Fotó: Imago
A pénzükkel játszanak: egy felmérésen minden negyedik drukker kijelentette, meggondolja bérlete meghosszabbítását
Fotó: Imago
A pénzükkel játszanak: egy felmérésen minden negyedik drukker kijelentette, meggondolja bérlete meghosszabbítását
FONTOS EMBEREK
A havonta megjelenő angol futballmagazin, a Four Four Two összeállításában közli a leggazdagabb, Nagy-Britanniában befektető klubtulajdonosok listáját, a 30. helyre 200 millió fonttal még be lehet férni, a magyar szurkolók által ismert Sheffield United-tulajdonos, Kevin McCabe is ennyivel áll.
1. Manszur al-Najan (Manchester City) | 15 milliárd font |
2. Lakshmi Mittal és családja (QPR) | 12.5 milliárd |
3. Roman Abramovics (Chelsea) | 7 milliárd |
4. Joe Lewis (Tottenham) | 2.5 milliárd |
5. Bernie és Slavica Ecclestone (QPR) | 2.4 milliárd |
6. Stanley Kroenke (Arsenal) | 2.24 milliárd |
7. Aliser Uszmanov (Arsenal) | 1.5 milliárd |
8. Lord Grantchester és a Moore család (Everton) | 1.2 milliárd |
8. Dermot Desmond (Celtic) | 1.2 milliárd |
10. Lord Ashcroft (Watford) | 1.1 milliárd |
10. Malcolm Glazer és családja (Manchester Utd.) | 1.1 milliárd |
Tavaly augusztusban Manszur sejk 200 millió fontért vásárolta meg a Manchester City együttesét, azt ígérve, hogy a Premier League nagy népszerűségnek örvendő, de középszerű csapatából világverő gárdát farag. Nemrég az összeg felét, mintegy 100 milliót ajánlott Kakának, az AC Milan briliáns játékmesterének szolgálataiért.
IRREÁLIS AJÁNLATOK, FENYEGETŐ VÁLSÁGA hír nem csak a futball világát sokkolta. Miközben a válság egyre súlyosbodik, és a gazdasági bizonytalanság világméretű, az ajánlat ellentmond a realitásoknak. Sokak szerint a hír bizonyíték arra, hogy a futball nem sokban különbözik az őrültek házától. A százezer fontos heti bérek mára már általánossá váltak a Premier League-ben, és a nyolc számjegyű igazolási díjak sem számítanak kivételesnek. De a Kakáért ígért összeg azt sugallta, hogy míg a gazdaság valamennyi szektora nehéz időszak elé néz, addig a labdarúgást meg sem érinti a válság szele.
Az igazság persze némileg eltér ettől, valójában a City szédítő ajánlata a szabályt erősítő kivételek közé tartozott. A sejk szándékai között talán szerepelt egy ilyen mértékű költekezés olajügyleteken alapuló hatalmas vagyonából, de kevés vetélytárs engedheti meg magának a gazdasági tendenciák figyelmen kívül hagyását.
A labdarúgás, különösképp a Premier League szintjén, jobb helyzetben van a válságot illetően, mint számos más iparágazat, és még korai lenne a krízis teljes hatását felmérni. Az azonban biztos, hogy a recesszió nem hagyja érintetlenül a futballt sem. A ligában még a sikeresebb klubok is nehézségekkel küszködnek, hogy nyereségesek maradjanak, és a korábban a sportág világába csöppent klubtulajdonosok átértékelik helyzetüket.
Legalább három egyesület, az Everton, a Portsmouth és a West Ham eladó, utóbbi az izlandi bankválság egyenes következményeként, amely Björgolfur Gudmondssen tulajdonos anyagi helyzetét ingatta meg. A három klubon kívül több is alku tárgya lehetne.
A Chelsea-nél Roman Abramovics, az angol labdarúgás ez idáig leggazdagabb embere jóváhagyott egy költségcsökkentő intézkedést, amely által a klub 2010-ig gazdaságilag önállóvá és működésileg függetlenné válhat a milliárdos magánvagyonától.
A Manchester United és Liverpool drukkerei eközben azt latolgatják, hogy a tulajdonosok hogyan fizetik majd vissza a klubok megvásárlására fölvett hatalmas hiteleket.
A LEGGAZDAGABB FUTBALLISTÁK
1. David Beckham (AC Milan) | 125 millió font |
2. Michael Owen (Newcastle Utd.) | 40 millió |
3. Wayne Rooney (Manchester Utd.) | 35 millió |
4. Rio Ferdinand (Manchester Utd.) | 28 millió |
4. Robbie Fowler (Fury FC) | 28 millió |
4. Sol Campbell (Portsmouth) | 28 millió |
7. Ryan Giggs (Manchester Utd.) | 23 millió |
8. Michael Ballack (Chelsea) | 20 millió |
8. Frank Lampard (Chelsea) | 20 millió |
10. Steven Gerrard (Liverpool) | 19 millió |
A Liverpool amerikai társtulajdonosai, George Gillet és Tom Hicks 350 millió fontot vettek fel, évente 16 millióval kamatozik a visszafizetendő összeg.
Az Old Traffordon a Glazer család kiemelkedően magas adóssága 2007 júniusáig 667 millió fontra rúgott, a tulajdonosnak évi 82 millióval kell többet fizetnie. Bár az MU 210 millió fonttal a liga legnagyobb pénzforgalmat lebonyolító csapata, a nyomás így is nagy a klubon, hogy a pályán és azon kívül is jól teljesítsen.
KULCSFONTOSSÁGÚ A JOGOK ÉRTÉKESÍTÉSEAz egyesületeknek titkos reményt jelent a válság túlélésére az új megállapodás a közvetítési jogokról. Az erről folyó tárgyalások karácsony előtt kezdődtek, és részben február elején értek véget. A képlet egyszerű: a tévéközvetítési jogokból befolyó összeg teszi ki a klubok bevételeinek nagy részét.
A legutóbbi szerződés, amelyet három évre kötöttek, s következő szezon végén, 2010-ben jár le, 2.73 milliárd fontról szólt, s ebből 1.7 milliárd a hazai közvetítési jogokból folyt be, amelyeket a Sky és Setanta Sports vásárolt meg. A 2010-től szóló szerződés kapcsán a Skynak az egész médiát érintő csökkenő reklámpiac miatt kellett szembenéznie a válsággal, míg a Setanta pénzt szabadított fel, hogy ajánlatára fedezete legyen. Egyik cég sem engedhette meg magának, hogy lemondjon a jogokról, ugyanakkor csak nagy erőfeszítések árán tudták „tétjeiket” emelni.
Az új kontraktusban szereplő összeg brit sajtóértesülések szerint meghaladja a jövőre lejáró szerződés összegét, s a klubok annak ellenére nyugodtan tekinthetnek a jövőbe, hogy a játékosok szerződéséről szóló tárgyalásokra és a középtávú tervekre csak áprilisban térnek vissza, amikor is konkrétan körvonalazódik, mi is lesz pontosan a hat csomagban árult közvetítési jogok sorsa. Ami viszont már tény: a téli átigazolások során a Premiership 20 csapata 160 millió fontot költött játékosvásárlásra.
SZPONZORKERESŐA szponzori bevételek terén nem lesz könnyebb a helyzet, egyre több az arra mutató jel, hogy a klubok már nem várhatják el, hogy a támogatók ostromolják őket. A West Ham mezszponzor nélkül játszott hetekig, miután az XL utazási iroda csődbe ment, és még a MU sem mehet biztosra az American International Group (AIG) biztosítót ért csapások után.
A cég nem hosszabbítja meg 2010-ben lejáró mezszponzori szerződését – csupán az nem biztos, hogy az AIG által kezelt MU Finance, a biztosításokat, hiteleket, jelzáloghiteleket kínáló alap működtetésére még öt évig fizeti-e a megállapodásban szereplő évi ötmillió fontot. Ami borúlátásra adhat okot, hogy a gazdasági életnek éppen ebbe a szegmensébe csapott bele a legnagyobb erővel a ménkű, viszont az amerikai Federal Reserve 120 milliárd dolláros injekcióval sietett az AIG segítségére likviditási gondjai enyhítésére. Más kérdés, hogy teniszben az Egyesült Államok Davis-kupa-csapatát támogató AIG már outra került: nem hosszabbít szerződést.
Steve Martin, az M&C Saatchi Sport and Entertainment vezérigazgatója – akinek ügyfelei között szerepel az FA, a Carlsberg, a Coca-Cola; a ligával, valamint Wayne Rooneyval is munkakapcsolatban áll – azt állítja, hogy a kluboknak és a sportjogok felett rendelkező jogi képviselőknek keményebben kell dolgozniuk azért, hogy a szponzori kapcsolatok ismét megélénküljenek.
„A futball a sportágat övező hatalmas népszerűsége miatt jobb helyzetben van a többi sportágnál, ennek ellenére szembe kell néznünk a valósággal. A jelenlegi helyzetben egyre nehezebb lesz a támogatókat a sporthoz csábítani, és ezt mindenkinek fel kell ismernie. A kluboknak és tulajdonosaiknak kreatívabbnak kell lenniük abban, hogy mit is ajánlanak a szponzoroknak, a játékosoknak pedig szerződéseikért cserébe több áldozatot kell hozniuk.”
Ugyanennyire döntő hatással lehet a válság a bérleteladásokra, valamint a (társ)vendéglátó-ipari egységekre. A legtöbb cégnek és munkatársának a szezon végéig tartó szerződése van, de májusban kiderül, hogy a visszaesés mekkora pusztítást végzett a társ-szórakoztatóegységek költségvetésében.
Idáig úgy tűnik, hogy a meccsek látogatottsági mutatói még tartják magukat, csupán egyszázalékos a visszaesés az előző szezonhoz képest.
ELSZIVÁRGÓ SZURKOLÓKAz elmúlt évtized emelkedő jegyárai azonban próbára tették a szurkolók hűségét, az üres széksorok egyre gyakoribb látványa pedig aláaknázhatja a piacot. Egy friss kutatásból az derült ki, hogy a nagy nyomás alatt, az anyagilag bizonytalan helyzetben sokan válnának meg bérletüktől. A Virgin Money több mint 3000 szurkolót érintő felmérése alapján minden negyedik drukker állította, kétszer is meggondolná, hogy meghosszabbítsa a bérletét.
A háztartásokon lévő nyomás nem az egyetlen tényező, ami miatt a rajongók távol maradhatnak. Az évről évre emelt jegyárak túlfeszítették a húrt a drukkereknél, sokak inkább csak mellékszereplőknek érzik magukat az egyre inkább a televíziócsatornáknak kedvező cirkuszban. Steve Powell, a futballszurkolók egyesületének vezetője is hasonló állásponton van.
„Az emberek egyre kevésbé költekeznek, ez elkerülhetetlen. Felteszik majd a kérdést, hogy képesek-e kifizetni azt a hatalmas összeget, amelyet a klubok követelnek. Alaposan meg fogják nézni az árakat. Sokan hitelt vesznek fel a bérletek vásárlásához, a jelenlegi helyzetben ezt mindenki kétszer is meggondolja.”
A szurkolók jóindulata a játékosok irányában hamarosan megcsappanhat, ha a visszaesés nem enyhül.
„A legtöbb drukker nem a fizetéseket nehezményezi, de azt szeretné látni, hogy ezért a játékosok tegyék ki a szívüket a pályára. Mert heti 60 000 fontért az alibizést nehezményezik, ettől a szurkolók hamar ellenségessé válnak, pláne ha a munkájuk veszélyben van, és szenvednek a jelzáloghitel törlesztésétől is. Azt akarják látni, hogy mindenki egyformán keményen hajt, akkor is, ha nem megy a játék.”
A JÓMÓD MARADA játékosok talán nehezebben jönnek ki a szurkolókkal, de jövedelmükre – pláne az elit futballistáknál – ez nem lesz túl nagy hatással. Az olyan focisták száma, akik anyagilag komolyan befolyásolhatják egy klub helyzetét, alacsony, és ahogy Kaká példája mutatja, áruknak csak a tulajdonosok képzelete szab határt.
A Wassermann Media Group vezérigazgatója, Sam Rush, akinek ügyfelei közé tartozik Michael Owen, Steven Gerrard és Jamie Carragher, azt állítja, a legjobbak a hanyatlás ellenére is virágzó jómódban fognak élni.
„Nincs semmi jele annak, hogy hanyatlana a vásárlókedv a topjátékosok megszerzésére. Ez a futball különleges üzleti modelljére vezethető vissza, amely a játékosok köré épül. Ők a fő alkalmazottak, a klubok feltehetőleg előbb fognak takarékoskodni, kiadásokat lefaragni minden más területen, mint hogy egy-egy sztárjuktól meg kelljen válniuk. Az egyesületek összehúzzák a nadrágszíjat, és minden eddiginél jobban igyekeznek egyensúlyban tartani a mérleget, de a labdarúgók lesznek az utolsók, akiknek szembesülniük kell a nehézségekkel.”