószínűleg jobb időket érhet el vele, mint a 206-ossal. De az biztos, hogy egy ilyen autót 'megtanulni' sok idő. Jó megoldás lenne azzal a 206-ossal menni, amivel az idén mentünk, de ezeket a kocsikat eladják, és már ezt is eladták."
Ifj. Tóth János beszélt az édesapjáról, aki a maga idejében szintén kiváló pilóta volt. Elárulta: az édesapja a példaképe. Ő volt az, akinek az ölében ülve hét-nyolc évesen először vezetett autót.
"Most már nem tudja segíteni a szakmai fejlődésemet, de amikor elkezdtem, akkor is az volt a véleménye, hogy próbáljak a saját tapasztalataimra hagyatkozni – tette hozzá, majd később így folytatta: "Az igazánideális versenyzői kor a harminc-harmincöt év. Nagyon sok tapasztalatot kell összegyűjteni, különböző körülmények között kell megtanulni uralni az autót. Mindennek az alapja a sok-sok gyakorlás."
Végül arra a kérdésre, hogy milyen érzés 2002 után visszaszerezni a trónt, a következőket mondta ifj. Tóth János:
"Fantasztikus, semmihez sem hasonlítható, ezért érdemes csinálni. (A címet) visszaszerezni talán jobb, mint megvédeni, de nehéz megítélni. Most ennek örülök nagyon."