A felzárkózás kezdete

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2009.05.07. 23:11
Címkék
A régi nagycsapatok átépített autóiktól várják, hogy felzárkózzanak a Brawn, a Toyota és a Red Bull pilótáira, de az első európai futamon még mindig nem a Ferrarik és a McLarenMercedesek az esélyesek.

A hét végén a Spanyol Nagydíjjal kezdetét veszi a 2009-es idény európai szakasza, amely kilenc állomást ölel fel, s a szeptemberi Olasz GP-vel ér véget. 1981 óta először alakul úgy a versenynaptár, hogy földrészünk futamai közé nem iktatnak be más kontinensen megrendezendő GP-t.

Barcelonában a mezőny nagy része számára szinte újrakezdődik az idény, a csapatok többsége alaposan átépített autóval indul. Amíg többen azt választották, hogy futamról futamra fejlesztik autójukat, a BMW, a Ferrari, a Brawn és a Toro Rosso inkább a Spanyol Nagydíjra összpontosított, és e hétvégére átfogóbb módosításokat hajtottak végre. A Ferrari Barcelonában veti be először dupla lemezes diffúzorát, amelytől sokat vár.

A KERS energiaátalakító rendszer nagy fejtörést okoz, hiszen a hosszú célegyenesben a startnál óriási előnyt jelenthet a plusz nyolcvan lóerő használata, ugyanakkor a Circuit de Catalunyán kritikus az autók beállítása. A gyors kanyarok miatt tökéletesen kiegyensúlyozott négykerekű kell a jó köridő eléréséhez, és a nehéz KERS csak hátráltatja az ideális beállítást. A versenyen azonban már a köridőknél is fontosabb lehet a jó rajt, a hosszú egyenes végére ugyanis több helyezést is nyerhet a KERS-t használó pilóta, aki a pálya középső részén megtarthatja pozícióját, a célegyenesbe érve pedig ismét nyomhatja a KERS gombját, és a pluszlóerők megvédhetik az előzésre készülő ellenfelektől.

A Ferrarival és a McLarennel szemben a Renault és a BMW úgy döntött, Barcelonában nem előnyös a rendszer, ezért nem veti be. Mi több, Monacóban sem használják az eszközt, sőt a Renault állítólag egészen az augusztus végi Belga GP-ig elhalasztotta újbóli alkalmazását. A BMW-ről Spanyolországban is hiányozni fog a dupla lemezes diffúzor; Robert Kubica és Nick Heidfeld mellett csak a Red Bull és a Toro Rosso pilótái fogják nélkülözni a fenéklemez trükkösen kialakított hátsó nyúlványát, amely a Red Bull-osoknak az eddigi eredmények alapján nem is nagyon hiányzik.

Aztán hogy az átszabott autók mire lesznek képesek a Brawn, a Toyota és a Red Bull négykerekűivel szemben, rejtély. Mivel szoros a mezőny, sokan úgy vélik, egy apró javulás máris többpozíciónyi előrelépést jelent, de mivel tilos tesztelni, előfordulhat, hogy több istálló esetében most még nem lesznek nyilvánvalóak a fejlesztések előnyei – azaz Barcelonában is az új nagycsapatok az esélyesek.

Az autók mellett a barcelonai pályát is módosították, a kilences kanyar bukóterét alaposan átépítették, hogy ne ismétlődhessen meg az, ami tavaly Heikki Kovalainennel történt. A McLaren finnje a kanyar előtt az „ezüstnyíl” felfüggesztésének törése miatt hatalmas sebességgel sodródott ki a pályáról, s a gumifalba csapódva csodával határos módon úszta meg sérülés nélkül a balesetet, amely kísértetiesen hasonlított Michael Schumacher 1999-es, kettős lábtöréssel végződő silverstone-i kicsúszásához. Az új bukótér kavicságyát kicserélték, és a gumifal oldalát másfél méterrel megemelték, hogy az emelkedő is lassítsa a kicsúszó autót.

A tavalyihoz hasonló baleset mellett az esőtől sem kell tartaniuk a pilótáknak, pénteken szikrázó napsütés, szombaton és vasárnap kissé felhős, de száraz, meleg idő fogadja a versenyzőket.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik