Nyereséges mérkőzés?

SZÖLLŐSI GYÖRGYSZÖLLŐSI GYÖRGY
Vágólapra másolva!
2007.08.15. 23:40
Címkék
Mennyibe kerülnek nekünk az olaszok, és képesek-e a futballszurkolók összeadni annyi pénzt, amennyit a világbajnok vendégül látása igényel? Mert az persze nem vitás, hogy ők, a drukkerek fizetik a számlát. Elsősorban ugyanis a jegybevétel miatt lehet nullszaldós vagy kicsit nyereséges az előadás, ám ehhez legalább harmincezer szurkolónak kell belépőt vennie.

Szurkolói szemmel nézve mindenképpen nagy szám, hogy egy évvel a németországi tornagyőzelem után, augusztus 22-én Magyarországra látogat az aktuális világbajnok, Olaszország labdarúgóválogatottja. A naiv kívülálló azt gondolja, hogy ez aztán a nagy üzlet, idehozni az olaszokat. A helyzet azonban úgy néz ki, hogy a nagy bevétel egyedül az olasz szövetség szemszögéből nézve biztos, a vendégek ugyanis biztosra mennek, csak bizonyos feltételek teljesülése esetén vállalnak külföldi fellépést. Fizetni kell vendéglátásuk minden költségét, át kell engedni nekik a közvetítési és reklámjogokat, és fellépti díjat is kérnek. Ezen lehet szörnyülködni, csak nem érdemes, a futballüzlet így működik, Puskás Ferenc tisztelete is csak annyiban hatotta meg a Real Madridot, hogy szokatlanul „alacsony” összegért, egymillió euróért (250 millió forint) vállalta a budapesti vendégszereplést.

(Csak zárójelben: valamikor a magyar válogatott is hasonló feltételeket diktálhatott, ha külföldi meghívást kapott – persze ez akkor volt, amikor még nálunk is futballoztak világsztárok).

A várható kiadásokról és bevételekről most csak annyit, hogy az MLSZ hivatalosan egyetlen számot közölt a szövetség keddi sajtótájékoztatóján, amikor rákérdeztünk a tételes költségvetésre: 130 millió forintot kell kigazdálkodnia a meccsből a szervezetnek, hogy ne fizessen rá az akcióra. Számításaink szerint csak az olasz csapat utaztatása, étkezése és elszállásolása felemészt harminc-negyvenmillió forintot. Természetesen luxuskörülményekről van szó, különgéppel, csúcskategóriás szállodával. Ott van aztán az az összeg, amelyet az MLSZ a Sport5nek köteles kifizetni, amiért a közvetítési jogokkal szerződés szerint rendelkező partner ezúttal nem árulhatja a jogokat Olaszországban. Faramuci helyzet: ezek a cégek elvileg hozzák a pénzt a közvetítések értékesítésével, ehelyett most kártalanítani kell a Sport5-öt, amiért nem kereshet az üzleten... Értesüléseink szerint ez 300 ezer euró, azaz mintegy 75 millió forint. Tegyük hozzá a rendezési költségeket, a stadion bérleti díját, a biztonsági kiadásokat, és így tovább. Mi több, az MLSZ fizetett és belépőjegyekkel kiegyenlített barterreklámokkal is propagálja a mérkőzést, a harmincas évek óta először fordul elő, hogy válogatott meccset hirdetésben reklámoz a szövetség. Ezeknek is van költségük, így már össze is jön a 130 millió...

És vajon hogyan szedi öszsze ezt a sok pénzt a szövetség? Mindenekelőtt a jegyárusításból. Kisteleki István számításai szerint harmincezer értékesített belépőnél már nullszaldósak. Információink szerint 14–18 ezer eladott belépőnél tartanak egy héttel a meccs előtt, azaz bármily meglepő, egyelőre korántsem garantált a negyven-negyvenötezres telt ház. Egyébként a megszokott módon egyelőre jobban fogynak a drágább belépők. 3600 forinttól 15 ezerig lehet belépőkhöz jutni, átlagosan 6000-7000 forintos jegyárral számolva harmincezer fizető nézőnél valóban bejön csaknem kétszázmillió forint, amelyből a terjesztői jutalékokat és az adót levonva nagyjából meg is kapjuk az MLSZ által remélt 130 milliós bevételt. Ezt növeli még a hazai közvetítésért járó jogdíj, amely értesüléseink szerint 50 ezer euró, azaz 12.5 millió forint, de ezt a magyar csapat felkészülésének költségei is felemésztik (edzőtábor, játékosok utaztatása stb.). Bejöhet még néhány millió forint egyéb alkalmi reklámszerződésekből, és az MLSZ például a kezdőrúgás jogát is árulja honlapján. A licit százötvenezer forintnál jár...

Pellady Péter, a szövetség korábbi marketingese kérdésünkre úgy nyilatkozott, hogy az általa szervezett 2004-es magyar–brazil mérkőzés bevétele 390 millió forint volt, s ebből 140 millió tiszta bevételt kasszírozott az MLSZ. Szerinte az olasz tévé egymilliárd forint körüli összeget fizet a közvetítésért – az olaszoknak. A pálya melletti reklámokat pedig alighanem a Sport5 értékesíti jó ötvenmillióért, de az MLSZ-nek ebből sem jut.

Kisteleki István ugyanakkor szerdai sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy az általa vezetett szövetség nem pénzt akar keresni ezen a meccsen, hanem szeretne a szurkolók kedvében járni. Ez igazán akkor sikerülne, ha megvernénk az olaszokat...

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik