Öt nappal Robert Kubica balesetét követően ismét Formula–1-es autóba ültek a pilóták, ráadásul azon a pályán, amelyen az egyik legnagyobb a sérülés esélye. A célegyenesre fordító kanyarban, amely a klasszikus oválpálya része, a pilóták már átlépik a 300 kilométer per órás sebességet, és aki ott megcsúszik, azonnal a falnak ütközik, mint Ralf Schumacher 2004-ben, amikor két csigolyája is eltört.
A montreali Kubica-bukás után rengeteg szó esik a biztonságról és az F1 veszélyességéről. Mark Webber, aki a pilótaszakszervezet egyik elnöke, reméli, hogy a fiatal versenyzők a lengyel balesete láttán felfogják, milyen fontos a biztonság. Ugyanakkor arra törekszenek, hogy ezen a téren tovább javítsák az autókat és a pályákat.
„Az ilyen balesetekből mindenki tanul – mondta Webber. – Amikor autóba ülünk, eszünkbe sem jut, hogy megsérülhetünk, mert már nagyon biztonságos az F1. Ám néha meg kell állni, és el kell gondolkodni azon, meddig mehetünk el, milyen kockázatokat vállalhatunk.”
A tavalyi indianapolisi verseny rajtjánál hatalmasat bukó Nick Heidfeld azt is elárulta a müncheni Abendzeitungnak, hogy az F1-es pilótáknak kötelező végrendeletet írniuk. A BMW német sofőrje bevallotta: nem tetszik neki, hogy egyre több városi pályát tesznek a versenynaptárba, mert azokon nagyobb a súlyos baleset veszélye. Jövőre Valencia és Szingapúr, 2009-ben Abu-Dzabi városi pályája debütál az F1-ben.
Ráadásul Szingapúrban éjszakai versenyt akarnak rendezni, ami tovább növeli a bukások és a sérülések esélyét. Indianapolisban az FIA elkezdte tesztelni az éjszakai versenyek felszereléseit, csütörtök éjjel az amerikai Musco vállalat (ez a cég látja el a NASCAR-, IRL- és Champ Car-versenyeket is) pályavilágítását próbálgatták. A Bernd Mayländer vezette biztonsági autó mellett az orvosi kocsik félórán át köröztek az F1-es pályán, miközben kamerákkal vették fel őket. Az eredményekről nem adott ki tájékoztatást az FIA.
Pénteken már a Formula–1es mezőny foglalta el a pályát. Miközben a versenyzéstől a jó eredménnyel záruló orvosi vizsgálata ellenére eltiltott Kubica csalódottan Lengyelország felé repült, helyettese, Sebastian Vettel a többiekkel együtt a köröket rótta. Nem is teljesített rosszul, délelőtt a negyedik legjobb időt érte el. Az egész napot figyelembe véve csak a McLaren és a Ferrari pilótapárosa, illetve Heidfeld volt gyorsabb nála.
Az élen délelőtt és délután is Fernando Alonso végzett, előbb Heidfeld, majd Lewis Hamilton előtt. Az előzetesen indianapolisi favoritnak kikiáltott Ferrari ezúttal is lassabb volt a McLarennél, délelőtt rengeteget csúszkált Felipe Massa és Kimi Räikkönen, a páros csak délután volt versenyképes. A második másfél órában mutatott teljesítmény persze máris jobb előjel, mint a monacói vagy a kanadai volt.
Nem mellékes, hogy a mezőny megúszta a pénteki napot kisebb kisodródásokkal, senki sem ment neki a falnak a célegyenes előtti kanyarban. Remélhetőleg szombattól már csak a versenyzésre kell figyelnünk.