Egyre nő a szponzoráció szerepe a topkluboknál – lépéshátrányban az olaszok

I. SZ.I. SZ.
Vágólapra másolva!
2024.05.03. 13:33
Főszerepben a légitársaságok és a mezgyártók – a topklubok bevételi forrásának egyre nagyobb arányát jelentik a szponzorok (Fotó: AFP)
Az elmúlt tíz évben a szponzoroktól származó bevétel megelőzte a televíziós közvetítési jogdíjakat, így már az jelenti az európai topklubok fő bevételi forrását. Az öt topligából egyedül a Serie A lóg ki, az olasz élcsapatok a Football Benchmark kimutatása szerint nem tudnak olyan nagy összegű szponzori megállapodásokat kötni, mint a legnagyobb spanyol, angol, német és francia egyesületek.

A Football Benchmark kimutatása 2008-tól 2023-ig követi nyomon Európa tíz legnagyobb költségvetésből gazdálkodó klubjának bevételi forrását. Az idővonal elején még a közvetítési jogdíjakból származó bevétel a teljes bevétel 42%-át jelentette, a szponzorációs és egyéb kereskedelmi hozam 32% volt, míg a jegy- és meccsnapi bevételek 27%-ra rúgtak. Utóbbi kategória arányaiban fokozatos csökkenést mutat, a szponzori bevételek viszont 2012-ben megelőzték a közvetítési díjakat.

Érdekes, hogy a koronavírus-járvány miatt kiesett két idény (2019–2020 és 2020–2021) előtti tendencia a tévés pénzek és a meccsnapi bevétel tekintetében is megváltozott, előbbi zuhanni, utóbbi emelkedni kezdett a pandémia után. A 2023-as adatok szerint a szponzorációs bevételek 47%-át, a közvetítési jogok 36%-át, a meccsnapi bevételek 17%-át jelentik a nagy klubok jövedelmének.

A tíz legnagyobb európai klub fő bevételi forrása az elmúlt 15 évben. 
Zöld: jegyértékesítés és meccsnapi bevétel. Piros: közvetítési díjak. Kék: szponzori bevételek (Grafika: Football Benchmark)

A kereskedelmi vonal töretlenül emelkedik, a nagy klubok globális márkákká váltak, a sztárjátékosokat a világ minden pontján ismerik, vásárolják a nevükkel ellátott mezeket, amelyeken a mezszponzor neve vagy logója is megjelenik, így a fő támogatók egyre többet áldoznak arra, hogy velük együtt láthassák őket.

A legnagyobb bevételű nagy klubok közül a Bayern München esetében a legmagasabb a kereskedelmi ágból származó jövedelem aránya, a 2022–2023-as idényben 419 millió euróra rúgott, ami az összbevétel 56%-át jelentette. A Bayernt a PSG, a Manchester City, a Barcelona, a Real Madrid és a Manchester United követte a sorban, e klubok szponzorációs bevétele haladta meg a 300 millió eurót.

A legnagyobb  szponzori bevételek (millió euróban), zölddel a jövedelemből vállalt százalékos arány (Grafika: Football Benchmark)

Ami a mezeket illeti, a 2023-as adatok szerint a Real Madrid vezet évi 190 millió euróval, ebből a gyártó Adidas 120, a mezszponzor Emirates légitársaság 70 milliót ad a spanyol klubnak. A Barcelona 15 millióval marad el a rivális értékétől, s ezen a listán is a PSG, a Bayern és néhány angol klub található az élmezőnyben.

A Football Benchmark kiemeli a másodlagos mezszponzor szerepét és jövőbeni fontosságát, a mezek ujján megjelenő logókért is nagy összegeket fizetnek (a Real Madrid esetében a HP negyedét, a topligákban átlagosan ötödét a fő támogató díjának), a legtöbb piacon nemrég engedélyezték ezek megjelenését, így még kiaknázatlan területnek minősül.

A mezgyártó és a mezszponzor által fizetett éves támogatói díj (Grafika: Football Benchmark)

A Football Benchmark rámutat, hogy az olasz topcsapatok az utóbbi időben lemaradtak, egyedül a Juventus szponzori bevétele rúgott 200 millió euró fölé az elmúlt idényben (a torinói csapat esetében az 50%-os arány is tükrözi a fentebb mutatott klubok adatait), a második AC Milan a 150-et sem éri el (a negyedik Napoli bevétele mindössze 75 millió euró). A Serie A nagyágyúinak fő pénzforrását még mindig inkább a tévés jogdíjak jelentik, míg ez a többi topklub esetében ugyebár az elmúlt 10-12 évben megfordult.

Az olasz klubok szponzori bevételei (millió euróban), zölddel a jövedelemből vállalt százalékos arány (Grafika: Football Benchmark)

Angliában a Premier League csapatai számára kritikus a televíziós jogdíj, de a következő ciklus viszonylagos visszaesést eredményez majd, mert hiába kap több pénzt a liga, a 6.7 milliárd font három helyett négy évre szól (a 2025–2026-os idénytől a 2028–2029-esig), ami meccsenként alacsonyabb értéket eredményez, azaz folytatódik ennek a szektornak az arányosított visszaesése.

Visszatérve a szponzorokra, napjainkban a légitársaságok és a telekommunikációs vállalatok áldoznak a legtöbbet arra, hogy mezszponzorként megjelenjenek az öt topliga futballklubjainál. A harmadik a pénzügyi szektor, majd az autógyárak és a fogadóirodák következnek, igaz, utóbbit Olaszországban és Angliában is éveken belül kitiltják a támogatói körből. A Premier League 20 csapatából nyolc esetében bukmékeriroda a mezszponzor, 2026 nyaráig azonban le kell váltani őket. 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik